نحوه جذب نوجوان به گروه های همسن در فضای مجازی
مجازیست-زهرا شکاری، کارشناس روانشناسی کودک و نوجوان:
- با توجه به عبور شبکه های اجتماعی از شبیخون و تهاجم فرهنگی در حوزه کودک و به خصوص نوجوان، امروز بسیاری از گروه های موسیقی از سوی نوجوانان شکل می گیرد و شبکه های اجتماعی با شناخت اقتضائات و علاقه مندی های خاص این سنین، اقدام به جذب نوجوانان می کنند.
- کودکان و نوجوانان به رنگ ها و آهنگ های شاد و نشاط آور علاقه خاصی دارند، گروه های موسیقی نوجوانانی که در گروه ها و صفحات آن ها حضور دارند را جزء تیم خود می دانند و این طرفداران، حتی لباس ها وظاهر خود را بر اساس گروه موسیقی مورد علاقه خود انتخاب می کنند که این یک خطر بزرگ برای فرزندان ما است.
- شاید در نگاه اول این موضوع سخت گیرانه به نظر بیاید، اما باید بدانیم که نکات ریزی در این فعالیت ها وجود دارد و از این طریق، عملیات روانی در حوزه فرهنگی و به صورت زیربنایی و غیر مستقیم به تدریج بر روی کودکان و نوجوانان صورت می گیرد که البته این اتفاق در همه دنیا در حال رخ دادن است و محدود به کشور ما نمی شود.
- با توجه به ایجاد امکان دسترسی بالای کودکان و نوجوانان به فضای مجازی در سال ۱۳۹۹ به منظور فراگیری دروس در دوران شیوع کرونا، گروه های مختلفی در فضای مجازی با جاذبه های موسیقی و حرکات ورزشی کودک و نوجوان ایرانی را جذب کردند و تعداد شیفتگان این گروه ها در کشور ما افزایش قابل ملاحظه ای داشته است.
- مشاهده خیل عظیم طرفداران سلبریتی ها و گروه های مختلف از همسن و سالان، تأثیر زیادی بر روی کودک و نوجوان ایرانی می گذارد، نوجوان در این فضا خواه ناخواه جذب این گروه ها می شود و آن ها را به عنوان الگوی خود قرار می دهند.
/صاحب نیوز/