شماره تلفن و اطلاعات شخصی ۵۳۳ میلیون کاربر فیس‌بوک درز کرد

مجازیستاطلاعات ۵۳۳ میلیون کاربر فیس‌بوک از طریق یکی از کاربران یک فروم هکری در یکی از این فروم‌ها منتشر شده است. این اطلاعات، شامل اطلاعات کاربران از ۱۰۶ کشور از جمله ۳۳ میلیون کاربر  آمریکایی، ۱۱ میلیون  کاربر از انگلستان و ۶ میلیون هندی است. در این میان اطلاعات ۳۰۱ هزار کاربر ایرانی نیز به چشم می‌خورد. اطاعات شامل شماره تلفن، آی‌دی فیس‌بوک، نام کامل، مکان، تاریخ تولد، و در برخی موارد آدرس ایمیل است.

وب‌سایت بیزنس اینسایدر نمونه‌ای از این داده‌ها را بررسی و با تطبیق یک سری اطلاعات با کاربران اعتبار آنها را تصدیق کرده است. همچنین این وب‌سایت با قابلیت بازیابی رمز عبور در فیس‌بوک نیز این اطلاعات را تایید کرده است.

آلون گال، مدیر فنی شرکت اطلاعات سایبری هادسون راک:

  • داده‌های درز کرده اطلاعات با ارزشی در اختیار مجرمان سایبری قرار می‌دهد و امکان جعل هویت و دستیابی به اطلاعات ورود به حساب وجود دارد.
  • پایگاه داده‌ای به این مقیاس که شامل اطلاعات شخصی مثل شماره تلفن بسیاری از کاربران فیس‌بوک است یقینا باعث سو استفاده بازیگرانی برای مهندسی حملات یا هک خواهد شد.
  • فیس‌بوک هنوز به درخواست‌های ما برای اظهار نظر در این باره پاسخ نداده است.

گال اولین بار در ماه ژانویه از این اطلاعات درز کرده مطلع شد. در آن زمان کاربری با یک تبلیغات هکری از طریق یک ربات ادعا می‌کرد که می‌تواند شماره تلفن صدها میلیون کاربر فیس‌بوک را در ازای پول ارائه کند. اما حالا تمام این داده‌ها به صورت رایگان روی یک فروم هکری ارائه شده و درنتیجه در دسترس بسیاری قرار خواهد گرفت.
این اولین باری نیست که شماره تلفن تعداد زیادی از کاربران منتشر شده است. نقطه ضعفی در سیستم فیس‌بوک در سال ۲۰۱۹ باعث شد شماره تلفن بسیاری از کاربران درز کند. فیس‌بوک ماه آگوست سال ۲۰۱۹ این مشکل را رفع کرد.

  • از یک نقطه نظر امنیتی، فیس‌بوک نمی‌تواند برای کاربرانی که اطلاعاتشان درز کرده کاری انجام دهد،اما با این حال فیس‌بوک می‌تواند این موضوع را به کاربران قربانی اطلاع دهد.
  • کاربرانی که در شرکت پرآوازه‌ای همچون فیس‌بوک ثبت‌نام می‌کنند به این شرکت اعتماد می‌کنند که با اطلاعاتشان به خوبی رفتار شود. درز اطلاعات کاربران به شدت این اعتماد را خدشه دار می‌کند و باید به آن رسیدگی شود.

/پیوست به نقل از Businessinsider/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول