عکس‌های عجیبی از مزارع «کلیک» غیرقانونی

مجازیستتلاش موتور جستجوی گوگل و حتی شبکه‌های اجتماعی دیگر این است که کاربران با شایستگی واقعی خودشان بتوانند نمود پیدا کنند و توجه جلب کنند و هر چه محتوای تولید شده توسط کسی جذاب‌تر و مفیدتر و یگانه‌تر باشد، بیشتر و بالاتر و بهتر رتبه‌بندی شود.

اما از همان روزهای نخستین وب، کسانی بوده‌اند که به صورت‌های مختلف در پی دور زدن این نظم بوده‌اند. در ایران و برخی کشورها که اوضاع عجیب و غریب‌تر است و مثلا رتبه بی‌اعتبار الکسا، خیلی جدی گرفته می‌شود و برخی از شیوه‌هایی برای دستکاری آن استفاده می‌کنند.

در اینستاگرام هم که می‌دانید فروش دنبال‌کننده، لایک و حتی ویوی ویدئو، چیزی روتین بوده و هست.

اما در این پست به یک «مزرعه کلیک» می‌رویم!

یکی از شهروندان چینی این عکس‌ها را ۲ سال پیش برای سایت core77 فرستاده بود. او نوشته که هر روز تماس‌های بیشماری تلفنی روباتیک به زبان چینی دریافت می‌کند. اینقدر این تماس‌ها مزاحم شده‌اند که او به یاد نخستین سال‌های اینترنت می‌افتد، زمانی که اوج تقلب آن داستان کذایی شاهزاده نیجریه‌ای بود!

او نوشته که فناوری تقلب پیشرفت کرده و برای همین به اصطلاح مزارع کلیک در چین بنا شده است. برای این کار تعداد بسیار زیادی، شاید صدها و حتی هزاران کامپیوتر و گوشی هوشمند ارزان‌قیمت، روی قفسه‌ها و میزهایی چیده می‌شوند و گروهی از کارگران با دستمزد خیلی پایین، خیلی سریع در پی بالا بردن اعتبار شبکه‌های اجتماعی مورد نظر هستند.

آنها حتی اپلیکیشن‌هایی که می‌خواهند محبوب شوند را دانلود می‌کنند، یک ویدئوی مورد نظر یوتیوب را با همه این ابزارها بارگزاری می‌کنند تا یک دفعه ویوی آنها بالا برود. آنها روی آگهی‌های کلیک می‌کنند تا تبلیغ‌دهندگان به اشتباه تصور کنند که تبلیغشان مؤثر بوده است.

اما شنیدن کی بود مانند دیدن!

باید عکس‌های این پست را ببینید تا ببینید که چه خبر است. این همه گوشی موبایل از برندهای مختلف را ما حتی در موبایل‌فروشی‌ها هم ندیده بودیم. کابل‌های متصل به آنها آنقدر مفصل و در هم پیچیده هستند که آدم یاد تنگاتنگ‌ترین اتصالات عصبی مغز و نخاع می‌افتد!

جالب است که در چین، خیلی به تعبیر خودمانی شیک و مجلسی مزارع کلیک وجود دارد. یعنی اصلا سالن و سوله‌های مخفی را در پیش چشم نداشته باشید. کارگران این مزارع حتی یونیفرم‌های متحد الشکل به تن می‌کنند.

شهروندان چینی حتی خارج چین هم چنین مزارعی کلیکی را احداث کرده‌اند. مثلا در تایلند.

خیلی وقت‌ها نیازی هم نیست، تعداد زیادی گوشی هوشمند مثلا در تیراژ هزاران دستگاه خریده شود. کافی است که ۵۰۰ تایی گوشی خریده شود و بعد چون کارگران ارزان‌قیمت وجود دارند، وادارشان می‌کنند که به تناوب ۳۵۰ هزار سیم کارت را داخلشان بگذارند و بردارند! (احتمالا قبل خرید گوشی به سهولت نصب و برداشتن سیم کارت‌ها هم فکر کرده‌اند)

در یک مورد پلیس در عملیاتی کار یکی از این مزراع را متوقف کرد و مدیر مزرعه ادعا کرد که درآمدش در ماه بین ۲۹۵۰ تا ۴۴۰ دلار بوده، یعنی در سال چیزی بین ۳۵۴۰۰ دلار تا ۵۲۸۰۰ دلار.

تازه اینها به نظر، تنها قله کوه یخ باشند و احتمالا مزارع کلیک سازمان‌دهی شده بسیار بزرگ‌تر و نظام‌مندتر از اینها باشند، به خصوص آنها که سر و سری با ارگان‌های رسمی دارند!

/یک پزشک/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول