صدای بازیسازان درامد
مجازیست-محمد امین شهیدی یکی از بازیسازان مطرح ایران رسما این کارزار را آغاز کرده است. او در متنی که در توییتر خود منتشر کرده نوشته است:
میبینیم که معاونت نظارت بنیاد ملی بازیهای رایانهای، به شکل عجیبی در حال مانع تراشی برای ساخت و انتشار بازیهای ویدئویی است.
این موضوع به سختگیریهای عجیب و غیرمنطقی بنیاد به موارد موسوم به «ممیزی» در انتشار بازیهای ویدئویی در ایران اشاره دارد که از سال گذشته آغاز شد و در انتهای سال اوج گرفت.
این در حالی است که در سالهای گذشته و در مدیریت پیشین بنیاد، اخذ مجوز پیش از انتشار بازی ضروری نبود. در واقع مسئولین وقت خودشان بر این امر اصرار داشتند که مجوز برای تسهیل روند ساخت و انتشار بازیها از مراحل انتشار یک بازی در ایران حذف شود.
بیانیهی منتشر شده بازیسازان که در سه بند اصلی تنظیم شده است، از لزوم حمایت از صنعت بازی در مقابل کارشکنیها و سیاستگذاریهای غیرتخصصی بنیاد حکایت دارد. «محدودیتهای پولی و بانکی و تحریمهای ظالمانه از یک طرف و سیاستگذاریهای اشتباه و غیرتخصصی، نگاه دستوری و نبود اعتماد به بخش خصوصی از طرف دیگر دست به دست هم داده تا تیشه به ریشه این صنعت زده و سهم بازار داخل را کوچکتر کند و باعث غلبه بازیهای خارجی و مهاجرت متخصصان شود.»
جمعی از فعالان حوزه بازیهای رایانهای در ایران، با انتشار این بیانیه ضمن ابراز نگرانی از خطر نابودی صنعت بازیهای رایانهای در ایران به برخی مشکلات و راهکارها اشاره میکنند.
از مواردی که در این بیانیه به آنها اشاره شده است، میتوان به «عدم اعتماد به تولید داخل و ایجاد ساختارهای نظارتی دستوپاگیر» و «حذف تنوع فرهنگی از بازیهای تولیدی و مکتوب نبودن معیارهای ممیزی» اشاره کرد. همین موضوع را عقیل منصوری، معاونت جدید نظارت بنیاد در گفتگو با بازینامه تلویحا تایید کرده بود. عدم شفافیت در موارد ممیزی یکی از مسائلی بود که خبرنگاران پیش از این هم از آن ابراز نگرانی کرده بودند.
به عنوان مثال نمایش اندکی مو در کاراکتر کارتونی زیر تیغ ممیزی بنیاد قرار میگیرد و عملاً بازیسازان چارهای جز حذف زنان از محصولات تولیدی خود نخواهد داشت.
تنظیم کنندگان این بیانیه همچنین برای خروج از این مشکلات راهکارهایی را هم پیشنهاد دادهاند. از این موارد میتوان به «استفاده از روشهای استاندارد بینالمللی» و «عضویت نمایندگان کمیسیون بازیهای رایانهای سازمان نظام صنفی رایانهای کشور در کارگروههای نظارت» و «تدوین آییننامه ممیزی جهت جلوگیری از برخوردهای سلیقهای» اشاره کرد.
امضای این بیانیه و حمایت از کارزا به راه افتاده میتواند قدم مهمی از سوی جامعه بازیسازی در راستای احیای این صنعت و جلوگیری از نابودی قریبالوقوع بازیسازی در ایران باشد.
بنیاد ملی بازیهای رایانهای هنوز واکنشی رسمی به این کارزار نشان نداده است.
تا کنون بیش از ۳۶۰ نفر این کارزار را با امضای خود حمایت کردهاند.
/بازینامه/
Pingback: سختگیری در نظارت، مشکل اصلی بازیسازان – مجازیست