نگرانی فیس‌بوک از تبلیغات پکن در این شبکه اجتماعی

مجازیستفیس بوک معمولا تبلیغات مربوط به شینجیانگ را درصورتی که با توجه به موضوعات سیاسی و اجتماعی لیبل بندی نامناسبی داشته باشند از پلتفرم خود حذف می‌کند

حالا برخی کارکنان فیس‌بوک نگرانی‌هایی را در این باره بیان کرده و نگران هستند که فیس‌بوک به عنوان ابزاری برای ترویج پروپاگاندای دولتی چین استفاده ‌شود و  برای تصدیق نگرانی‌های خود به پست‌های سازمان‌های چینی که اقلیت اویغور های چین را به شکلی شاد در منطقه شینجیانگ به تصویر می کشد اشاره می‌کنند.

آمریکا و دولت‌های اروپایی می‌گویند که پکن به نسل کشی علیه اویغور‌ها مشغول است و برای تایید ادعای خود به کمپینی شامل ارشاد سیاسی، بازداشت گسترده و عقیم سازی اجباری ارجاع می‌دهند.

به گفته افراد مطلع، فیس‌بوک هنوز واکنشی مشخص به این نگرانی‌ها نشان نداده است. یکی از این افراد می‌گوید که این شرکت پاسخ سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد به شرایط شینجیانگ را زیر نظر دارد. سازمان ملل متحد این هفته از شرکت‌هایی که تجارتی در ارتباط با شینجیانگ دارند خواست تا «حقوق بشر واقعی را» در فعالیت‌های خود «راستی آزمایی کنند».

سخنگویی از فیس‌بوک می‌گوید که تبلیغات پکن در ارتباط با شینجیانگ تا زمانی که قوانین فیس‌بوک در هنگام خرید را نقض نکند با سیاست‌های فعلی مغایرت ندارد. او گفت که این شرکت در حال نظارت بر گزارشات شینجیانگ است «تا به اطلاع رسانی دیدگاه خود کمک و این موضوع را راستی آزمایی کنیم».

پکن هرگونه نقض حقوق بشر در شینجیانگ را رد کرده و مدعی است که اقدامات انجام گرفته برای جلوگیری از تهدید تروریستی در این منطقه ضروری است.

یکی از کارکنان فیس‌بوک امسال در گروه داخلی این شبکه اجتماعی برای کارکنان مسلمان این شرکت با ارسال پستی نوشت که دولت آمریکا رفتار پکن با اویغور‌ها را نسل کشی خوانده و توییتر علیه توییت سفارتخانه چین در آمریکا که به اویغور‌ها مربوط می‌شد و سیاست‌های این شبکه اجتماعی را نقض می‌کرد اقدام کرده است.

یکی از کارکنان در همین پست که مجله وال‌استریت آنرا بررسی کرده می‌نویسد: «زمان آن رسیده که پلتفرم ما علیه شایعات نقض نسل کشی اویغور‌ها اقدام کند». او این نوشته خود را «درخواستی از رهبری شرکت» توصیف کرده است. روی این پست کریس کاکس، مدیر ارشد محصولی فیس‌بوک و یکی از دستیاران ارشد مارک زاکربرگ تگ شده‌اند. کاکس در پاسخ نوشت:

  • ممنون که من را دخیل کردید، این موضوع بسیار جدی است. بگذارید برای دریافت اطلاعات به روز با تیم‌های هماهنگی صحبت کنم و شخصا یا از طریق نقطه تماس مناسب پاسخ دهم.

سخنگوی دولت چین به درخواست ما برای اظهار نظر درمورد فعالیت‌های فیس‌بوکی یا سیاست‌هایش در شینجیانگ پاسخی نداد. پکن پیشتر تمامی اتهامات نقض حقوق بشر در شینجیانگ را رد کرده و آنها را یک شبکه گسترده از کمپ‌های آموزشی با هدف مبارزه با تروریسم و تندروی مذهبی توصیف کرده است.

در حالی که هزینه‌های پکن در فیس‌بوک محدود است اما تعاملات فیس‌بوک نشان می‌دهد که این شرکت می‌تواند دولت پرجمعیت‌ترین کشور جهان را از انتشار چنین تبلیغاتی در پلتفرم فیس‌بوک منع کند.

این تبلیغات و پست‌‌های دولت چین و رسانه دولتی شامل ویدیو‌هایی از مردم شینجیانگ از جمله کودکان است که جلوی دوربین تظاهر می‌کنند زندگی آنها در حال بهبود است و دولت‌های غربی سعی بر ناپایدار کردن چین دارند.

کارکنان فیس‌بوک در حلقه داخلی شرکت درمورد آنچه شایعات پکن می‌خوانند و این دیدگاه که فیس‌بوک ابزاری را در اختیار چین قرار می‌دهد تا پروپاگاندایی را درمورد موضوعات انسان ‌دوستانه منتشر کند ابراز ناخوشنودی کرده‌اند.

فیس‌بوک معمولا تبلیغات پکن درمورد شینجیانگ را درصورتی که دیدگاه مناسبی از موضوعات اجتماعی و سیاسی ارائه نکنند ظرف چند روز حذف می‌کند. تبلیغ کنندگان هنگام ارائه تبلیغات باید در بخش خرید تبلیغات چنین موضوعاتی را مشخص کنند.

اگر قوانین اجرا شوند، این تبلیغات با نام نهادی که هزینه آن را پرداخت کرده نمایش داده می‌شوند. در غیر این صورت کاربران بدون اطلاعات آن تبلیغ را مشاهده می‌کنند. تبلیغات مربوط به شینجیانگ چین معمولا قوانین فیس‌بوک را دنبال نمی‌کنند اما معمولا پیش از حذف شدن ده‌ها یا صد‌ها هزار مرتبه نمایش داده می‌شوند.

نگرانی‌های کارکنان فیس‌بوک تازه‌ترین خبر در رابطه با تصمیم‌گیری‌های بین‌المللی فیس‌بوک و نظارت این پلتفرم بر محتوا هستند. فیس‌بوک در آمریکا به دلیل منع انتشار نوشته‌های برخی مضامین و افراد از جمله دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا هدف انتقاد قرار گرفته است.

هفته گذشته فیس‌بوک گفت که این شرکت شبکه‌ای از حساب‌های هک مستقر در چین را حذف کرده است که به انتشار بد افزار برای جاسوسی از روزنامه‌نگاران و مخالفان رفتار این کشور با ایغور‌ها در خارج از چین مشغول بودند.

مجله وال‌استریت روز سه شنبه گزارش کرد که براساس تحقیق تازه‌ای، سال گذشته فعالیت رسانه دولتی و دیپلمات‌های چینی درمورد شینجیانگ در فیس‌بوک و توییتر به اوج خود رسید و پکن از سیاست‌های خود در این منطقه دفاع می‌کند.

اگرچه فیس‌بوک از سال ۲۰۰۹ در چین ممنوع شده است، اما به گفته برخی تحلیل‌گرانی که تبلیغات دیجیتال را مطالعه می‌کنند، درآمد این شرکت از تبلیغات در چین بیش از ۵ میلیارد دلار در سال است. این آمار چین را پس از آمریکا به بزرگترین منبع درآمد فیس‌بوک تبدیل می‌کند.

اقدام علیه رسانه‌های دولتی در فیس‌بوک به گفته تحلیلگران برای این شرکت دشوار است. شاید محتوای این تبلیغات برای کارکنان فیس‌بوک ناراحت کننده باشد اما سیاست‌گذاری برای حذف‌ آنها باعث می‌شود فیس‌بوک به قدرتی دست پیدا کند که از طریق آن درمورد آنچه دولت‌ها در این پلتفورم منتشر می‌کنند حق رای داشته باشد.

مسئولان و بازیگران دولت در کشور‌هایی از جمله ویتنام، پاکستان، ترکیه و عربستان سعودی برای مخابره دیدگاه‌های خود از فیسبوک استفاده می‌کنند.

به گفته کتابخانه مراجع آنلاین Datareportal، رسانه‌های دولتی چین سه مورد از ۲۰ صفحه پرطرفدار فیس‌بوک را به خود اختصاص می‌دهند. کانال اخبار بین‌المللی پکن CGTN، بیش از ۱۱۵ میلیون دنبال کننده دارد. این رقم از دنبال‌کنندگان شرکت‌هایی نظیر کوکاکولا و بسیاری از خوانندگان و افراد مشهور هم بیشتر است.

آژانس خبری ژینهوا که تحت کنترل دولت این کشور است ماه گذشته برای تبلیغی که مصاحبه با اورومغی، شهردار شهر مرکزی شینجیانگ را نشان می‌داد تنها کمتر از ۱۰۰ دلار هزینه کرد:

  • صلح و ثباتی که مردم تمامی گروه‌های قومیتی در شینجیانگ در انتظار آن بودند حالا به واقعیت تبدیل شده است». او گفت: «نمایش» کشور‌های غربی برای دخالت در امور داخلی چین «محکوم به شکست است».
CGTN، کانال خبر بین‌المللی پکن بیش از ۱۱۵ میلیون دنبال کننده در فیسبوک دارد که آنرا به یکی از پرطرفداران ترین صفحات فیسبوکی تبدیل کرده است.

براساس اطلاعات تبلیغاتی فیس‌بوک، ظرف دو روز پیش از حذف آن این تبلیغ ۲۰۰ هزار مرتبه در این پلتفورم نمایش داده شد. ژیهوا به درخواست ما برای اظهار نظر در این باره پاسخی نداد.

سخنگوی گروه حقوق بشری آواز (Avaaz) در نیویورک که شینجیانگ و فعالیت‌های تبلیغاتی چین در فیس‌بوک را بررسی می‌کند گفت: «این تبلیغات ابزاری برای پروپاگاندای پکن هستند.» حتی اگر سود فیس‌بوک زیاد هم نباشد بازهم این تبلیغات یک مجرای سود مستقیم برای این شرکت است و «همین مسئله مشکل ساز است».

CGTN که بخشی از شبکه دولتی CCTV چین است سال گذشته با پرداخت بیش از ۴۰۰ دلار یک ویدیو از دانش‌‌آموزانی در یک مدرسه شینجیانگ منتشر کرد که به گفته برخی محققان کودکان دستگیر شده یا تحت نظر به آنجا فرستاده می‌شوند. در این ویدیو کودکان اظهار خوشحالی می‌کنند و می‌گویند که برای خوردن غذای خوب و تحصیلات مناسب در این مکان هستند.

این تبلیغ پیش از اینکه پس از یک دوره چهار روزه حذف شود، یک میلیون بار از سوی کاربران کشور‌هایی همچون پاکستان، هند و بنگلادش تماشا شده بود.

شبکه CGTN از ۲۸ مارس شروع به انتشار حداقل ۱۰ تبلیغ دیگر کرده که اکثر آنها از فیس‌بوک حذف شده‌اند.

/پیوست به نقل ازWSJ/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول