جریمه علی‌بابا در چین به دلیل نقض قوانین ضدانحصار

مجازیستچین در ماه نوامبر ۲۰۲۰ قوانین جدیدی را برای رقابت در فضای اقتصاد اینترنتی خود پیشنهاد کرد. نهادی به نام «سازمان دولتی تنظیم بازار» چند هفته پس از تعلیق عرضه اولیه سهام Ant Group، از زیرمجموعه‌های علی‌بابا اعلام کرد که پرونده‌ی ضدانحصاری را علیه علی‌بابا به جریان انداخته است.

این نهاد که قوی‌ترین رگولاتوری بازار در چین به حساب می‌آید، حالا امروز به این نتیجه رسیده که علی‌بابا از سال ۲۰۱۵ از سلطه خود بر بازار سوءاستفاده کرده و کسب و کارهای چینی را به فروش محصولات در یک پلتفرم خاص وادار کرده است. در نتیجه، این فروشندگان امکان انتخاب آزادانه میان پلتفرم‌های مختلف نظیر Pinduoduo یا JD.com را نداشته‌اند و برای استفاده از پایگاه کاربری عظیم علی‌بابا مجبور به استفاده از پلتفرم‌های این شرکت بوده‌اند.
غول‌های اینترنتی چینی از جمله «تنسنت» و علی‌بابا از اواخر سال ۲۰۲۰ هدف جریمه‌های مختلفی در زمینه نقض قوانین رقابتی قرار گرفته‌اند. با این حال، جریمه‌هایی که برای این شرکت‌ها در نظر گرفته می‌شد در بهترین حالت در مقایسه با بهره‌ای که آن‌ها از بازار می‌بردند تشریفاتی محسوب می‌شد. تاکنون از هیچ شرکتی خواسته نشده بود که امپراتوری‌های خود را تجزیه کنند و کاربران همچنان مجبور بودند که از بین این غول‌های فناوری انتخاب داشته باشند.
ولی اخباری که در هفته‌های اخیر منتشر شده از عزم جدی‌تر مقامات چینی برای مقابله با این شرکت‌ها حکایت دارند. جریمه امروز علی‌بابا معادل ۴ درصد از درآمد این شرکت در بازار چین در تمام طول سال ۲۰۱۹ است.
علی‌بابا در بیانیه‌ای در واکنش به این خبر گفت:
  • «امروز حکم جریمه سازمان دولتی تنظیم بازار جمهوری خلق چین را دریافت کردیم. ما با یکدلی این جریمه را می‌پذیریم و از آن پیروی خواهیم کرد. ما برای انجام مسئولیتی که در قبال جامعه داریم، با تمام توان برای فعالیت در حد و مرز قانون تلاش می‌کنیم، به تقویت سیستم‌های کنترلی داخلی می‌پردازیم و خودمان را از طریق نوآوری در مسیر رشد قرار می‌دهیم.»

/دیجیاتو/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول