رفع مشکلات احراز هویت شاد

مجازیست-محمود حبیبی، مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش:
  • با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، ادامه فرایند آموزش به صورت حضوری میسر نبود و کوچ به زیست بوم جدید تنها راهی بود که پیش روی وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت اظهار کرد: باید از ظرفیت فضای مجازی برای ارابه فعالیت‌های آموزشی و پرروشی استفاده می‌کردیم.
  • با توجه به الزام ایجاد شده، اپلیکشن‌های مختلفی به لحاظ فنی، امنیتی و زیرساختی مورد بررسی قرار گرفتند و در نهایت «شاد» متولد شد که اکنون حدود یک سال از عمرش می‌گذرد.
  • همزمان با راه‌اندازی شبکه شاد، در بسیاری از فرایندهای آموزش و پرورش این نیاز وجود داشت که فعالیت‌ها به صورت الکترونیکی پیگیری و از حضور فیزیکی افراد تا حدممکن جلوگیری شود و یکی از پروژه‌های بزرگی که از چندماه گذشته آغاز شد یکپارچه سازی سامانه‌های وزارت آموزش و پرورش بود. طبیعتا در این فضا بیشترین بار و فشار کار روی حوزه فناوری بود چه در حوزه شبکه شاد و چه یکپارچه سازی و خدمات الکترونیکی که در حال ارایه است.
  • لازم است از تلاش‌های صورت گرفته همکاران در استان‌ها قدردانی کنم. در حوزه شاد یک جمع نخبگانی از مسوولین فناوری استان‌ها و مناطق شکل گرفت و بیش از ۲۰۰۰ نفر به عنوان راهبران شاد به ما در آموزش و پیگیری و پشتیبانی موارد کمک کردند.
  • چندی پیش سامانه‌ای برای ارتباط با این همکاران درنظر گرفتیم که مختص تمام سامانه‌ها، نرم‌افزارها و خدمات الکترونیکی وزارتخانه طراحی شده است و این امکان را می‌دهد که در توسعه و به‌روزآوری نرم‌افزارها مشارکت داشته باشند و موارد مطرح شده را سریعا پیگیری و پاسخ‌های لازم را دریافت کنند.
  • همچنین استانداردهای سامانه‌های آموزش مجازی را تدوین و سعی کردیم ارزیابی درستی از سامانه‌های موجود علاوه بر شاد داشته باشیم و فعالیت‌های خوبی در حوزه شاد انجام شد و قابلیت‌های جدیدی در حال افزوده شدن به شبکه هستند که از جمله آنها می‌توان به بانک سوالات و آزمون ساز مجازی اشاره کرد. با همکاری مرکز سنجش بسیاری از نرم‌افزارهای آزمون ساز مورد بررسی قرار گرفته‌اند تا بتوانیم در بازه‌های مورد نیاز از آنها استفاده کنیم.
  • احراز هویت در شاد به علت یکسری مسائل فنی که در آغاز سال تحصیلی با آن مواجه بودیم با مشکلاتی همراه شد. علت بروز مشکل واکاوی و مرتفع شد. تا کنون ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر کاربر فعال در شبکه شاد داریم و بزرگترین شبکه کل کشور را پوشش می‌دهیم. این حجم از سرویس‌دهی ممکن است با اختلالاتی هم همراه باشد که به تدریج اقداماتی برای بهبود عملکرد شبکه انجام شده و در حال انجام است.

/ایسنا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول