آیا انگلستان می‌تواند مخفیانه رمزنگاری واتس اپ را حذف کند؟

مجازیستمخالفت دولت انگلستان با رمزنگاری مبدا به مقصد تا امروز تنها شفاهی بوده اما حالا نشانه‌هایی وجود دارد که احتمال تدوین قوانینی در این مسیر را قوت می‌بخشد. به نظر می‌رسد قرار است قوانینی تصویب شود که طبق آنها اپلیکیشن‌های مجهز به رمزنگاری مبدا به مقصد غیرقانونی باشند.

ابتدای این هفته گزارشی به نام «کودکان در خطر: تقویت پاسخ کشورها به سواستفاده جنسی و بهره برداری از کودکان» توسط یکی از اتاق‌‌های فکر جناح راستی به نام مرکز عدالت اجتماعی منتشر شد. این اتاق فکر توسط رهبر محافظه کار سابق پایه‌گذاری شده و ساجد جاوید، صدراعظم سابق که احتمال بازگشتش به دولت زیاد است نیز از گزارش استقبال کرده است.

این گزارش پیشنهاداتی را در رابطه با اپلیکیشن‌هایی مثل واتس اپ  ارائه می‌کند و می‌گوید:

  • «به عقیده ما معرفی یک قابلیت پرخطر همچون رمزنگاری مبدا به مقصد بدون رعایت نکات ایمنی نقص روشنی وظیفه مراقبت ما [در قانون در حال تصویب امنیت آنلاین] محسوب می‌شود.»
  • «یک پلتفورم نمی‌تواند مدعی شود که ارائه این ویژگی پرخطر برای موارد دیگری مثل حریم خصوصی و جلوگیری از جرایم مالی آنلاین مفید است.»

این گزارش به نظر، یک حمله زودهنگام به فیس‌بوک است که قرار است رمزنگاری مبدا به مقصد را در تمامی پلتفرم‌های خود فعال کند. در این گزارش آماده‌است که: «ما از [قانون گذار تلکام‌های انگلستان] یعنی Ofcom انتظار داریم تا روی تاثیر این ویژگی بر امنیت کودکان تمرکز کند و از معرفی هرگونه قابلیت پرخطری پیش از تصویب قانون امنیت آنلاین جلوگیری کند». طبق این گزارش باید از تلاش فیس‌بوک پیش از آنکه غیرقانونی باشد هم جلوگیری کرد و مرکز عدالت اجتماعی می‌خواهد علیه این شرکت اقدام کند.

این گزارش در حالی منتشر شده که وزیر کشور قرار است در مراسمی به میزبانی امنیت ملی جلوگیری از خشونت علیه کودکان (NSPCC) سخنرانی کند و قرار است در این سخنرانی علیه اپلیکیشن‌های رمزنگاری شده صحبت کند.

یک گزارش NSPCC که برای این مراسم ارائه شده طبق نوشته‌هایی که روزنامه وایرد منتشر کرد پیشنهاد می‌کند که دولت مقرراتی را «برای هدف قرار دادن رمزنگاری» طراحی کند تا هرگونه اقدامی که نظارت بر ارتباطات را دشوار می‌کند را منع کند.

یکی از روش‌های غیرقانونی کردن اپلیکیشن‌های رمزنگاری شده استفاده از تذکر قابلیت فنی (TCN) است. این امکان به عنوان بخشی از قوانین بحث برانگیزی به نام قانون اختیارات بازرسی فراهم شده که به دولت اجازه می‌دهد بدون قوانین جدید، رمزنگاری را از اپلیکیشن‌ها حذف کند.

یک پست وبلاگی از گروه حقوق باز که یک سازمان آزادی‌های شهروندی در انگلستان است می‌گوید: «یک TCN می‌تواند ارائه‌دهنده خدمت را مجبور به حذف مراقبت‌های الکترونیک از جمله استاندارد‌های امنیتی مثل رمزنگاری کند.»

گروه حقوق باز، نگران است که این تذکر بدون اطلاع عموم اجرایی شود. آنها می‌گویند:

  • «بحث درمورد TCNها در خفا انجام می‌گیرد و فاش نمی‌شود.»
  • «شرکتی که هدف TCN قرار دارد از لحاظ قانون نه تنها نباید جزئیات این تذکر را فاش کند بلکه حتی اجازه ندارد وجود چنین تذکری را هم اطلاع دهد. هر کدام از کارمندان شرکتی که هدف TCN قرار دارد و وجود آن را فاش کند در معرض مجازات مجرمانه به دلیل نقض دستور رازداری قرار می‌گیرد.»

در ادامه چه اتفاقی می‌افتد؟

به گفته گروه حقوق باز، اگر انگلستان بخواهد از TCN علیه فیس بوک و دیگر توسعه‌دهندگان اپلیکیشن استفاده کند، یعنی «هر پیغام خوصی که روی فیس بوک/واتس اپ مخابره شود احتمالا بدون هیچگونه تذکر، اجازه یا شفافیتی مورد نظارت و بررسی قرار می‌گیرد.»

با این حال حتی با وجود دستور رازداری هم پنهان‌ کردن این موضوع در شرکت‌ها دشوار است. به عقیده این گروه، دولت ترجیح می‌دهد که فیس بوک هم علنا از این اقدام پشتیبانی کند و به همین دلیل اقدامات تهاجمی خود را ادامه می‌دهد. به هر حال عزم دولت انگلستان برای حذف رمزنگاری از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان قوی‌تر از هر زمان دیگری است.

/پیوست/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول