لایحه ضد انحصار جمهوری‌خواهان برای منع خرید شرکت‌های کوچک توسط غول‌های تکنولوژی

مجازیستقانون «اعتماد شکنی برای قرن بیست و یکم» هرگونه خریدی را از سوی شرکت‌هایی با بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار منع و از ترکیب شرکت‌ها نیز جلوگیری می‌کند. در واقع شرکت‌های بزرگی همچون گوگل و فیس‌بوک دیگر نمی‌توانند شرکت‌های نوپا و نیازمند به سرمایه را خریداری کنند و تکنولوژی آنها را به مالکیت خود در آورند. ‌این قانون مجازات‌هایی بسیار شدید را را در نظر گرفته که رفتار ضد رقابتی را بسیار خطرناک می‌کند و براساس آن هر شرکتی که در دادگاه ضد انحصار شکست بخورد به میزان سود حاصل از آن فعالیت‌های تجاری جریمه خواهد شد.

قانون پیشنهادی هاولی برخی از دشواری‌های اجرای قوانین انحصار را رفع کرده و به اصلاح قانون شرمن که انحصار را غیرقانونی می‌داند و قانونی کلیتون که قدرت نفوذ رفتار ضد انحصار را گسترش داد پرداخت است. این قانون قرار است کاری کند تا FTC و دیگر رگلاتوری‌ها بتوانند از رفتار ضد رقابتی جلوگیری کنند، بسیاری معتقدند که قوانین کهنه ضد انحصار قادر به همپایی با صنعت تکنولوژی نیستند.

این لایحه احتمالا در سنای دموکرات‌ها راه به جایی نمی‌برد اما این موضوع نشان از بی اهمیت بودن آن نیست. سناتور امی کلوباکر که عضو کمیته ضد انحصار سنا، پیشتر قوانینی را پیشنهاد کرده بود که قرار بود از عادت شرکت‌های بزرگ برای خرید شرکت‌های ریز جلوگیری کند. ایده کلوباکر برای محدود کردن قدرت غول‌‌های تکنولوژی نیز به همین ترتیب روی اصلاح قوانین ضد انحصاری تمرکز می کند که برای بیش از یک دهه به تجارت در آمریکا شکل داده‌اند.

لایحه پیشنهادی جمهوری خواهان با پیشنهادات دموکرات‌ها نقاط مشترکی هم دارد اما شباهت‌هایی با انتقادات دوره ترامپ از طرفداری جناحی غول‌های تکنولوژی دارد. هاولی با قانون «ابر شرکت‌های بیدار» در سیلیکون ولی از اعمال قدرت شدید برای کنترل اطلاعات و دیگر محصولات مصرفی آمریکایی‌ها جلوگیری می‌کند. با وجود اینکه دموکرات‌ها عملا چنین انتقادی را ندارند، اما قانون پیشنهادی هاولی نشان می‌دهد که اصلاحات ضد انحصار با هدف محدود کردن غول‌های تکنولوژی حوزه‌ای است که هردو طرفین می‌توانند حتی با دلایل متفاوت با هم به توافق برسند.

لایحه پیشنهادی هاولی تازه ترین لایحه در این رابطه است اما مطمئنا آخرین پیشنهاد نخواهد بود. دیوید سیلیلین نماینده جمهوری خواهی که فعالیت‌های ضد انحصار سنا را رهبری می‌کند پیشتر اعلام کرد که قصد دارد به جای پیشنهاد یک قانون سیلی از اصلاحات قوانین ضد انحصار را پیشنهاد دهد. این لایحه‌ها که قرار است در ماه مه ارائه شوند اهداف مشخصی خواهند داشت تا لابی گران تکنولوژی نتوانند آن را شکست دهند.

/پیوست به نقل از techcrunch/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول