تنوع ارائه خدمات حمایتی به تیمها و شرکتهای عضو همگرا در سال ۱۴۰۰
مجازیست-سیدصادق پژمان، مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای در مراسم اختتامیه پویش «بازینو» ۱۴۰۰ که بهصورت زنده از صفحه آپارات بنیاد پخش شد:
- مجموعه بنیاد بهعنوان متولی بازیهای ویدئویی درکشور دارای اهداف و ماموریتهای متنوعی است. یکی از موضوعاتی که با توجه به رشد صنعت بازیهای دیجیتال در دنیا و ایران در دو بعد بازار و توسعه مخاطب قابل توجه است، حمایتهایی است که بنیاد ملی بازیهای رایانهای باید از بخشهای مختلف زیست بوم بازیهای دیجیتال انجام دهد.
- بنیاد درگذشته بخصوص طی یک دهه اخیر مجموعه اقدامات متنوعی برای حمایت از بازیسازان انجام داده است که دستاوردهای نسبتا مناسبی نیز داشته است. طی دو سال گذشته با توجه به آهنگ رشد این صنعت و نیاز به باز طراحی نظام حمایتی متناسب با شرایط جدید، ضمن بررسی و کارشناسی در خصوص آسیبهای موجود در این زمینه، برای ایجاد نظام حمایتی جدید اقداماتی صورت گرفت که در قالب ساختار حمایتی همگرا در بنیاد ملی بازیهای رایانهای به ثمر نشست.
- بازیسازان، عرضهکنندگان خدمات در این حوزه و بنیاد ملی بازیهای رایانهای از عناصر اصلی در این ساختار جدید هستند و از ویژگیهای اصلی ساختار حمایتی همگرا که آن را نسبت به حمایتهای صورت گرفته درگذشته متمایز میکند، شناخت نیازها و برنامهریزی برای رفع مشکلات و موانع بازیسازان است.
- تخصیص حمایتها در ساختار همگرا بر مبنای شایستگی انجام میشود و در این ساختار هر تیم یا شرکت بازیسازی در ابتدا مورد ارزیابی و اعتبارسنجی قرار میگیرند و بر مبنای این ارزیابی حمایتهای لازم به آنها تخصیص پیدا میکند.
- با توجه به شفافسازی در عملکرد حمایتی از بازیسازان تاکیدکرد: این امر بهعنوان یک سیاست اصلی دنبال شده و تمام فرآیند حمایتی در یک ساختار الکترونیک شکل گرفته است و تلاش شده که اعمال سلیقههای شخصی از فرآیندهای این سازوکار حذف شود.
- در گذشته ارائه این خدمات به بازیسازان در قالب پرداختهای نقدی صورت میگرفت؛ اما در حال حاضر این حمایتها در قالب ۱۸ عنوان خدمات به بازیسازان متناسب با نیازسنجی انجام شده، ارائه میشود. ضمن اینکه این پویایی در این ساختار نیز وجود دارد که با توجه به شرایط نوع خدمات ارائه شده به بازیسازان عضو همگرا نیز تغییر کند.
- یکسانسازی درگاههای حمایتی حاکمیتی از بازیسازان یکی دیگر از ویژگیهای ساختار همگرا است و درگذشته هر مجموعه و نهاد عمومی یا حاکمیتی متناسب با سیاستهای خود به ارائه خدمات و حمایت از بازیسازان میپرداخت. اما طی توافقها و تفاهمنامههایی که با این نهادها منعقد شده است بنیاد توانست این حمایتها را همسو با سازوکار ساختار همگرا نماید و آنها نیز این درگاه را به رسمیت شناختهاند.
- فراخوان جذب تیمها و شرکتهای بازیساز به این ساختار در سال ۱۳۹۹ منتشر شدکه با یک رشد ۳۰ درصدی نسبت به دوره قبل شاهد ثبتنام ۱۵۱ تیم و شرکت برای عضویت در دوره جدید همگرا بودیم. این امر نشاندهنده اعتماد بازیسازان به این ساختار حمایتی است و امیدواریم با تسریع در انجام ارزیابی و اعتبارسنجی از این متقاضیان بتوانیم در سال ۱۴۰۰ با خدمات متنوعتری از تیمها و شرکتهای عضو این ساختار حمایت کنیم.
- اهداف طراحی پویش «بازینو» در راستای یکی از خدمات حمایتی بنیاد از بازیسازان بخصوص از بازیسازان بازیهای موبایلی است که ما در این بخش شاهد رشد مخاطبان و افزایش کیفیت تولیدات در این هستیم. بههمین منظور طراحی پویش نوروزی «بازینو» با دو هدف معرفی بازیهای مناسب ایرانی به خانوادهها و جذب کاربر برای این بازیها صورت گرفت.
- این پویش متناسب با تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ و لزوم غنیسازی اوقات فراغت خانوادهها در این ایام که همزمان با شرایط کرونایی در کشور بود، طراحی و اجرا شد. اما در ادامه و بهدلیل تمدید محدودیتها و تعطیلیها با توجه به وخامت شرایط شیوع ویروس کرونا درکشور تا پایان فروردین ماه تمدید شد.
- براساس فراخوانی که برای حضور بازیسازان در این پویش اعلام کردیم ۶۸ بازیساز موبایلی درخواست حضور خود را ثبت کردند که طبق معیارهای ارزیابی ۲۵ بازی براساس شاخصهایی چون امتیاز کاربری، میزان نصب فعال، درگیری بازی و کیفیت تولید انتخاب شدند.
- برنامهریزی گستردهای برای معرفی این پویش از طریق شبکههای اجتماعی، سایتهای پرطرفدار و پلتفرمهای فروش و عرضه اپلیکیشنها، پلتفرمهای اشتراک ویدئو صورت گرفت که در نهایت و با تلاش همه همکاران و مشارکتکنندگان در این پویش بزرگ ملی، بیش از ۵۰۰ هزار نصب برای مجموع این ۲۵ بازی کسب شد و بالغ بر۹ هزار نفر برای بخش قرعهکشی این پویش ثبتنام کردند.
- برگزاری این پویش در سال ۱۴۰۰ میتواند مقدمهای برای حمایت بیشتر از تولیدات داخلی در جهت توسعه این صنعت در کشور باشد.
/بنیاد ملی بازیهای رایانهای/