رقابت جدید اپل و اسپاتیفای در زمینه پادکست

مجازیستدو بیانیه این هفته یعنی معرفی اشتراک پولی پادکست از سوی اپل و همکاری جدید فیس‌بوک با اسپاتیفای برای پیدا کردن و گوش دادن به پادکست روی پلتفرم‌های شبکه اجتماعی، به سرعت در حال شهرت گرفتن و جذب استعداد‌ها و درنتیجه سرمایه است.

جاش لیندگرن مسئول سازمان پادکست در آژانس هنرمندان خلاق (CAA) می‌گوید: «با ورود اپل به حوزه اشتراک‌ها، یک جنگ پلتفرمی در حال شکل‌گیری است.»

ساخت پادکست که پیش از پاندمی کرونا در حال رشد بود در دوران قرنطینه منفجر شد و حالا در مسیری است که قرار است امسال برای اولین بار یک میلیارد درآمد تبلیغاتی در آمریکا داشته باشد. طبق برآورد‌ها ۱۱۶ میلیون یا ۴۱ درصد از جمعیت بالای ۱۲ سال آمریکا حالا ماهانه به پادکست گوش می‌کنند و براساس داده‌های موسسه تحقیقاتی ادیسون و تریتون دیجیتال تعداد مخاطبان پادکست نسبت به سال ۲۰۲۰ یازده درصد افزایش یافته است.

سال‌ها رقابت در حوزه پادکست یک طرفه بود؛ اپل با در اختیار داشتن «آی پد» و ارائه محتوا یکه تاز این صنعت بود و بدون ارائه پیشنهادات یا سود بهتر در واقع مقصد پیش‌فرض گوش دادن به پادکست محسوب می‌شد. در همین دوران اسپاتیفای صد‌ها میلیون دلار روی سازندگان و شرکت‌های مشهور سرمایه‌گذاری کرد که درنتیجه باعث رقابت بین شرکت‌های iHeartMedia، Audacy، Sirius XM Holdings و آمازون شد که همگی پادکست را برای ارتباط بیشتر با مشتریان ضروری می‌دانستند.

بروس اسپرینگستین سمت چپ و رئیس جمهور سابق باراک اوباما در حال ضبط پادکست «Renegades: Born in the USA» در استودیو خانگی آقای اسپرینگستین در نیوجرزی.
  • داون آستروف مدیر ارشد محتوا و تبلیغات اسپاتیفای می‌گوید که حرکت دیگر شرکت‌ها به سمت پادکست نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری زودهنگام این شرکت اقدام درستی بود. او می‌گوید: «ما پیش از هرکس دیگری این فرصت را دیدیم و خیلی زودتر از هرکسی در آن حضور پیدا کردیم.»

اخبار پادکست اپل از نگاه برخی ناظران این هفته به معنای بیدار شدن یک غول خفته است. پس از بیش از ۱۵ سال که پادکست به نرم‌افزار آی‌تیونز اضافه شده، این شرکت تکنولوژی راهکاری به سازندگان پادکست ارائه کرده تا حق اشتراک خود را به فروش برسانند. تا به امروز این شرکت راهی برای پولی کردن پادکست‌ها یا دریافت کمیسیون در ازای تبلیغات مربوط به دو میلیون برنامه این پلتفرم نداشت. اپل اظهار نظری در این باره نکرده است.

دنیل آیوز تحلیلگر شرکت بورس ودبوش:

  • اپل که پادکست از آنجا منشا می‌گیرد نمی‌تواند بازنده این جدال عرصه پادکست باشد. یا همین حالا یا هیچوقت. این اقدام هم یک اقدام دفاعی در مقابل اسپاتیفای است و هم از لحاظ پولی کردن خدمات یک اقدام تهاجمی محسوب می شود.

سازندگان پادکست برای فعال کردن اشتراک پولی ۱۹/۹۹ دلار به اپل پرداخت می‌کنند و قیمت خودشان را برای شنودگان مشخص می‌کنند. اپل یک سهم ۳۰ درصدی از درآمد اشتراک‌های سال اول را دریافت می‌کند و پس از آن سهم اپل به ۱۵ درصد کاهش می‌یابد.

دونالد آلبرایت هم‌بنیان‌گذار تندرفوت تی‌وی سازنده نمایش‌های مشهوری از جمله «Up and Vanished»، «To Live and Die in L.A» و «Atlanta Monster»:

  • برای ثبات این صنعت، ما باید بتوانیم از منابع بیشتری درآمدزایی کنیم». تندرفوت فعلا برنامه‌های خود را به صورت رایگان ادامه می‌دهد اما احتمالا یک سری محتوای خاص را در طرح جدید اپل به صورت پولی در اختیار کاربران می‌گذارد. به عقیده آلبرایت«این کار باعث سلامت بیشتر صنعت خواهد شد.

اسپاتیفای که بیشترین سرمایه‌گذاری را روی بخش محتوای انحصاری، استعداد و تکنولوژی داشته قرار است از طریق تبلیغات و نهایتا حق اشتراک بازده اقتصادی خود را افزایش دهد.

اسپاتیفای در حال حاضر بیش از ۲.۲ میلیون پادکست دارد در حالی که در سال ۲۰۱۹ تنها ۴۵۰ پادکست داشت. شنوندگان این پلتفورم سوئدی در آمریکا امسال طبق پیش‌بینی‌های شرکت تحقیقاتی eMarketer از اپل بیشتر خواهد شد. در حالی که خدمات اپل نیز رشد خود را داشته‌اند اما سهم این شرکت از بازار از ۳۴ درصد در سال ۲۰۱۸ به ۲۴ درصد در سال ۲۰۲۱ کاهش یافته است.

خرید اشتراک پادکست در پلتفرم اپل که از ماه بعد آغاز می‌شود باعث شد تا به گفته افراد مطلع اسپاتیفای هم تصمیم بگیرد از هفته آینده برنامه‌های خود را اعلام کند. به گفته یکی از افراد مطلع اسپاتیفای قرار نیست هزینه‌ای از سازندگان دریافت کند یا سهمی از حق اشتراک آنها را بردارد و سازندگان پادکست می‌توانند خودشان قیمت حق اشتراک را مشخص کنند. وی در ادامه گفت کاربران اپلیکیشن iOS اسپاتیفای که قصد خرید اشتراک را دارند برای پرداخت هزینه به وب‌سایتی منتقل می‌شوند و درنتیجه اپل هم سهمی در این درآمد نخواهد داشت.

استیتکر (متعلق به شرکت SiriusXM)، واندری (متعلق به آمازون)، Patreon و Pocket Casts نیز شبکه‌هایی هستند که خرید عضویت اشتراکی را اجرا کرده و هرکدام تا حدی در این عرصه موفق بوده‌اند. پلتفرم لومیناری که موفق‌ترین بازیگر حوزه فروش حق اشتراک است قرار است تا از طریق طرح جدید اپل، پادکست‌های خاص خود را در اختیار شنوندگان پادکست اپل قرار دهد. اپل و استپاتیفای که شنوندگان بسیار بیشتری نسبت به دیگر اپلیکیشن‌ها دارند احتمالا برای ارائه دسترسی به مخاطبان بیشترین هزینه‌ای را دریافت می‌کنند.

اما رقابت اپل و اسپاتیفای در حوزه بزرگتری در حال شدت گرفتن است. جدای از رقابت برای مشترکان (که اسپاتیفای با ۱۵۵ میلیون مشترک در جهان تا ۳۱ دسامبر از دیگر رقبا جلوتر است. آخرین آمار اپل مربوط به ۶۰ میلیون مشترک تا ژوئن سال ۲۰۱۹ است)، اسپاتیفای یکی از بزرگترین منتقدان اپل در بین شرکت‌ها است که مدعی است این شرکت از قدرت خود برای رقابت غیرمنصفانه استفاده می‌کند که البته اپل این اتهامات را رد می‌کند.

گزینه اشتراک جدید اپل برای پادکست‌ها نشان دهنده یکی از اصلی ترین استراتژی‌های تیم‌کوک مدیرعامل این شرکت است که قصد دارد روی رشد خدمات دیجیتال تمرکز کند. این استراتژی در سه ماهه چهارم حدود ۱۶ میلیارد فروش به ازای هرماه بود که نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد رشد نشان می‌دهد، همین امر اپل را به یکی از رقبای نزدیک دیگر شرکت‌هایی تبدیل کرد که به واسطه دستگاه‌های این شرکت خدمت‌رسانی می‌کنند. اسپاتی‌فای و چند شرکت دیگر اعتراض کرده‌اند که اپل از فروشگاه اپل به صورت ضد رقابتی استفاده می‌کند.

اسپاتیفای با قرارداد‌هایی با سازندگانی مثل رسانه گیملت و برنامه رینگر از بیل سامونز و قرارداد حق امتیاز ۱۰۰ میلیون دلاری با جو روگان در حوزه پادکست‌ها بسیار هزینه کرده است. این شرکت همچنین با میشل و باراک اوباما، کیم کارداشیان و پرنس هری و مگان مرکل نیز قرارداد‌هایی امضا کرده و در کنار آن روی استودیو و خدمات مربوط به صدا‌های نو نیز سرمایه‌گذاری کرده است.

لیندگرن از آژانس هنرمندان خلاق (CAA):

  • «این سرمایه‌گذاری‌های اسپاتیفای، به رشد بازار کمک کرد و ارزش کار سازندگان را افزایش داد.»

افراد آشنا با موضو می‌گویند اپل نیز که استودیو تلویزیونی‌اش پادکست‌های اصیلی از جمله «The Line» و «For All Mankind» را منتشر کرده برای ساخت محتوای اصیل و برنامه‌های خاص این پلتفرم با سازندگان در حال مذاکره است.

 آیوز:

  • «حتی با اینکه آنها از لحاظ پایگاه مشتریان، فروشگاه اپل و محتوای گسترده راهی برای حکومت بر این حوزه دارند اما آنچه باعث پیروزی می‌شود تنها توده مشتریان نیست و محتوای اصیل اهمیت دارد.»

اسپاتیفای می‌گوید از رقابت استقبال می‌کند. خانم اوستراف که معتقد است اسپاتیفای به دلیل تمرکز واحد روی صدا از دیگر رقبا متفاوت است می‌گوید: «فرصت در حوزه صوت بسیار زیاد است. ما حس می‌کنیم که همه با توجه به گسترده و مقیاس این راه ارتباطی جا برای پیشرفت دارند. دیگر شرکت‌ها نیز در کنار تجارت خودشان نگاهی به حوزه صدا دارند، اما این موضوع ماموریت اصلی ما است.»

/پیوست به نقل از WSJ/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول