اپل راه را بر تبلیغات فیس‌بوک می‌بندد

مجازیست-امکان تازه به کاربران محصولات اپل این امکان را خواهد داد که به جمع‌آوری اطلاعات شخصی دستگاه‌های خود توسط برنامه‌های تبلیغاتی نه بگویند.

از آن‌جا که بهره‌برداری از داده‌های جمع‌شده از کاربران و فروش آن‌ها به شرکت‌های ثالث به عنوان یکی از منابع مهم سودآوری فیسبوک برای تبلیغات هدفمند به شمار می‌رود، این شرکت نارضایتی خود را از این عمل اعلام کرده و می‌گوید حرکت جدید اپل ضربه سختی به درآمد بخش تجاری آن وارد خواهد کرد.

اما تغییر جدید چیست و چگونه باعث ضرر به فیسبوک می‌شود؟

نخست باید گفت شرکت‌هایی که تبلیغات موبایلی می‌فروشند، از جمله فیسبوک، به هر دستگاه تلفن همراه یک شماره سریال منحصر به فرد اختصاص می‌دهند تا بتوانند آگهی‌های خودشان را هدفمند کنند و همینطور بعدا تخمین بزنند که آیا نشان دادن تبلیغ برای این دستگاه‌ها بازده مناسب را برای شرکت به همراه داشته است یا نه؟

این شناسه یا شماره سریال اصطلاحا IDFA نامیده می‌شود و معمولا با فناوری‌های دیگری همچون ردیابی فعالیت کاربران در محیط وب چفت می‌شود تا بتواند هرچه بیشتر اطلاعاتی از کاربر کسب کند.

اما وقتی سیستم عامل iOS 14.5 اپل در این هفته منتشر شود، توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها باید صریحا از کاربران اجازه بگیرند که آیا می‌خواهند برنامه رهگیری روی دستگاهشان استفاده شود یا نه؟ و مشکل فیسبوک این است که می‌گوید تا ۸۰ درصد کاربران گزینه نه را انتخاب خواهند کرد.

چرا اپل چنین کاری می‌کند؟

حرکت در جهت حفظ داده‌های کاربران و گرفتن اجازه اشتراک‌گذاری اطلاعات آن‌ها، بخشی از سیاست بلندمدت اپل است.

استیو جابز، مدیرعامل سابق اپل، یک بار گفته بود «حریم خصوصی یعنی مردم باید بدانند در چه چیزی ثبت‌نام کرده‌اند. برای اطلاع آنان، باید هر بار از آن‌ها پرسید.»

از دیگر دلایلی که اپل را به سمت این کار سوق داده این است که این شرکت علاقه چندانی به کسب درآمد از محل تبلیغات ندارد و بر سود حاصل از فروش دستگاه‌ها و خرید‌های درون اپلیکیشنی تمرکز کرده است.

اپل همچنین با چشم‌پوشی از جمع‌آوری داده‌های کاربران، خود را به عنوان شرکتی حامی حریم خصوصی و اطلاعات شخصی افراد مطرح می‌کند. امری که در دنیای امروز می‌تواند یک نقطه مزیت محسوب شود.

در سوی مقابل فیسبوک همینطور اپل را به ریاکاری متهم می‌کند و می‌گوید به‌روزرسانی ارائه شده می‌تواند درآمد تبلیغاتی‌اش را به نصف کاهش دهد و ضربه‌ای بزرگ به مشاغل خرد وارد کند.

جمع‌آوری داده‌های کاربران به یکی از مسائل روز دنیای فناوری تبدیل شده است. پیشتر یک نهاد دولتی در بریتانیا از اپلیکیشن تیک‌تاک به خاطر جمع‌آوری اطلاعات از کاربران خردسال شکایت کرده بود.

اپل گفته است با ابزاری ویژه به صاحبان مشاغل خرد کمک می‌کند تا بتوانند بدون نیاز به جمع‌آوری اطلاعات زیاد از کاربران تبلیغات هدفمندی داشته باشند. هرچند منتقدان می‌گویند کارآیی این روش‌ها به پای روش رایج فعلی نخواهد رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول