پرمخاطب ترین اکانت های توییتر در سال ۹۹

مجازیستتوییتر با ۳۳۰ میلیون کاربر فعال در ماه که از طریق ۴۰ زبان متفاوت با یکدیگر تعامل می‌کنند به یکی از محبوب‌ترین رسانه‌های اجتماعی مبدل گشته که علاوه بر تبادل اطلاعات و ارتباطات بین فردی، جهت فعالیت‌های جمعی ساختار یافته در طول رویداد‌های اجتماعی و سیاسی نیز استفاده می‌شود.

توییتر به کاربرانش اجازه می‌دهد تا توسط دیگران شناسایی شوند و با استفاده از ابزار‌هایی همچون هشتگ‌، منشن و ریتوییت، با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و مسئله‌ای که از نظر آن‌ها با اهمیت است را برجسته کنند. علاوه بر این، حضور چهره‌‌های مهم سیاسی کشور در این رسانه اجتماعی، نشان‌دهنده اهمیت و اثرگذاری آن است.
در این گزارش به شناسایی و تحلیل پرمخاطب ترین اکانت های توییتر فارسی پرداخته و تلاش نمودیم تا تصویری روشن از پرمخاطب‌ترین‌ها و برترین اکانت‌های این بخش ارائه دهیم. در یک نگاه اجمالی مشخص است که سیاست‌مدارن و رسانه‌ها، ترکیب پرفالوور‌ترین اکانت های توییتر فارسی را تشکیل داده و همانطور که گفته شد این موضوع با ماهیت سیاست و خبررسانی رسانه اجتماعی توییتر است مطابقت دارد.

پرمخاطب ترین اکانت های توییتر فارسی

سیاستمدان و رسانه‌ها در صدر پرمخاطب ترین اکانت های توییتر

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با ۱٫۶ میلیون فالوور، بیشترین دنبال‌کننده را در توییتر فارسی دارد و به لحاظ نرخ مشارکت نیز با میانگین لایک ۲٫۲k و میانگین ریتوییت ۸۳۶ تعامل بسیار خوبی با مخاطبان خود دارد. اکانت توییتری ظریف در طول سال گذشته، افزایش ۱۰۰ هزارتایی فالوور را کسب کرده و توانسته جایگاه اولی خود را مجددا تثبیت کند. در رتبه دوم این رده‌بندی، رسانه بی بی سی فارسی قرار گرفته است. این رسانه نیز با ۱٫۵ میلیون فالوور، دومین اکانت از لیست پرمخاطب ترین اکانت های توییتر فارسی است و به مانند ظریف، با رشد ۱۰۰ هزارتایی فالوور در یکسال گذسته روبرو شده است.

روحانی، سوم شد

در گزارش پرفالوور‌ترین‌های توییتر سال ۹۸ جایگاه سوم و چهارم به ترتیب متعلق به حسن روحانی و رسانه VOA بود؛ اما همانطور که در تصویر مشخص است در طول سال گذشته، VOA با افت ۱۰ هزار تایی فالور مواجه شده و جایگاه سومی خود را به رئیس‌جمهور ایران داده است. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد وضعیت متفاوت رسانه‌ها و اشخاص حقیقی در تعامل با مخاطبانشان است.
در واقع توییتر فضایی است که در آن ملاک نرخ تعامل یک حساب کاربری با مخاطبانش، لایک و ریتوییتی است که نصیب هر پست می‌شود، از آن جا که میزان بازدید هر توییت نامشخص است نمی‌توان آن را همچون تلگرام یا اینستاگرام ارزیابی نمود. لذا همانطور که انتظار می‌رود به علت تعدد پست‌های منتشر شده توسط یک رسانه و عینی‌گرایی آن، هر توییت، لایک و ریتوییت کمتری دریافت می‌کند و از این نظر اختلاف قابل مشاهده‌ای با کاربران حقیقی ایجاد می‌شود.

در ادامه در جایگاه چهارم و پنجم هم شاهد یک تغییر هستیم. در حقیقت، رسانه دویچه وله، علی‌رغم جذب ۸۸ هزار فالور نسبت به انتهای سال ۹۸، یک پله سقوط کرده است؛ در عوض، حساب کاربری منتسب به رهبری که در گذشته در رتبه ششم قرار گرفته بود با افزایش ۱۷۵ هزار فالوور، خود را به رده پنجم جدول رسانده است.

تغییر نام حساب وزارت خارجه آمریکا

تحلیل‌ها نشان می‌دهد، حساب کاربری منتسب به وزارت امور خارجه آمریکا با نام «USABehFarsi» در رده بعدی پرمخاطب ترین اکانت های توییتر فارسی قرار داد. مرور گزارش ۹۸ حاکی از آن است که این حساب با عنوان قبلی «usadarfarsi» در جایگاه نهم قرار داشته و این روند صعودی مدیون افزایش بیش از ۱۴۵ هزار فالوور این حساب کاربری است.

در نهایت می‌توان مشاهده کرد، رسانه‌های «رادیو فردا»، «منوتوخبر» و «تلویزیون منوتو» به ترتیب با ۷۳۲ هزار، ۷۰۳ هزار و ۶۷۲ هزار فالوور در رده‌های هشتم تا دهم پرفالوور‌ترین‌های توییتر جای گرفته‌اند. این در حالی است که هر سه مورد، به طور میانگین جذب ۱۰۰ هزار فالوور را طی یک سال گذشته تجربه کرده‌اند.

اگر بار دیگر پرمخاطب ترین اکانت های توییتر فارسی را بر اساس کیفیت تعامل ایجاد شده میان آن‌ها و مخاطبانشان رده‌بندی کنیم، در میان اکانت‌های منتسب به اشخاص حقیقی، رهبری با نرخ تعامل ٪۰٫۴۳ در رتبه اول قرار گرفته و پس آن ظریف و روحانی قرار می‌گیرند. همچنین در میان رسانه‌ها و نهادهای حقوقی نیز، وزارت خارجه آمریکا، تلویزیون منوتو و رادیو فردا بهترین عملکرد را از خود نشان داده‌اند.

رشد نسبی فالوورهای پرمخاطب ترین اکانت های توییتر فارسی

در نهایت می‌توان این‌گونه جمع‌بندی نمود که ترکیب پرمخاطب ترین اکانت های توییتر نیز به مانند اینستاگرام دچار تغییر نشده و صرفا ترتیب برخی از اکانت‌ها دچار تغییر شده است. همچنین تقریبا  همه حساب‌های برتر توییتر فارسی با افزایش نسبی فالور روبرو بوده‌اند که بر اقبال بیشتر کاربران به توییتر فارسی در سال ۹۹ دلالت دارد. این رشد نسبی اگرچه فاصله زیادی با افزایش‌های رخ داده در اینستاگرام دارد اما به طور مشخص نسبت به تلگرام بهبود وضعیت را نشان می‌دهد.

/دیتاک/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول