کلاب‌هاوس؛ شبکه گفت‌و‌گوهای بین‌الاذهانی

مجازیست-دکتر حجت‌ا… عباسی، پژوهشگر رسانه و مدرس دانشگاه، در یادداشتی در روزنامه آرمان:

شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس جای پای محکمی در کشورمان برای انجام  بحث‌ها و گفت‌وگوهای بین‌الاذهانی ایجاد کرده است؛ نوآوری جدیدی در عرصه عمومی برای تشکیل اجتماعات بزرگ بی‌هزینه، در حال تجربه شدن است. در فضای کلاب‌هاوس، تفاوت‌های منزلتی، اجتماعی و سیاسی، مذهبی و گفتمانی چندان اهمیتی ندارند.

این شبکه مرزهای جغرافیایی، زبانی، جنسیتی، نژادی، قومی‌، فرهنگی و سیاسی را پشت سر گذاشته و  در این فضا آنچه خریدار دارد؛ حرف حساب و استدلال‌های بهتر است.  اتاق‌های گفت‌و‌گوی شبکه کلاب‌هاوس در کشور، کمتر  مشابه‌ای در فضای واقعی  دارد؛ به‌ رغم حضور کنشگران داخلی و خارجی با سلایق بسیار متفاوت و دیدگاه‌های متعارض، بحث‌های بسیار چالش‌برانگیز به‌دور از گزند گروه‌های فشار و نظارت و بدون هر گونه حاشیه‌ای رخ می‌دهند و  تداوم می‌یابند. در کنش ارتباطی به تعبیر هابرماسی مشارکت‌کنندگان در‌صدد سوگیری به موفقیت‌های فردی نیستند و اهداف فردی را بر مبنای تعاریف مشترک از هر وضعیت، هماهنگ می‌کنند.

هماهنگ کردن اهداف و آرمان‌های شخصی با اهداف و اعتقادات جمعی در کلاب‌هاوس متجلی و معنا یافته است. گفت‌و‌گوهای بین‌الاذهانی بهترین ابزار برای ایجاد وفاق اجتماعی و مبنایی برای دستیابی به توافق جمعی به‌ویژه در جوامع متکثر با تنوع قومی و فرهنگی است. کلاب‌هاوس تریبونی به‌دور از خشونت‌ورزی برای همه شهروندان به‌ویژه صداهای خاموش، محذوفان اجتماعی و حاشیه‌نشینان سیاست است. در گفت‌و‌گوهای بین‌الاذهانی هم‌فهمی گفتمان‌های متفاوت  نکته‌ای کلیدی است.

رها شدن از کژتابی‌ها برای دستیابی و حفظ توافق و رسیدن به وفاق اجتماعی و به‌حاشیه راندن تفرقه و  فروپاشی از رهگذر گفت‌و‌گوهای انتقادی میسر است.  به نظر می‌رسد کلاب‌هاوس شمایی محدود از نظریه عرصه عمومی مجازی است. هر چند نظریه‌پرداز آن، فیلسوف شهیر آلمانی یورگن هابرماس، دیدگاه تاییدآمیزی از فضای مجازی به عنوان حوزه عمومی ندارد. با این حال می‌توان اذعان داشت کلاب‌هاوس، جوامع را چندگام دیگر به منظومه فکری هابرماس برای شکل‌گیری عرصه عمومی و کنش ارتباطی در مقیاس محدود نزدیک کرده است.

/روزنامه آرمان/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول