برترین کانال های تلگرام فارسی در سال ۹۹

مجازیستتلگرام را می‌توان موثرترین رسانه آنلاین خبری و اطلاع‌رسانی ایران نامید. این شبکه اجتماعی با تسهیل ارتباط بین افراد، ارتباطات میان فردی را رونق می‌بخشد و با امکان تاسیس کانال، ظرفیت‌های یک رسانه را برای هر فرد مهیا می‌کند. علی‌رغم محدودیت‌هایی که برای دسترسی به تلگرام در ایران ایجاد شده، هنوز هم این شبکه اجتماعی برای افراد و کسب‌و‌کار ها به عنوان منبعی برای کسب اخبار و بستری برای تولید محتوا و فروش محصولات استفاده می‌شود. در این گزارش برای شناخت هرچه بیشتر علایق کاربران تلگرام به سراغ پرمخاطب ترین و برترین کانال های تلگرام رفته و تلاش کرده‌ایم تا تغییرات یک ساله این رده‌بندی را مرور کنیم.

برترین کانال های تلگرام فارسی در سال ۹۹

تصویر زیر ۱۰ کانال پرمخاطب تلگرام فارسی را در سالی که گذشت نشان می‌دهد.

پرمخاطب ترین کانال های تلگرام فارسی در سال ۹۹

خبر و موسیقی؛ انتخاب اول کاربران

در یک نگاه کلی، می‌توان مشاهده کرد، کانال‌های موسیقی و خبری ترکیب پرممبرترین کانال های تلگرام را تشکیل داده‌اند که از این حیث تفاوت اندکی با رده‌بندی سال گذشته دارد.

رتبه اول لیست ما به کانال «دنیای ترانه | آهنگیفای» اختصاص دارد. این کانال در گزارش سال ۹۸ نیز در همین جایگاه اول قرار داشت با این تفاوت که در طول یک سال گذشته موفق شده شده تا رشد ۲۰۰ هزارتایی فالوور را تجربه کند و مخاطبانش را از ۴٫۵ میلیون در سال ۹۸ به ۴٫۷ میلیون در سال ۹۹ افزایش دهد. رتبه دوم کانال ها نیز به یک کانال از خانواده موسیقی و انتشار آهنگ تعلق گرفته است. کانال ملوبیت (melobit) به عنوان رسانه‌ای که کار پیداکردن موسیقی‌های قدیمی و جدید را برای مخاطبان آسوده نموده توسط ۳٫۸ میلیون کاربر دنبال می‌شود. این کانال ضمن افزایش ۱۰۰ هزارتایی مخاطبانش، همچون سال گذشته وضعیت خود را در جایگاه دوم پرممبرتری‌ ها تثبیت کرده است.

در ادامه تحلیل ما نشان می‌دهد، کانال خبری «خبر فوری» با ۳٫۶ میلیون فالور توانسته رتبه سوم را کسب کند؛ این در حالی است که در گزارش سال ۹۸ این کانال با ۲٫۶ میلیون فالور در رتبه چهارم قرار گرفته بود. افزایش ۳۸ درصدی کاربران خبرفوری در طول یک سال گذشته حاکی از عملکرد مناسب این رسانه خبری و علت صعود یک پله‌ای آن است. جایگاه چهارم رده‌بندی دیتاک به کانال «بانک موزیک|آهنگ جدید» تعلق گرفته است. کانال مذکور نیز همچون آهنگیفای و ملوبیت به کار انتشار موزیک می‌پردازد و از این حیث تفاوت قابل ملاحظه‌ای با آن‌ها ندارد. نکته حائز اهمیت، غایب بودن این کانال در میان ده کانال پرمخاطب سال ۹۸ است.

صعود خبر فوری و سقوط آخرین خبر

در رده پنجم کانال های پرممبر، مجددا با یک کانال خبری معروف با نام «آخرین خبر» روبرو می‌شویم. آخرین خبر در سال ۹۸ با ۳ میلیون ممبر در رده سوم پرمخاطب‌ترین‌ها قرار داشت و عنوان «پرمخاطب‌ترین کانال خبری» را یدک می‌کشید؛ اما در طول یک سال گذشته، به دنبال افت نسبی ۲۰ درصدی دنبال کنندگان، تعداد اعضای آن به ۲٫۴ میلیون رسید و موجب شد تا در رده بندی امسال به رتبه پنجم سقوط کند.

پس از آخرین خبر، پنج کانال خبری دیگر با نام‌های «خبر از ما»، «BEST OF PERSIAN» و «خبر فوری»، «خبر‌ویژه» و « اخبار روز ایران » به ترتیب با ۲٫۱ میلیون، ۲٫۱ میلیون، ۲ میلیون، ۱٫۹ میلیون و ۱٫۹ میلیون ممبر در رتبه‌های ششم تا دهم قرار گرفته اند.

سلامتی و سرگرمی از جمع برترین کانال های تلگرام فارسی کنار رفتند

شایان ذکر است، اگر چه موسیقی و خبر، موضوعات کانال های پرمخاطب سال ۹۹ را تشکیل داده اند اما مرور گزارش سال ۹۸ نشان می‌دهد، پرممبرترین‌های سال گذشته از تنوع موضوعی بیشتری برخوردار بوده‌اند. به طور مثال کانال «مجله پزشکی» با موضوع سلامتی در سال ۹۸ رتبه پنجم را در اختیار داشته که علی رغم پیدایش همه‌گیری کرونا و موضوعات مرتبط با آن با گذشت یک سال اعضای آن از ۲٫۲ میلیون به ۱٫۴ کاهش یافته و از لیست ۱۰ کانال پر مخاطب کنار رفته است. همچنین کانال «گیلین گیلین» نیز که در حوزه محتوای سرگرمی فعالیت دارد، در سالی که گذشت با کاهش ۳۳ درصدی ممبر مواجه شده و اعضای آن از ۲٫۱ میلیون در سال ۹۸ به ۱٫۴ میلیون در سال ۹۹ تقلیل یافته است.

کانال های خبری در صدر بیشترین بازدید

اگرچه ما برای رده بندی کانال‌های پرمخاطب سال ۹۹ معیار «بیشترین ممبر» را ملاک کار خود قرار داده ایم اما این سنجه از این نظر که مخاطبان غیر فعال یا فیک را در نظر نمی گیرد، ملاک مناسبی برای تعیین کیفیت محتوا و تعامل شکل گرفته میان مخاطبان و کانال ها نمی‌باشد. از این رو در ادامه کانال‌های مورد بررسی را مجددا بر اساس سنجه نرخ مشارکت -که از تقسیم میانگین بازدید پست به تعداد اعضای کانال بدست می آید- رده بندی خواهیم نمود.

کانال خبری «BEST OF PERSIAN» با نرخ مشارکت ۲۴٫۸ درصدی و میانگین بازدید ۵۲۳k از حیث تعامل مخاطبان با اختلاف عملکرد بهتری را از خود نمایش می‌دهد. همانطور که در تصویر مشخص است پس از این مورد، کانال‌های خبر فوری و آخرین خبر در رده‌های بعدی برترین کانال‌های پرمخاطب جای گرفته اند. به علاوه از میان کانال‌های موسیقی نیز، می توان نشان داد، کانال ملوبیت عملکرد بهتری نسبت به آهنگیفای و بانک موزیک داشته است.

حفظ مخاطب، چالش اصلی کانال های تلگرام

جمع بندی ما حاکی از آن است که بر خلاف شبکه اجتماعی اینستاگرام که همه صفحات پرمخاطب آن در سال گذشته افزایش فالوور را تجربه کرده‌اند، تلگرام وضعیت متفاوتی داشته و همچنان که بعضی از کانال ها رشد داشته اند، برخی دیگر از پرممبر ها با افت شدید مخاطب مواجه شده اند و جایگاه خود را در میان برترین کانال ها از دست داده اند.

/دیتاک/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول