درآمد غول‌های فناوری پیشتازی مطلق این شرکت‌ها را نشان داد

مجازیستیوتیوب، لینکدین بخش تبلیغات آمازون و گجت‌های اپل با وجود اینکه جزو زیرمجموعه‌های شرکت‌های بزرگ تکنولوژی به شمار می‌آیند اما ارقام درآمدی‌اشان نشان می‌دهد که از بسیاری دیگر از شرکت‌های این بازار پیشی گرفته‌اند و خود می‌توانند یکه تازی کنند.

  • گوگل: یوتیوب گوگل امسال تقریبا به اندازه نتفلیکس درآمد تبلیغاتی داشت. با این حال یوتیوب بخش کوچکی از گوگل محسوب می‌شود و تنها ۱۳ درصد از کل بازده مالی این شرکت از تبلیغات را تشکیل می‌دهد. الفابت شرکت مادر گوگل در یک دهه گذشته ۴.۵ میلیارد دلار از افزایش ارزش سرمایه‌گذاری‌‌هایی که روی استارت‌آپ‌ها داشته سود کرده است و بسیاری از استارت‌آپ‌ها با ارزشی بسیار بالا عرضه عمومی شده و یا جذب سرمایه‌ کرده‌اند.
  •  آمازون: بخش تبلیغات آمازون در این سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۷ میلیارد دلار درآمد داشته و روند رشد صعودی‌اش همچنان ادامه دارد. این مبلغ با اینکه حدود هفت برابر درآمد تبلیغاتی توییتر است، اما در کنار مجموع بازده مالی آمازون در این سه ماهه که ۱۰۸ میلیارد دلار بود مبلغ چشمگیری نیست. بخش محاسبات ابری این شرکت یعنی AWS(خدمات وب آمازون) بیشتر از مجموع بازده مالی شرکت اوراکل در سومین سه ماهه سال مالی بازدهی داشت.
  • مایکروسافت: لینکدین از مایکروسافت در سال گذشته بیش از ۳ میلیارد دلار بازده مالی تبلیغاتی داشته که از مجموع درآمد Snap یا Pinterest بیشتر است. اما این مبلغ برای مایکروسافت که تنها در نه ماه گذشته ۱۲۱ میلیارد دلار بازده مالی داشت رقم چندانی به حساب نمی‌آید.
  • اپل: بخش گجت‌های اپل که شامل «پوشیدنی‌ها، لوازم خانه و لوازم جانبی» آنها است و ساعت اپل، افزونه‌های سوتی مثل ایرپاد و هوم‌پاد و دیگر لوازم خانگی مثل تلویزیون اپل را شامل می‌شود در سه‌ماهه ابتدای سال ۲۰۲۱ که در ۳۱ مارس به پایان رسید بیش از ۷/۸ میلیارد دلار بازده مالی داشت. این رقم از بازدهی فروش لپ‌تاپ شرکت HP در سه ماهه منتهی به ۳۱ ژانویه بیشتر است. با این حال این رقم عظیم تنها ۸/۷درصد از فروش کلی اپل را تشکیل می‌دهد. بخش فروش آیفون این شرکت به تنهایی یک غول محسوب می‌شود، این بخش همانند سال‌های گذشته بیشتر از کل بازده مالی مایکروسافت بازدهی داشت.
  • فیس‌بوک: فیس‌بوک عمکلرد واحد‌های مختلفش را به صورت مجزا بیان نمی‌‌کند و به همین دلیل به سختی می‌توان یک بخش از این شرکت را در کنار یک شرکت بزرگ قرار داد. اما این شرکت اعلام کرده ۲/۷ میلیارد نفر هرروز از اپلیکیشن‌های آنها استفاده می‌کنند و ۳/۴ میلیارد نفر حداقل یک بار در ماه از آنها استفاده می‌کنند. با اینکه فیس‌بوک تنها غول تکنولوژی است که کمتر از یک هزار میلیارد دلار ارزش دارد اما ارقامی که گفته شد اهمیت این شرکت را نشان می‌دهد. براساس گزارش بلومبرگ، اینستاگرام در سال ۲۰۱۹ بیست میلیارد دلار بازده مالی تبلیغاتی داشته که این اپلیکیشن را به یکی از پردرآمد ترین بازیگران عرصه تبلیغات دیجیتال تبدیل می‌کند.

قانون ارقام بزرگ معکوس می‌شود

معمولا در دنیای تجارت شرکت‌هایی که به «قانون ارقام بزرگ» بر می‌خورند سرعت رشد کمتری خواهند داشت. این منطق مشترک نشان می‌دهد که رسیدن به ۵۰۰ میلیون دلار درآمد جدید بسیار سخت‌تر از رسیدن به ۵۰ میلیون دلار درآمد دیگر است پس از لحاظ ریاضی رشد ۵۰ درصدی از یک میلیارد دلار سخت تر از ۱۰۰ میلیون دلار است.

پلتفرم‌های تکنولوژی اما این قانون را نقض می‌کنند. وقتی تجارتی به مقیاس عظیم می‌رسد که تمامی این شرکت‌ها به این مقیاس رسیده و کسب و کارشان با بیش از یک میلیارد مصرف کننده در ارتباط است، رشد و دسترسی به جریان‌های درآمدی تازه برایشان ساده‌تر خواهد بود. این شرکت‌ها محصول یا خدمات تازه را به مشتریان عظیمی که در اختیار دارند ارائه می‌دهند و دیگر نیازی نیست که یک محصول یا بخش تجاری را از پایه ساخته و سپس جذب مشتری و مخاطب کنند.

این غول‌های تکنولوژی با استفاده از شاخه‌های عظیم تجاری خود چیز‌های زیادی را درمورد مشتریان می‌آموزند و محصولات را به بهترین نحو به فروش می‌رسانند. این شرکت‌ها با حجم عظیم سرمایه‌ استارتاپ‌های جالب و جدید را خریداری می‌کنند و حتی اگر استارتاپی قصد فروش نداشته باشد آن را شبیه سازی می‌کنند.

هیچ چیزی جلودار این شرکت‌ها نیست. غول‌های تکنولوژی جلسات کنگره، جریمه‌های دولتی، پرونده‌های ضد انحصار، شکایت کارکنان ناراضی، اتحادیه‌ها و اخبار منفی را به سادگی پشت سر می‌گذارند. زمانی که همه‌گیری کوئید-۱۹ اقتصاد را فلج کرد و بخش زیادی از اقتصاد جهان تعطیل شد، این شرکت‌ها سرعت رشد خود را افزایش دادند و حتی حالا که وضعیت کرونا در آمریکا رو به بهبود است بازهم روند رشد این شرکت‌ها ادامه دارد.

شرکت‌های کوچک تکنولوژی در طولانی مدت درصد رشد بیشتری دارند. اما اگر سرمایه‌گذاران به دنبال سرمایه‌گذاری امن و رشد پایدار باشند، هیچ گزینه‌ای بهتر از غول‌های تکنولوژی وجود ندارد.

/پیوست به نقل از سی‌ان‌بی‌سی/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول