وزیر عقب‌ماندگی شبکه ملی اطلاعات را پذیرفت

مجازیست«شبکه ملی اطلاعات» و روند توسعه آن همواره مورد نقد نمایندگان مجلس یازدهم بوده است به طوریکه اوایل تشکیل این مجلس، جمعی از نمایندگان مجلس به دلایل گوناگون که یکی از آنها «وضعیت نامشخص شبکه ملی اطلاعات» بود، خواستار استیضاح وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بودند که سرنوشت آن نامشخص بود.

پس از مدتی که اعضای کمیسیون‌ها مشخص شدند، در جلساتی که نمایندگان کمیسیون صنایع با محمدجواد آذری جهرمی برگزار کرده بودند، قرار براین شد تا کمیته مشترک بین این کمیسیون و وزارت ارتباطات برای پیگیری موضوعاتی چون شبکه ملی اطلاعات و توسعه دولت الکترونیکی تشکیل شود؛ اما خبری از تشکیل چنین کمیته‌ای نشد.

نمایندگان این دوره از مجلس همچنین در سخنرانی‌ها و نطق‌های میان دستورشان موضوع شبکه ملی اطلاعات را نقد کردند. حالا وزیر ارتباطات روز ۲۷ اردیبهشت ماه برای پاسخ به سوالات برخی از نمایندگان درمورد دلیل تاخیر در روند پیشرفت شبکه ملی اطلاعات در جلسه کمیسیون صنایع حاضر شد.

حجت الله فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع در گفت‌وگویی درمورد این جلسه با وزیر ارتباطات در مورد شبکه ملی اطلاعات گفت:

  • در ابتدا سوال مشترک علی اکبر علیزاده، نماینده دامغان و علی جدی، نماینده شیروان درباره علت عدم ایجاد شبکه ملی اطلاعات مطرح شد که چرا با توجه به آسیب‌های امنیتی، مالی و فرهنگی در اینترنت جهانی، هنوز این شبکه ملی علیرغم تأکید رهبر معظم انقلاب اجرا نشده است.
  • در این جلسه آقای جهرمی توضیح داد که هدف از راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات آسیب‌هایی است که شبکه جهانی اینترنت دارد؛ اما نباید مسئولیت راه‌اندازی این شبکه را منحصر به وزارت ارتباطات کرد. چرا که فقط بخشی از ساختار به این وزارت‌خانه مربوط بوده و موضوعاتی مثل تولید محتوا و غیره به عهده سایر دستگاه‌ها است.
  • سیاستگذاری‌های کلی در حوزه فضای مجازی به عهده شورای عالی مجازی است و وزارت ارتباطات اهتمام کرده و سندی نوشته که به تصویب شورای عالی فضای مجازی نیز رسیده است که به عنوان نقشه راهی برای ایجاد شبکه ملی اطلاعات است.
  • وزیر توضیح داد که شبکه ملی اطلاعات ترکیبی از اقدامات مختلف است و کارهای آن شروع شده و پیشرفت‌های خوبی داشته است که با توجه به ظرفیت‌های کشور اقدامات در حال انجام است و در این مسیر باید محدودیت‌های ایجاد شده جهانی را نیز در نظر گرفت.
  • نرم افزارهایی ایجاد شده که بطور مثال جایگزین نرم افزار مسیریاب ویز شده و توانسته است موفق باشد. بنابراین می‌توان اپلیکیشن‌های داخلی خوبی نیز جایگزین اپلیکیشن‌هایی مشابه تلگرام و واتساپ داشته باشیم که در چارچوب شبکه ملی اطلاعات قابل تعریف و استفاده باشد.
  • در این جلسه وزیر ارتباطات تأخیر در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات را پذیرفت، وزیر در پاسخ به سوال نماینده دامغان اشاره کرد که فضای مجازی فرصت بزرگی برای کشور است که در شرایط کرونا به حوزه علم و آموزش و فعالیت‌های فرهنگی کمک کرده است. البته طبیعی است که فضایی که تولید محتوای آن در خارج از کشور تأمین می‌شود، آسیب‌هایی نیز دارد که لازم است برای حل آن شبکه ملی اطلاعات با همکاری شورای عالی فضای مجازی پیگیری شود.
  • آذری جهرمی درباره اهمیت امن‌سازی فضای مجازی هم توضیحاتی ارائه کرد و گفت که با شورای عالی فضای مجازی همکاری ایجاد شده تا شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی شود و هدف‌گذاری های لازم انجام شده است.
  • وزیر اعلام کرد مرکز مدیریت یکپارچه رصد و پایش شبکه ملی اطلاعات آماده شده که خود بخش قابل توجهی از شبکه ملی اطلاعات است و در ماه های آتی به بهره‌برداری می‌رسد.

سخنگوی کمیسیون صنایع درمورد اینکه آیا نمایندگان از پاسخ وزیر قانع شدند گفت که نمایندگان سوال کننده یک هفته به وزیر ارتباطات مهلت دادند تا گزارش‌های تکمیلی این وزارتخانه پیرامون سوال خود را دریافت کنند و بعد از استماع نظرات کارشناسان، قانع شدن یا نشدن خود را اعلام کنند.

/پیوست/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول