هرآنچه باید درباره توییتر اسپیس بدانیم

مجازیستوییتر، اِسپِیْسِز (spaces) را در دسامبر سال ۲۰۲۰ معرفی کرد و یک ماه بعد نسخه‌ی بتا‌ی آن برای افراد منتخب جهت آزمایش راه‌اندازی شد. اکنون توییتر امکان میزبانی اسپیس را برای حساب‌هایی که حداقل ۶۰۰ دنبال‌کننده دارند، فراهم کرده است. کاربران با دستگاه‌های iOS و اندروید می‌توانند به این ویژگی دسترسی داشته باشند.

رسانه‌های اجتماعی برای همراهی با ترندهای روز و جلب مخاطب، مجبورند از ویژگی‌هایی پیروی کنند که مورد استقبال کاربران قرار می‌گیرد. اگر به یاد داشته باشید، اولین‌بار ویژگی استوری در اینستاگرام معرفی شد و پس از آن باقی رسانه‌های اجتماعی از آن الگوبرداری کردند. پس از معرفی و داغ شدن بازار کلاب هاوس، توییتر یکی از رسانه‌های اجتماعی بود که با اسپیس وارد این رقابت شد.

کاربران از کلاب هاوس برای ایجاد روم‌ یا اتاق‌ گفتگوی زنده و فقط‌ صوتی استفاده می‌کنند. در اتاق‌ گفت‌وگو هیچ ویدئو یا متنی وجود ندارد و تعامل فقط به شکل صوتی صورت می‌گیرد. اگر اتاقی عمومی باشد، کاربران می‌توانند آزادانه وارد آن بشوند و به سخنرانان گوش بدهند. پس از ورود به یک اتاق لازم نیست حتما وارد گفت‌وگو بشوید؛ بلکه فقط می‌توانید میان جمعیت حضور داشته باشید و به سخنرانان گوش بدهید.

مانند کلاب هاوس، اسپیس مبتنی بر صدا است و به شما امکان می‌دهد برای مکالمه‌های زنده با اشخاص دیگر یا گروهی از کاربران، یک اسپیس تشکیل بدهید. هنگامی‌ که یک اسپیس در حال برگزاری است، قادر به دیدن آن در بالای صفحه‌ی تایم‌لاین خواهید بود؛ اما پس از پایان آن، اسپیس دیگر به‌طور عمومی در دسترس نخواهد بود. به گفته‌ی توییتر، آن‌ها نسخه‌های اسپیس را به مدت ۳۰ روز حفظ می‌کنند تا محتوای آن برای مطابق با قوانین توییتر، بررسی بشود. میزبانان می‌‌توانند در این مدت ۳۰ روزه (گاهی تا ۹۰ روز) یک نسخه از داده‌های اسپیس خود را دانلود کنند. سخنرانان هم می‌توانند نسخه‌ای از رونویسی آنچه گفته شد، دانلود کنند.

توییتر اسپیس بیشتر شبیه به یک رویداد زنده و حضوری است تا یک جلسه مجازی. تصور کنید که در یک دانشکده هستید و در هر کلاس مبحث متفاوتی ارائه می‌شود. شما می‌توانید وارد کلاس‌های مورد علاقه‌ی خود شوید، بنشینید و به آن گوش فرا بدهید. دقیقاً مانند آنچه ممکن است در میان جمعیتی که در یک رویداد واقعی حضور دارند، اتفاق بیفتد، هر کسی می‌تواند با ایموجی‌هایی که در اختیار دارد به مبحث گفته‌شده واکنش نشان بدهد. برای مثال اگر می‌خواهید صحبت کنید، باید از ایموجی «بلند کردن دست» استفاده کنید یا اگر واقعاً با حرف میزبان موافق هستید، ایموجی «۱۰۰» را بفرستید.

شعار کلاب هاوس این است که هرکسی می‌تواند سرزده وارد گفتگوها بشود و از آن استفاده کند؛ اما توییتر در این مورد بهتر عمل کرده و به معنای واقعی به کاربران این اجازه را داده است که به هر مبحثی که دوست دارند، بدون نیاز به دعوت‌نامه وارد بشوند.

بخش عمده‌ای از سخنرانان اسپیس کسانی هستند که واقعا توانایی گفت‌وگو و ایجاد بحث‌های مفید داشته باشند. هدف اسپیس این نیست که هر کاربری بتواند به محض ورود شروع به صحبت کند؛ اما این امکان نیز وجود دارد.

چگونه یک اسپیس بسازیم

اگر می‌خواهید میزبان یک اسپیس باشید، باید مانند زمانی‌ که می‌خواهید یک توییت بنویسید، روی آیکون دایره‌ای آبی با علامت «+» که در گوشه‌ی پایین و سمت راست صفحه قرار دارد، ضربه بزنید. پس از آن می‌توانید به‌ جای نوشتن توییت، گزینه‌ی Spaces را انتخاب کنید. حالا باید برای اسپیس خود یک نام انتخاب و برای شروع گفت‌وگو، Start Your Space را لمس کنید. همچنین می‌توانید مانند زمانی‌که می‌خواهید فلیت بگذارید، روی عکس پروفایل خود ضربه بزنید، صفحه را به سمت راست بکشید تا گزینه Spaces را پیدا کنید. وقتی آماده شدید، Start your Space را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که میکروفون شما به‌طور پیش‌فرض خاموش است و برای روشن کردن آن باید روی آیکون میکروفون یک مرتبه ضربه بزنید.

پس از شروع اسپیس می‌توانید گزینه‌های زیر را اعمال کنید:

  • میکروفن خود را روشن یا خاموش کنید.
  • دیگران را دعوت کنید.
  • نقش‌های گفتاری را تنظیم کنید.
  • اسپیس را در فید توییتر خود به اشتراک بگذارید.

در حال حاضر اسپیس عمومی است و هرکسی می‌تواند به‌عنوان شنونده به آن بپیوندد. اگر یک اسپیس ایجاد کنید، دنبال‌کنندگان شما می‌توانند از وجود آن در نوار فلیت آگاه بشوند.

میزبانان هنگام اتمام اسپیز باید گزینه‌ی End را انتخاب کنند.

تنظیمات مهم در اسپیس

اولین باری که می‌خواهید میزبان یک اسپیس باشید یا در آن صحبت کنید، توییتر از شما اجازه می‌خواهد که حرف‌های شما را زیرنویس کند. از این طریق کاربران می‌توانند زیرنویس‌های زنده را هنگام گوش دادن به اسپیس مشاهده کنند؛ کاربران برای دیدن زیرنویس باید گزینه‌‌ی show captions را در تنظیمات اسپیس خود فعال کرده باشند. توییتر این گزینه را برای حمایت از افراد ناشنوا به اسپیس اضافه کرده است تا همه بتوانند به شکل یکسان از امکانات موجود استفاده بکنند. (در حال حاضر این گزینه از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند.)

به‌عنوان میزبان می‌‌توانید اسپیس خود را زمان‌بندی بکنید تا دنبال‌کنندگان شما سریع‌تر از وقوع این رویداد باخبر شوند. زمانی‌ که اسپیس را زمان‌بندی کردید، می‌توانید لینک آن را توییت کنید و دنبال‌کنندگان شما می‌توانند با انتخاب گزینه‌ی set a reminder، از زمان برگزاری اسپیس مطلع شوند.

هنگامی که می‌خواهید یک اسپیس ایجاد کنید، تنظیمات پیش‌فرض برای انتخاب سخنرانان روی گزینه‌ی Only People You Invite to Speak است؛ این یعنی شما تصمیم می‌گیرید چه کسانی حق صحبت در این اسپیس خواهند داشت و صریحاً به آن‌ها اجازه‌ی صحبت می‌دهید. گزینه‌های دیگر برای انتخاب افرادی که می‌توانند صحبت کنند شامل People You Follow (افرادی که شما آن‌ها را دنبال می‌کنید) و Everyone (همه‌ی افراد) است.

میزبان می‌تواند در زمان برگزاری اسپیس موارد زیر را انجام بدهد:

  • افرادی که قادر به صحبت کردن هستند تغییر بدهد.
  •  هر زمان به شنوندگان اجازه‌ی صحبت بدهد و آن‌ها هم می‌توانند برای صحبت کردن درخواست کنند؛ اما میزبان مجبور نیست حتماً درخواست آن‌ها را قبول کند.
  • بلندگوها را در هر زمان که نیاز بود بی‌صدا کند.
  • هر زمان که لازم بود کاربران را از اسپیس حذف و آن‌ها را ریپورت یا مسدود کند.

توجه داشته باشید اگر فردی را در اسپیس مسدود کنید، حساب او را به کلی در توییتر برای خود مسدود کرده‌اید.

کلاب هاوس دارای محدودیت ۵۰۰۰ نفری است؛ اما تعداد شنوندگان در فضای توییتر محدودیتی ندارد. البته برای تعداد سخنرانان محدودیت ۱۱ نفری (از جمله خود میزبان) وجود دارد.

از آنجا که اسپیس‌ها عمومی هستند و هر کسی – از جمله افرادی که شما را دنبال نمی‌کند – می‌تواند به آن بپیوندد، میزبانان و شنوندگان سه گزینه برای به اشتراک گذاشتن اسپیس‌ها در اختیار دارند:

  • دعوت از طریق دایرکت مسیج
  • اشتراک‌گذاری در تایم‌لاین با یک توییت
  • کپی کردن لینک اسپیس برای به اشتراک گذاشتن آن از هر طریقی که تمایل دارید.

پیوستن به یک اسپیس به‌عنوان مخاطب

وقتی شخصی که او را دنبال می‌کنید میزبان یک اسپیس باشد، آواتار او را در نوار بالای تایم‌لاین یا همان نوار فلیت با یک قاب بنفش مشاهده خواهید کرد. برای پیوستن به یک اسپیس روی آن ضربه بزنید و گزینه‌ی Join This Space را انتخاب کنید.

در حال حاضر امکان جست‌وجو و پیدا کردن اسپیس‌ها بر اساس علایق و نیازهای کاربران وجود ندارد؛ اما توییتر در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد یک تب اختصاصی در برنامه به‌منظور جستجوی اسپیس‌ها است.

پس از پیوستن به اسپیس، گزینه‌های زیر را در اختیار دارید:

  • تغییر تنظیمات مرتبط به خود (مانند افزودن زیرنویس و جلوه‌های صوتی)
  • درخواست برای صحبت کردن
  • مشاهده‌ی سخنرانان و شنوندگان
  • ارسال واکنش‌ با ایموجی
  • نوشتن توییت
  • به اشتراک گذاشتن اسپیس

اگر می‌خواهید هنگام گوش دادن به اسپیس به استفاده‌ی عادی از توییتر ادامه بدهید، می‌توانید اندازه‌ی آن را کوچک کنید. اگر از توییتر خارج شوید، اسپیس همچنان به پخش ادامه خواهد داد. شما می‌‌توانید برای خروج از یک اسپیس گزینه‌ی Leave را انتخاب بکنید.

استفاده از اسپیس برای کسب‌و‌کار

می‌توانید با به‌کارگیری رویکردهای متفاوت از طریق اسپیس به کسب‌وکار خود رونق ببخشید؛ اما پیش از استفاده از این روش‌ها باید مطمئن باشید که کسب‌وکار شما پایه‌های محکمی دارد و به‌خوبی می‌‌توانید صدای تجارت خود باشید.

درست همان‌طور که از اینستاگرام برای تبلیغ و اطلاع‌رسانی تجارت خود استفاده می‌کنید، می‌‌توانید با کمک اسپیس نیز کسب‌وکارتان را ارتقا بدهید. برای مثال می‌توانید یک اسپیس‌ ایجاد کنید و در آن مستقیماً به پرسش و پاسخ بپردازید. یکی از مزیت‌های اسپیس این است که شما می‌توانید با تکیه بر کلام و لحن خود، حس اطمینان را به مخاطبان القا کنید.

در یک رویکرد دیگر می‌توانید از متخصصان حوزه‌ی کاری خود دعوت کنید تا برای مخاطبان شما صحبت کنند یا با میزبانی یک وبینار از یکی از کارمندانتان بخواهید در مورد تخصص خود و نحوه‌ی کار با شما حرف بزند.

همچنین می‌توانید مانند مسابقه‌هایی که در رادیو برگزار می‌شود، با طراحی یک بازی یا مسابقه پیرامون حیطه‌ی کاری‌تان یا حتی خارج از آن یک اسپیس ایجاد کنید و به برنده‌ی نهایی، محصولات خود را هدیه بدهید.

آینده‌ی اسپیس

توییتر قصد دارد برای درآمدزایی از اسپیس‌ روشی با نام ticketed Spaces (اسپیس‌های بلیطی) به کاربران ارائه بدهد. به گفته‌ی این شرکت، میزبانان می‌توانند قیمت بلیط و تعداد بلیط‌های فروخته‌شده را تعیین کنند. در ماه‌های آینده کاربران محدودی می‌توانند میزبان اسپیس‌های بلیطی باشند. بیشترین درآمد حاصل از فروش بلیط‌ به میزبان تعلق دارد و توییتر تنها مقدار کمی از آن را به دست خواهد آورد.

به نظر می‌رسد در آینده شاهد حضور و کارایی بیشتر کلاب‌ هاوس و اسپیس خواهیم بود؛ درست مانند استوری اینستاگرام که به آن عادت کردیم و حتی ترجیح می‌دهیم به‌جای پست گذاشتن تنها به استوری گذاشتن اکتفا کنیم، روزی اسپیس و کلاب‌ هاوس یا به‌طور کلی اتاق‌های صوتی نیز جزء جدایی‌ناپذیر زندگی مجازی ما خواهند شد.

بهتر است برای کنار آمدن با سرعت پیشرفت دنیا و ارتقاء کسب‌وکارمان همیشه گوش‌به‌زنگ تازه‌های تکنولوژی باشیم تا هم‌زمان با تکنولوژی، پیشرفت کنیم.

/زومیت/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول