۷ سال با ورزش‌های الکترونیک

مجازیستورزش‌های الکترونیک به عنوان یکی از رقابت‌های ورزشی طرفداران بسیاری را در دنیا به خود جذب کرده‌اند و یکی از بزرگترین جریان‌های صنعت بازی محسوب می‌شوند که با ارائه بازی‌های متنوع در قالب رشته‌ها، بازیکنان را برای رقابت و سرگرمی دور هم جمع می‌کنند و به شکل چشمگیری در حال محبوب شدن هستند. با توجه به اهمیت این رقابت‌ها و افزایش تماشاچیان آن‌ها، صنعت بازی ایران نیز با بیش از ۳۲ میلیون بازیکن، توانایی برگزاری این رقابت‌ها را از چند سال گذشته در خود دید و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به‌عنوان متولی این حوزه، از سال ۲۰۱۵ و با همکاری مجموعه مکعب اقدام به برگزاری این مسابقات کرد که تاکنون ۵ دوره از این رقابت‌ برگزار شده است.

ششمین دوره این مسابقات با یک سال وقفه، مجددا در سال ۱۴۰۰ (IGC2021) برگزار خواهد شد. البته قابل ذکر است که با وجود شیوع ویروس کرونا و عدم امکان برگزاری حضوری در سال ۱۳۹۹، جایگزینی برای این مسابقات در سال گذشته تنها با حضور رشته FIFA و با همکاری آپارات‌گیم برگزار شد.

در حال حاضر در آستانه برگزاری ششمین دوره جام قهرمانان بازی‌های ویدئویی (IGC2021) قرار داریم که برگزاری کاملا آنلاین آن اتفاقی جدید در کشور به شمار می‌آید، این دوره با همکاری مشترک بنیاد و آپارات گیم و در رشته‌های کلش رویال، FIFA21، PS4 و دو بازی ایرانی فوتبالیستارز که یک بازی فوتبالی جذاب در ژانر «Soccer Stars» است و بازی بزن بهادر با رویکرد حمایت از بازی‌های ایرانی برگزار می‌شود.

برای آشنایی با این مسابقات مروری بر تجربه دوره‌های گذشته داشته‌ایم.

  • جام قهرمانان بازی‌های ویدیویی ایران ۲۰۱۹

در سال ۱۳۹۸، پس از چهار دوره برگزاری موفق رویداد لیگ بازی‌های رایانه‌ای، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بزرگترین رویداد ورزش‌های الکترونیک کشور را با نامی جدید و تحت عنوان جام قهرمانان بازی‌های ویدیویی ایران (IGC2019) از دوم تا هشتم شهریورماه در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، برگزار کرد. در این دوره رشته‌های FIFA، PES، CS:GO، Quiz of Kings، Clash Royale و پسرخوانده نیز حضور داشتند. همچنین برای اولین مرتبه در کشور، رشته بازی جدی مغزینه به‌عنوان مقام دوم رویداد جایزه بازی جدی ۱۳۹۷، به مجموع مسابقات اضافه و با استقبال قابل‌توجهی مواجه شد.

  • لیگ بازی‌های رایانه‌ای ایران ۲۰۱۸

چهارمین دوره لیگ بازی‌های رایانه‌ای ایران در سال ۱۳۹۷ با عنوان IGL2018 از تاریخ ۶ شهریورماه تا ۱۶ شهریورماه، به میزبانی برج میلاد تهران برگزار شد که در این میان برندهای ایرانسل، رانی، سامسونگ، فروشگاه پاسارگاد، مُدیسه و MSI، اسپانسر مسابقات بوده‌اند. این رویداد با استقبال بی‌سابقه ورزشکاران الکترونیک همراه بود و با بیش از ۱۲ هزار بلیت ثبت شده، رکورد جدیدی را به دست آورد که با احتساب تیم‌های ۵ نفره حاضر برای رشته Counter Strike: GO در مجموع ۱۲۲۷۲ بلیت برای مسابقات مختلف آن به ثبت رسید. در این دوره رشته‌های FIFA، PES، CS:GO، Quiz of Kings، Clash Royale و پسرخوانده حضور داشتند.

  • لیگ بازی‌های رایانه‌ای ایران ۲۰۱۷

سومین دوره از لیگ بازی‌های رایانه‌ای ایران (IGL2017) با همکاری بنیاد و مجموعه مکعب از تاریخ ۱۳ تا ۲۳ شهریورماه ۱۳۹۶ برگزار شد که در مرحله اول، ورزشکاران الکترونیک بازی‌های پلتفرم موبایل به صورت آنلاین در شهرهای مختلف با یکدیگر بازی کردند و سپس در مرحله نهایی رشته‌های این پلتفرم و رشته‌های پلتفرم‌های رایانه‌ و کنسول در برج میلاد به رقابت پرداختند. رشته‌های این دوره FIFA، PES، CS:GO، Quiz of Kings وClash Royale بودند.

  • لیگ بازی‌های رایانه‌ای ایران ۲۰۱۶

دومین دوره لیگ (IGL2016) نیز در سال ۲۰۱۶ مجدداً با همکاری و حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و مجموعه مکعب  برگزار و قهرمانان ایران راهی مسابقات جهانی شدند. در این دوره بازی‌های FIFA، PES، CS:GO،Clash Royale ، E.T ARMIES و سلحشوران حضور داشتند.

  • لیگ بازی‌های رایانه‌ای ایران ۲۰۱۵

مجموعه مکعب از سال ۲۰۱۵ میلادی و پس از ۳ دوره اعزام کاروان بازی‌های رایانه‌ای کشورمان به جام جهانی فرانسه، «لیگ بازی‌های رایانه‌ای ایران» را با حمایت و همکاری بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و با هدف ایجاد رقابت‌های فراگیرتر ایجاد نمود و نخستین دوره لیگ در سال ۲۰۱۵ در طول یک بازه زمانی ۷ ماهه تا اعزام بازیکنان منتخب ایران به جام جهانی پاریس به‌ طول انجامید.

/دایرک/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول