پافشاری اروپا بر حفاظت از داده‌های شهروندان

مجازیستهفته گذشته دادگاه عالی ایرلند اعتراض فیس بوک به یک قانون که به ممنوعیت انتقال اطلاعات کاربران از اتحادیه اروپا به آمریکا منتهی می‌شود را رد کرد.

این قانون پس از آن معرفی شد که دادگاه ارشد اتحادیه اروپا استفاده از سپر حریم خصوصی که چارچوبی برای انتقال داده فرا اقیانوسی است را غیر معتبر دانست.

این تصمیم برای مکس شریمز، فعال حریم خصوصی استرالیایی، که به نحوه اداره داده‌های شهروندان اروپایی توسط فیس بوک اعتراض دارد یک پیروزی محسوب می‌شد. شرمز می‌گوید با وجود افشاگری‌های ادوارد اسنودن مشخص شده که قانون آمریکا محافظت کافی در زمینه تجسس مسئولان دولتی ارائه نمی‌کند.

کمیسیون محافظت از داده ایرلند در ماه سپتامبر دستوری برای فیس بوک ارسال کرد تا از ابزار دیگری که گروه‌های قراردادی استاندارد نام دارد برای ارسال اطلاعات کاربران از اروپا به آمریکا استفاده نکند.

فیس بوک اعلام کرد که چنین اقدامی فعالیت‌های اروپایی این شرکت را به خطر می‌اندازد و توانست این دستور را موقتا به تعویق بیاندازد.

حالا بار دیگر نحوه انتقال داده از اتحادیه اروپا به آمریکا در معرض خطر است. در روزهای آینده دادگاه عالی ایرلند یک جلسه استماع برگزار خواهد کرد تا بار دیگر دستور کمیسیون محافظت از داده ایرلند را فعال کند؛ به این ترتیب جریان‌های داده فیسبوک از اروپا به آمریکا تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

سخنگوی فیس بوک در مصاحبه با CNBC گفت: «ما نیز همانند دیگر شرکت‌ها از قوانین اروپا پیروی کرده و به بند‌های قراردادی استاندارد و محافظت‌های داده مناسب برای ارائه خدمات جهانی و متصل کردن مردم، شرکت‌ها و خیره‌ها پایبند بودیم.»

«ما منتظریم تا از اعتراض خود در مقابل کمیسیون محافظت از داده دفاع کنیم زیرا تصمیم اولیه آنها نه تنها به فیس بوک بلکه به کاربران و دیگر شرکت‌ها نیز آسیب می‌رساند.»

ضربه‌ای عظیم

متخصصان بر این باورند در صورتی که فیس بوک مجبور شود انتقال داده‌های از اروپا به آمریکا را متوقف کند، این شرکت احتمالا باید داده‌های کاربران اروپایی را در جایی داخل اروپا پردازش کند و تصمیم اصلی دادگاه عدالت اروپا ممکن است بسیاری از شرکت‌های تکنولوژی آمریکا را تحت تاثیر قرار دهد.

شرمز از طریق ایمیلی به CNBC گفت: «در حقیقت فیس بوک باید خدمات خود را به دو بخش اروپایی و آمریکایی تقسیم کند.»

«انتقال داده‌های کاملا ضروری (مثلا زمانی که یک کاربر آمریکایی پیغامی را به یک کاربر اروپایی ارسال می کند) هنوز بین این دو سیستم امکان پذیر است. اما دیگر موارد باید در اروپا (یا کشور امن دیگری) باقی بماند. روشن است که فیسبوک برای اجتناب از چنین نتیجه‌ای هرکاری می‌کند.»

سیلین کایرن، بنینان‌گذار و مدیرعامل استارتاپ سازنده نرم‌افزار حریم خصوصی Ethyca، می‌گوید: «فیس بوک ۴۰۰ میلیون کاربر فعال ماهیانه در اروپا دارد و این تغییر ضربه‌ای سنگین برای مدل درآمدی این شرکت خواهد بود.»

بسیاری از غول‌های اینترنتی آمریکا ازجمله اپل و گوگل دفتر اروپایی خود را در ایرلند تاسیس کرده‌اند. کمیسیون محافظت از داده ایرلند مهمترین رگلاتوری برای این شرکت‌ها محسوب می‌شود.

کایرن می‌گوید: «این خبر اهمیت پیروی از استاندارد‌های جهانی محافظت از داده را برای شرکت‌های آمریکایی، نه تنها برای کسب اعتماد کاربر در بازار بلکه در سطح پایه برای امکان ارائه محصول خود در بازار‌های مهم بیشتر می‌کند.»

هیات محافظت از داده اروپاییان که یک نهاد مستقل اروپایی است و وظیفه دارد اعمال قوانین حریم خصوصی GDPR (مقررات کلی محافظت از داده) در اروپا را تضمین کند احتمالا به زودی دستورالعملی را درمورد چگونگی اجرای دستور دادگاه عدالت اروپا در زمینه انتقال داده‌های بین‌المللی، استفاده ابری و پردازش از راه دور ارائه خواهد کرد.

/پیوست به نقل از CNBC/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول