تیم کوک در آخرین جلسه دادگاه اپل و اپیک به چالش کشیده شد

مجازیستبحث و حاشیه‌های پرونده‌ی اپل و اپیک تمامی ندارد و دو غول فناوری همچنان بر سر سیستم پرداخت خریدهای درون برنامه‌ای فورتنایت یکدیگر را در دادگاه به چالش می‌کشند. در این مدت به لطف ارائه‌ی اسناد محرمانه و طبقه‌بندی‌شده از سوی طرفین پرونده، اطلاعات جالبی از وقایع پشت پرده این دو غول صنعت تکنولوژی و ویدئو گیم برملا شده است که هر هفته در خبرگزاری‌های مختلف به آن پرداخته می‌شود. در آخرین جلسه‌ی دادگاه اپل در برابر اپیک، تیم کوک به‌عنوان شاهد نهایی برای ارائه‌ی اظهارات حاضر شد و به سؤالات قاضی پرونده پاسخ داد.

طبق گزارش Venturebeat، سؤالات ایوان گونزالز راجرز، قاضی پرونده، در یک جلسه‌ی ۱۰ دقیقه‌ای خطاب به تیم کوک مطرح شد و به دلیل اینکه این بار راجرز که ریاست دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده آمریکا در شمال کالیفرنیا در اوکلند را نیز بر عهده دارد، به‌جای هیئت ‌منصفه پرسش‌هایی مطرح کرد، از اهمیت بالایی برخوردار است.

در جریان این پرسش و پاسخ، راجرز نتایج مربوط به یک نظرسنجی را فاش کرد که نشان می‌دهد ۳۹ درصد توسعه‌دهندگانی که با اپل همکاری می‌کنند، با سیاست‌های این شرکت مشکل دارند. کوک در پاسخ به این ادعا اظهار داشت که اکثر درآمد فروشگاه نرم‌افزار اپل از طریق بازی‌ و بیشتر از خرید درون برنامه‌ای بازی‌ها حاصل می‌شود. ضمن اینکه اپل برای کاهش تبلیغات در بازی‌ها و برنامه‌ها هزینه‌ای از توسعه‌دهندگان دریافت نمی‌کند؛ بنابراین در کاهش هزینه‌های اداره‌ی این فروشگاه مشارکت ندارد.

قاضی پرونده در ادامه متذکر شد که به نظر می‌رسد اپل بار پرداخت هزینه‌های عملیاتی اپ استور و سایر پروژه‌های سرمایه‌گذاری خود را به طرز نامتناسبی روی دوش بازی‌سازان می‌گذارد.

تیم کوک با اشاره به اینکه از میان ۱٫۸ میلیون اپلیکیشنی که در اپ استور عرضه می‌شود، ۸۵ درصد آن‌ها، برنامه‌های رایگان هستند، خاطرنشان کرد که این شرکت ارزش زیادی برای برنامه‌های رایگان قائل است؛ چراکه این اپلیکیشن‌ها بازدیدهای زیادی برای اپ استور ایجاد می‌کنند و این به‌نوعی به نفع همه است. درواقع هرچه استقبال مردم از برنامه‌های رایگان بیشتر باشد، درنهایت تعداد بیشتری به جمع کاربران پولی این برنامه‌ها خواهند پیوست و هم اپل و هم توسعه‌دهندگان از این اتفاق سود خواهند برد. قاضی پرونده بلافاصله پاسخ داد: «اما برنامه‌هایی مانند Wells Fargo نیز وجود دارند که ظاهراً شما از گیمرها برای پرداخت کمک‌هزینه‌ها استفاده می‌کنید که این اصلاً روش متناسبی نیست.»

گونزالز راجرز در ادامه اضافه کرد که شاید اپل از طریق برنامه‌های رایگان کاربران زیادی را به اپ استور جذب می‌کند، اما بعد از اینکه کاربر برای اولین‌بار برنامه را باز می‌کند، سازندگان بازی به حال خود رها می‌شوند و به‌عبارت‌دیگر، این توسعه‌دهندگان هستند که کاربران را در بازی‌های خود حفظ می‌کنند.

اپیک در آغاز اظهارات خود اعلام کرد که اپل دیگر به سهم ۳۰ درصدی از خرید برنامه از طریق اپ استور بسنده نمی‌کند و از هر تراکنشی که کاربر بعد از دانلود بازی انجام می‌دهد نیز امتیاز دریافت می‌کند. این شرایط باید تغییر کند. اپیک این رویکرد را با یک مثال در زمینه خرید خودرو مقایسه کرد و گفت: «این مثل حالتی است که اپل یک‌بار بخشی از هزینه خرید یک خودرو را از خریدار دریافت کند و بعد از آن، در هر بار سوخت‌گیری برای آن خودرو نیز ۳۰ درصد هزینه بنزین را از مالک خودرو طلب کند.»

اپل استدلال کرد که این شرکت هزینه‌های زیادی صرف برنامه‌نویسی ۱۵۰ هزار رابط کاربری، تعمیر و نگه‌داری سرورها، امنیت و بررسی برنامه‌ها و سایر مسئولیت‌های محوله در سیستم‌عامل خود می‌کند و این سهم ۳۰ درصدی به آن‌ها کمک می‌کند تا این هزینه‌ها را جبران و به بازده سرمایه‌گذاری خود دست پیدا کند. کوک در ادامه خاطرنشان کرد که از زمان معرفی اولین آیفون، ۱۰۰ میلیارد دلار صرف این هزینه‌ها شده و اپل در این مدت هیچ‌گاه نرخ ۳۰ درصدی خود را افزایش نداده است. او در ادامه ارائه نظرات و بررسی برنامه‌ها در اپ استور را عامل مهمی در حمایت از مصرف‌کنندگان معرفی کرد و گفت فروشگاه نرم‌افزار اپل بدون این بررسی‌ها به یک «پلتفرم آشفته و پر از آسیب» تبدیل خواهد شد.

تیم کوک با قاطعیت منکر اطلاع از سود جانبی اپل از اپ استور شده است؛ اما کارشناس حقوقی اپیک تخمین می‌زند که حاشیه سود اپل از اپ استور در مواردی به ۷۸ درصد می‌رسد. به عبارت دیگر، اپیک مدعی شده است که اپل منحصراً سود حاصل از این بستر را در اختیار دارد.

تیم کوک در پاسخ به سؤالی که از علت اجازه‌ ندادن اپل برای انجام خریدهای درون برنامه‌ای در خارج از بستر اپ استور مطرح شد، یک مثال تشبیهی ارائه کرد:

«این کار مثل این است که ما در فروشگاه Best Buy یک تابلوی تبلیغاتی نصب کنیم که شما می‌توانید به آن طرف خیابان بروید و آیفون تهیه کنید. این کار اساساً منطقی نیست. توسعه‌دهندگان می‌توانند آدرس ایمیل کاربر را درخواست و این پیشنهاد را از طریق ایمیل به آن‌ها ارائه کنند.»

کوک به همراه سایر مدیران اجرایی اپل در اظهارنامه‌ی خود اعلام کردند که اپل بستر بسیار خوبی برای بازی‌ها و توسعه‌دهندگان ایجاد کرده است که از طریق آن قادر به دسترسی به جامعه کاربری به‌مراتب بزرگ‌تر از کنسول‌های بازی و پی‌سی باشند. آن‌ها همچنین اظهار داشتند که در این حوزه با رقبای بزرگی همچون سامسونگ، پلتفرم اندروید گوگل و گوگل پلی استور مواجه هستند که باید با آن‌ها رقابت کنند. تیم کوک از پلتفرم اندروید به‌عنوان «اکوسیستم غالب» گوشی‌های تلفن همراه نام برد که شاید گوگل باید از آن در یک تیتر تبلیغاتی هم استفاده کند.

 جلسه نهایی دادگاه اپیک در برابر اپل با این اتفاقات پشت سر گذاشته شد. باید دید سرنوشت این تقابل تاریخی به کجا خواهد رسید و آیا تغییری در رویکردهای اپل ایجاد خواهد شد یا خیر.

/زومیت/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول