خلع سلاح به سبک واتس‌اپ

مجازیست بین‌الملل-چند ساعت پس از اجرای آخرین آتش بس در نوار غزه ، تعدادی از روزنامه نگاران فلسطینی در محاصره نوار غزه از جمله خبرنگاران الجزیره و فرانس‌پرس، دریافتند که دسترسی آنها به پیام رسان واتس‌اپ مسدود شده است.

 ۱۷ روزنامه نگار در غزه تأیید کردند که حساب های واتس اپ آنها از روز جمعه مسدود شده است. و تا ظهر روز دوشنبه ، فقط چهار روزنامه نگار – که در الجزیره کار می کنند – تأیید کردند که حساب های آنها بازیابی شده است.

۱۲نفر از این روزنامه‌نگاران، عضو یکی از گروه‌های واتس‌اپ بوده‌اند که اطلاعات مربوط به عملیات نظامی حماس را منتشر می‌کرده‌است. این روزنامه‌نگاران می‌گویند صرفا برای بدست آوردن اطلاعات مورد نیاز برای انجام کار خود در این گروه‌ها حاضر بوده‌اند.

فیس بوک و اینستاگرام در ماه میلادی جاری به دلیل حذف پست ها و حذف حساب کاربرانی که به اشغال فلسطین و جنایت علیه فلسطینیان معترض بودند ، مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.

حسن اسلاویه ، روزنامه نگار آزاد در غزه که حساب واتس‌اپ وی مسدود شده است ، گفته که فکر می کند ممکن است حساب او به این دلیل حذف شده باشد که در گروهی با عنوان Hamas Media بوده است. این اولین بار نیست که او با شبکه های اجتماعی مشکل دارد. صفحه فیس بوک اسلاویه ۱۷ بار حذف شده و حساب های وی در توییتر و اینستاگرام بارها مسدود و حذف شده است.

وی دلیل این اقدامات خصمانه علیه روزنامه نگاران و فعالان فلسطینی را ناشی از فشار رژیم صهیونیستی دانست و گفت که اداره این وب سایت ها و برنامه ها با شرکت اسرائیل همدست هستند و در حال «خفه کردن» روزنامه نگاران و آزار آنها هستند.

این اولین بار نیست که روزنامه نگاران به طور ناگهانی در واتس اپ مسدود می شوند. در سال ۲۰۱۹ حساب تعدادی از روزنامه نگاران در غزه بدون هیچ توضیحی مسدود شد. هرچند حساب کسانی که با سازمان های رسانه ای بین المللی کار می کردند پس از تماس با فیس‌بوک بازیابی شد.

این درحالی است که نیویورک تایمز گزارش داده‌است حدود ۱۰۰ گروه واتس اپ توسط اسرائیلی‌های راست افراطی در داخل این رژیم به منظور اعمال خشونت علیه شهروندان فلسطینی مورد استفاده قرار گرفته‌است.

واتس اپ می‌گوید که به محتوای چت‌های شخصی افراد دسترسی ندارد ، اما هنگامی که اطلاعاتی گزارش می شود که احتمال می دهد کاربر در ایجاد یک آسیب قریب الوقوع دخیل است ، حسابها را مسدود می کند.سخنگوی واتس‌اپ در واکنش به این اتفاق، گفته است که این شرکت حساب روزنامه‌نگاران را به دلیل اطمینان از عدم آزار و اذیت و درچارچوب قوانین خود مسدود کرده، و حساب خبرنگاران را بازپس می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول