Vodها در مسیر«بساز، بفروش» شدن

مجازیستهمین چندسال پیش بود که سامانه‌های آنلاین پخش محتوا صرفا به جایگزینی برای بستر سنتی شبکه نمایش خانگی تبدیل شده بودند و فیلم‌ها و سریال‌های عمدتا خارجی را به صورت زیرنویس یا دوبله پخش می‌کردند. با ورود تلویزیون‌های هوشمند به بازار ایران و همینطور افزایش پهنای باند و سرعت اینترنت، استفاده از vodها افزایش یافت.

استفاده از این پلتفرم‌ها اگر تاقبل از این صرفا محدود به گوشی‌های همراه بود حالا تلویزیون‌های هوشمند هم بستر مناسبی برای استفاده مخاطبان به صورت خانوادگی بود. پس سامانه‌های آنلاین تصمیم گرفتند وارد یک مرحله جدید در عمر حرفه‌ای شوند. آن‌ها با تزریق سرمایه زیاد و همچنین برنامه‌ریزی گسترده به عرصه تولید سریال‌های اختصاصی ورود کردند. این رویه کم و بیش پیش می‌رفت و صاحبان سامانه‌ها ترجیح دادند در این زمین بازی جدید با احتیاط حرکت کنند. این اولین‌بار بود که یک مجموعه داخلی برای رقابت با رسانه قدرتمند ملی وارد می‌شد. در این شرایط آزمون و خطا محصولاتی با کیفیت‌های مختلف عرضه شد تا این‌که شیوع کرونا در ایران آغاز شد.
با آغاز شیوع گسترده کرونا در ایران به جز تلویزیون که کم و بیش پروژه‌هایش را پیش می‌برد، با سینمای ایران و یک شرایط نزدیک به بحران روبه‌رو شدیم. پس از فعالیت پروژه‌هایی که در ابتدای کرونا در اواسط کار تولید بودند، بسیاری از پروژه‌های دیگر در مقاطع مختلف به‌دلیل ریسک بیماری از یک سو و روشن نبودن افق اکران فیلم‌ها از سوی دیگر از ساخت فیلم‌شان منصرف شدند. پس در چنین شرایطی با سینماگرانی روبه‌رو بودیم که باید ارتزاق می‌کردند و از طرف دیگر صاحبان پلتفرم‌هایی که باید تولیدات‌شان را به پخش می‌رساندند.

پس این سامانه‌ها با محوریت فیلیمو و نماوا وارد مذاکره و عقد قرارداد با سینماگران مشهوری شدند. این شرایط و علاقه vodها برای رقابت با تلویزیون باعث شد که در کارشان سرعت زیادی داشته باشند و در مسیر همکاری با چهره‌های مشهور کمی از کیفیت‌شان کاسته شود.

آیا تمام پروژه‌های این سامانه‌ها با موفقیت همراه شدند؟ هرچند که سینماگران مشهور زیادی در زمان نیمه‌تعطیلی سینما و همینطور دوری خودخواسته از سیما، وارد همکاری با سامانه‌ها آنلاین شدند اما گویا نگاه برخی از آن‌ها به مساله صرفا مادی و راهی برای گذران زندگی بوده است. پس این نگاه سینماگران و همینطور عجله صاحبان سرمایه برای رقابت با رقبا باعث شد که این مجموعه‌ها به مسیری که تلویزیون در مقاطع مختلف افتاد، بیافتند.

«میدان سرخ»، نیامده خبرساز شد
در هفته گذشته دو خبر مرتبط با این گزارش منتشر شد که گواهی برمساله بود. سامانه فیلیمو که درحال حاضر بیشترین تعداد مخاطب را در بین دیگران دارد، خبرساز شد. اولین خبر مربوط به پروژه
«میدان سرخ» بود. «میدان سرخ» در ابتدا با کارگردانی ابراهیم ابراهیمیان وارد پروسه تولید شد. این تریلر معمایی به‌زودی وارد نمایش خانگی می‌شود و پخش آن بر عهده فیلیمو است. فرزاد فرزین که سابقه بازی در سریال‌های نمایش خانگی را هم دارد پیشتر برای سریال‌های «عاشقانه» و «مانکن» نیز قطعاتی را خوانده بود. حمید فرخ نژاد، مهتاب کرامتی، بهرام افشاری، کاظم سیاحی، مسعود کرامتی، امید روحانی، بهدخت ولیان، آرمین رحیمیان، با هنرمندی علی مصفا و امیر حسین آرمان بازیگران این سریال هستند.

دیگر بازیگران این سریال نیز به‌زودی معرفی خواهند شد. «میدان سرخ» نخستین تجربه کارگردانی ابراهیمیان در سریال‌سازی بود. ابراهیمیان پیش از این فیلم‌های سینمایی «آآآدت نمی‌کنیم»، «پیلوت» و «ارسال یک آگهی تسلیت به روزنامه» را در مقام کارگردان ساخته است. اما هفته گذشته خبرهایی از جدایی ابراهیمیان از پروژه و سپردن کار به یک کارگردان جدید منتشر شد. ظاهرا به‌دلیل راضی نبودن سرمایه‌گذار از خروجی پروژه این تغییر صورت گرفته و احتمالا کارگردان جدید حتی سکانس‌های قبلی را هم از ابتدا بگیرد.

مردم غیرمعمولی
اما دومین خبر که از قبلی هم بیشتر خبرساز شد مربوط به سریال نمایش خانگی
رامبد جوان بود. «مردم معمولی» را رامبد جوان برای فیلیمو ساخته است اما با پخش ۶قسمت از آن و نارضایتی بخش زیادی از مخاطبان نسبت به آن خبر جالبی منتشر شد. ۶‌قسمت ابتدایی سریال «مردم معمولی» به‌دلیل آنچه «شیوه جدید روایت و رویکرد تعاملی با مخاطبان» عنوان شده است، از دسترس خارج شد.  به گزارش ایسنا، ساخته اخیر رامبد جوان برای شبکه نمایش خانگی با انتقادهای بسیاری از سوی بینندگان و منتقدان مواجه بود. حالا در جدیدترین تصمیم، روابط عمومی سریال اعلام کرد، «پس از بررسی نظرات کاربران و مخاطبان در ۶ قسمت ابتدایی و تغییر در سبک سریال، گروه سازنده
«مردم معمولی» و فیلیمو تصمیم به تغییرات گسترده گرفتند تا با رویکرد جدید قسمت هفتم را به‌عنوان قسمت نخست در دسترس مخاطبان قرار دهند.» در بخش دیگری از این توضیح آمده است: «احترام به سلیقه مخاطبان و نگاه تعاملی همواره جز دغدغه‌های عوامل سازنده سریال «مردم معمولی» و مدیریت مجموعه فیلیمو بوده و از همین رو تصمیم به تغییرات در این سریال نیز در همین راستا صورت گرفته است.» سریال کمدی «مردم معمولی» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی رامبد جوان، قرار است با تغییر در زمان پخش، روزهای شنبه و پنجشنبه به صورت اختصاصی از فیلیمو پخش می‌شود.  اتفاقات اخیر نشان می‌دهد که vodها درصورت ادامه روند فعلی ممکن است به سرنوشت صداوسیما در حوزه سریال‌سازی در سال‌های اخیر دچار شوند.

/صبح نو/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول