حمایت فیس‌بوک از یک تحقیق ضد اپل

مجازیست«دنیل سوکول» از دانشکده حقوق دانشگاه فلوریدا و «فنگ ژو» از دانشکده تجارت هاروارد که دو نویسنده این مقاله هستند، زیرعنوان «تحلیلی بر به‌روزرسانی سیاست‌های iOS اپل» را برای مقاله ۲۲ صفحه‌ای خود انتخاب کرده‌اند. در ۱۱ صفحه از این مقاله نام فیس بوک را می‌بینیم و به دفعات گفته می‌شود که قابلیت جدید حریم خصوصی اپل بیش از همه به توسعه‌دهندگان، سرویس‌های تبلیغات و اکوسیستم تبلیغات آسیب می‌زند.
در بخشی از این مطالعه آمده است: «تغییر سیاست‌های iOS 14 اگرچه به عنوان راهکاری برای حفاظت از حریم خصوصی معرفی شده اما به تمام اکوسیستم متکی بر تبلیغات – از توسعه‌دهندگان گرفته تا سرویس‌های تبلیغاتی و خود مصرف‌کنندگان – ضرر می‌رساند. تغییر سیاست‌های اپل با ایجاد محدودیت مانع از ارزش‌افزایی اپ‌های شخص ثالث از طریق تبلیغات هدفمند می‌شود و به رقابت لطمه وارد می‌کند.»
توسعه‌دهندگان اپ‌ها در iOS 14.5 باید پیش از ردیابی کاربران در برنامه‌ها و سایت‌های مختلف از آن‌ها مجوز بگیرند. نویسندگان این مقاله مدعی‌اند که انتخاب واژگان اپل باعث می‌شود مصرف‌کنندگان نتوانند تصمیم‌گیری درستی داشته باشند. مقاله حاضر بیشتر از آن که مطالعه‌ای دانشگاهی درباره یک موضوع خاص باشد، شبیه نوعی دفاعیه برای فیسبوک است.
البته پیکان انتقادات فقط به سمت اپل نبوده و نویسندگان مقاله از قوانین GDPR اتحادیه اروپا هم انتقاد کرده‌اند. آن‌ها می‌گویند این قوانین قرار بود میزان هرزنامه‌ها را کاهش دهد ولی روی سرمایه‌گذارهای خطرپذیر اثر منفی گذاشت. نویسندگان با ایجاد ارتباط بین این دو مقوله می‌گویند هر سیستمی که از کاربر مجوز تبلیغات بخواهد، صرفا مانع از نوآوری می‌شود و میزان آسایش مصرف‌کنندگان را پایین می‌آورد.
منتها این تحقیق نمی‌گوید که کاربران تا پیش از این اساسا از ردیابی اطلاعات خود در اپلیکیشن‌ها مطلع نبودند و فیسبوک هم اعلام نکرده بود که با اطلاعات کاربران چه کار می‌کند.
/دیجیاتو/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول