اینستاگرام سانسور مبارزان فلسطینی را پذیرفت

مجازیستاینستاگرام پس از افزایش انتقادها برای حذف محتواهای حمایت از فلسطین در جریان جنگ ۱۲ روزه با رژیم صهیونیستی، این نقدها را پذیرفته و اعلام کرده است که الگوریتم‌های حاکم بر این شبکه را تغییر می‌دهد.

این تغییر که به نظر می‌رسد برای احیای وجهه این شبکه اجتماعی آمریکایی صورت می‌گیرد در گفت‌وگوی سخنگوی این پلتفرم با بی.بی.سی بیان شده است.

بنابر اعلام، این پلتفرم به استوری‌هایی که خودِ کاربران منتشر می‌کردند نسبت به استوری‌هایی که بازنشر پست‌های دیگر بود اولویت می‌داد. روندی که قرار است با این تغییر، این اولویت یکسان شود.

اینستاگرام اعلام کرده است که این حجم از سانسور «یک تاثیر جانبی ناخواسته بوده و نه تلاشی برای سانسور کردن دیدگاهی خاص. چرا که بسیاری از پست‌های طرفداران فلسطینی‌ها بازنشر از محتوای اصلی بود». استدلالی که به نظر می‌رسد بسیاری از کنشگران حامی جریان مقاومت آن را نپذیرند.

در روزهای گذشته حجم انتقادات به این پلتفرم آمریکایی افزایش داشته و باعث شده پویش «رأی یک ستاره به اینستاگرام در گوگل پلی» ایجاد شود تا رتبه این شبکه اجتماعی در سکوی ارائه گوگل دستخوش تغییر شود.

گروهی از کارکنان اینستاگرام چندین مرتبه درمورد محتوا و سانسور آن توسط نظارت خودکار اینستاگرام اعتراض کرده‌اند. مثلا در برخی موارد پست‌های مربوط به الاقصی به اشتباه حذف شده بود. این کارکنان عقیده داشتند که سانسور عمدی نیست اما یکی از آنها می‌گوید که «نظارت در این سطح به صورت تبعیض آمیز علیه گروه‌های حاشیه‌ای انجام می‌گیرد.»

به گفته یک سخنگوی فیس بوک که از طریق ایمیل با وبسایت Verge صحبت کرده است، این تغییر تنها به دلیل سانسور محتوای طرفدار فلسطین نیست بلکه نحوه عملکرد این اپلیکیشن-نمایش پست‌هایی که کاربران بیشتر به آن اهمیت می‌دهند-باعث شده تا بسیاری معتقد باشند که یک سری نقطه نظر‌ها یا دیدگاه‌ها سانسور شده‌اند.

او گفت «ما میخواهیم خیلی واضع بگوییم که چنین چیزی وجود ندارد. این الگوریتم بدون توجه به مفهوم، روی تمام محتوایی که در استور‌ها همرسانی می‌شود اعمال خواهد شد.»

توییتر، فیس بوک، و اینستاگرام در چند هفته گذشته به دلیل چگونگی نمایش محتوای مربوط به تنش بین اسرائیل و فلسطین مورد انتقاد قرار گرفتند. پیشتر در همین ماه، توییتر حساب یک نویسنده فلسطینی را محدود کرد که سپس این موضوع به یک خطا ربط داده شد و اینستاگرام نیز از مردم عذر خواهی کرد زیرا در روز ۶ می امکان پست محتوای مربوط به فلسطین برای چندین ساعت محدود شده بود و آدام ماسری، رئیس اینستاگرام، می‌گوید که این موضوع به دلیل یک «نقص فنی» بوده است.

اینستاگرام می‌گوید که کاربران عمدتا به استور‌های نو از دوستان نزدیک بیشتر علاقه دارند تا دیدن کسانی که پست‌ها و تصاویر دیگران را همرسانی می کنند. به گفته سخنگوی فیسبوک به همین دلیل استور‌های نو اولویت داده شده‌اند.

این سخنگو می‌گوید: «اما تعداد کسانی پست‌ها را بازنشر می‌کنند، نه تنها امروز بلکه در گذشته نیز، افزایش یافته و حالا شاهد تاثیر بیشتری از جانب این پست‌ها هستیم. استوری‌های بازنشر شده به دست کسانی که انتظار می‌رود نمی‌رسند و این تجربه خوبی نیست.»

سخنگوی فیس بوک افزود که مایکروسافت باور دارد کاربران بیشتر به استور‌های نو علاقه دارند و درنتیجه این شرکت در تلاش است راه جدیدی برای تفکیک استور‌های نو پیدا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول