فرار مالیاتی ۱۰۰ میلیارد دلاری شش غول فناوری

مجازیستگزارشی که از سوی بنیاد Fair Tax منتشر شده، نشان می‌دهد که شرکت‌های فیس‌بوک، آمازون، آلفابت، نتفلیکس، اپل و مایکروسافت به همراه بنیان‌گذاران گوگل، در بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ به میزان ۹۶ میلیارد دلار کم‌تر از میزانی که در گزارش‌های مالی‌شان ثبت شده، مالیات پرداخته‌اند.

۶ شرکت یاد شده همچنین ۱۴۹ میلیارد دلار کمتر از میزانی که باید، به مقامات مالیاتی در سطح جهان مالیات پرداخته‌اند.

این گزارش بیان می‌دارد که شرکت‌های مذکور، در ده سال گذشته، در مجموع ۲۱۹ میلیارد دلار مالیات بردرآمد پرداخته‌اند که معادل ۳٫۶ درصد درآمد بیش از ۶ تریلیون دلاری آنها بوده است. مالیات بردرآمد بر اساس میزان سود محاسبه می‌شود؛ در حالی که به گفته محققان، این شش شرکت، عمدا درآمدهای خود را به مناطقی منتقل کرده‌اند که مالیات کمتری مشمول‌شان شود.

گزارش بنیاد FairTax بر اساس پرونده‌های مالیاتی این شرکت‌ها، دریافته است که شرکت آمازون که در زمینه خرده فروشی و خدمات رایانش ابری فعالیت می‌کند، دریک دهه مورد بررسی ۱٫۶ تریلیون دلار درآمد داشته، ۶۰٫۵ میلیارد دلار سود اعلام کرده و ۵٫۶ میلیارد دلار مالیات پرداخته است. این درحالی است که با توجه به نرخ‌های بین‌المللی، این شرکت باید ۱۰٫۷ میلیارد دلار مالیات بردرآمد می‌پرداخته است. درصد مالیات متعلقه به سود آمازون در این دوره ده ساله ۹٫۸ درصد بوده که در میان شش شرکت مذکور پایین‌ترین سطح بوده است.

یک سخنگوی آمازون، با بیان اینکه محاسبات انجام شده در این گزارش بسیار گمراه‌کننده است، گفت: فعالیت اصلی آمازون در حوزه خرده فروشی است که در آن حاشیه سود بسیار پایین است؛ بنابراین مقایسه آن با شرکت‌های فناوری که حاشیه سود عملیاتی ۵۰ درصدی دارند، کار عاقلانه‌ای نیست.

این شرکت افزوده است: دولت‌ها قوانین مالیاتی را تدوین می‌کنند و  آمازون از قواعدی که اعلام شده، تبعیت کرده است. این شرکت در عین سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری در ایجاد شغل و زیرساخت، همه مالیات‌هایش را پرداخته است. این سرمایه‌گذاری‌ها در کنار حاشیه سود پایین، منجر به ضریب‌های پایین‌تر مالیاتی شده است.

در همین حال، پل موناگان، رییس اجرای بنیاد Fair Tax گفت که تحلیل و بررسی این گروه، شواهدی محکمی ارایه می‌دهد که حاکی از این است که فرار مالیاتی، دورن شرکت‌های بزرگ چندملیتی نهادینه است و فقط تحول اساسی در مقررات مالیاتی بین‌المللی می‌تواند این وضعیت را تغییر دهد.
به گفته وی، طرح پیشنهادی دولت آمریکا برای تحول در سیستم مالیات جهانی و اعمال حداقل ۱۵ درصد مالیات شرکتی، می‌تواند جلوی انتقال سود شرکت‌های بزرگ به بهشت‌های مالیاتی را بگیرد.

این طرح پیشنهادی قرار است  ماه آینده در اجلاس G7 مطرح شود.

در همین حال، ریشی سوناک، رییس خزانه‌داری سلطنتی بریتانیا گفت که از دولت آمریکا می‌خواهد که در همان زمان، توافقنامه مالیات شرکت‌های فناوری را امضا کند.

وی افزود: شرکت‌ها در مکان درست، مالیات درستی نمی‌پردازند. این عادلانه نیست و باید این مشکل را برطرف کنیم.

موناگان نیز با بیان اینکه طرح دولت بایدن، در مباحثات بین‌المللی درباره مالیات، آتشی افروخته است، افزود: پیشنهادهای بایدن-هریس، موجب حذف بسیاری از مشوق‌ها برای انتقال سود به بهشت‌های مالیاتی را می‌گیرد و موجب می‌شود که  شرکت‌های چند ملیتی، نه بر اساس اینکه سودشان در کدام زیرمجموعه ثبت شده، بلکه مبتنی بر محلی که ارزش‌های اقتصادی کسب کرده‌اند مالیات بپردازند.

موناگان گفت که توافقنامه‌های جهانی درباره مالیات، می‌تواند لرزه بر اندام شرکت‌هایی مانند آمازون، اپل، فیس‌بوک، گوگل و مایکروسافت بیندازند و موجب شود که مالیات پرداختی آنها میلیاردها دلار افزایش یابد.

بر اساس این گزارش، فیس‌بوک در دهه مورد نظر مبلغ ۱۶٫۸  میلیارد دلار مالیات بردرآمد پرداخته است؛ در حالی که سودی ۱۳۳ میلیارد دلاری و درآمد ۳۲۸ میلیارد دلاری داشته است. نسبت مالیات پرداختی فیس‌بوک به سود این شرکت، ۱۲٫۷ درصد بوده که پس از آمازون، پایین‌ترین میزان مالیات پرداختی در میان شش سیلیکونی است.

سخنگوی فیس‌بوک نیز در این رابطه گفت: تمامی شرکت‌ها بر اساس سودشان مالیات می‌پردازند، نه بر اساس درآمد. ما سال گذشته ۴٫۲۳ میلیارد دلار مالیات بردرآمد شرکتی در سطح جهان پرداخته‌ایم و متوسط مالیات موثر ما در طول ده سال گذشته ۲۰٫۷۱ درصد بوده که منطبق بر میانگین کشورهای OECD است.

شرکت‌های آلفابت، اپل، نتفلیکس و مایکروسافت هنوز به این گزازش واکنشی نشان نداده‌اند.

/آی تی من/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول