ترامپ با انتشار بیانیه‌ای رفتار فیس بوک را توهین آمیز خواند

مجازیستحساب کاربری دونالد ترامپ به مدت دو سال دیگر و تا ژانویه ۲۰۲۳ در حالت تعلیق قرار خواهد گرفت و ممکن است مدت اعلام شده در آینده دوباره تمدید شود. ترامپ در واکنش به این تصمیم، در بیانیه‌ای اعلام کرد:

  • «نباید به آنها اجازه سانسور کردن داده شود و دست آخر ما پیروز می‌شویم. کشور ما نمی‌تواند چنین سواستفاده‌ای را بیش از این تحمل کند.»

نیک کلگ (Nick Clegg)، مدیر روابط بین‌الملل فیس بوک، در روز جمعه:

  • تعلیق حساب کاربری ترامپ به دلیل خطراتی است که پست‌های او برای عموم جامعه ایجاد می‌کند.
  • اگر ترامپ در آینده دوباره از قوانین فیس بوک تخطی کند، تحریم‌های درون سازمانی شدیدتری علیه وی صورت خواهد گرفت که ممکن است به محروم شدن دائمی او از این شبکه‌ی اجتماعی ختم شود.

فیس بوک در کنار تصمیم‌گیری برای تعلیق ترامپ، رویکرد خود نسبت به پست‌های خبرساز که از قوانین داخلی آن پیروی نمی‌کنند را نیز تغییر داده است. همچنان برخی از پست‌های خبرساز که برای جامعه از ارزش خبری بالایی برخوردار هستند می‌توانند در فیس بوک منتشر شوند، حتی اگر خارج از چارچوب‌های تعریف شده باشند. سیاستمداران نیز مانند سایر کاربران مشمول قوانین فیس بوک خواهند شد و دیگر از مصونیت‌های سابق برای انتشار محتوای دلخواه برخوردار نیستند.

کلگ در پست وبلاگ فیس بوک وعده داده است که در تصمیم‌گیری‌های آینده خود هیچ تبعیضی میان سیاستمداران و کاربران عادی قائل نمی‌شوند. او سیستم نظارت محتوای فیس بوک را مانند ترازویی می‌داند که علاقه‌ عموم به مطالب خبرساز و احتمال آسیب رساندن آن به مردم در هر یک از کفه‌ها قرار می‌گیرند.

چندی پیش برخی از مدیران کلان فیس بوک اعلام کرده بودند که مخالف سیاست‌های اخیر این شرکت هستند و سخنان سیاستمداران به صورت کلی برای عموم مهم تلقی می‌شوند؛ در نتیجه جز‌‌ء موارد خاص، نباید مورد سانسور قرار بگیرند. در چنین حالتی افرادی مانند ترامپ در موقعیت خاصی قرار می‌گیرند که می‌توانند مزیت‌های بیشتری نسبت به کاربران عادی از فیس بوک کسب کنند.

در صورتی که فیس بوک، نظارت و سانسور خود بر سخنان سیاستمداران را بیشتر کند، موج جدیدی از حملات توسط دولت ایالات متحده به سوی آن روانه می‌شود. بسیاری از منتقدان دولتی، سانسور درون سازمانی و تشدید نظارت بر محتوا در شبکه‌های اجتماعی را محکوم کرده‌اند و چنین عملی را مغایر با آزادی بیان تلقی می‌کنند.

تغییرات اخیر فیس بوک در پاسخ به درخواستی از گروه Oversight Board صورت گرفته است که به عنوان هیئت نظارت متشکل از  فعالان حقوق بشر برای تصمیم‌گیری پیرامون مسائل جنجالی فعالیت می‌کند. گروه مذکور از فیس بوک تقاضا کرده است تا رویکرد خود نسبت به حساب کاربری ترامپ مورد بازبینی قرار دهد و پیرامون نحوه‌ برخورد با سیاستمداران، شفاف‌سازی کند.

/دیجیاتو/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول