نیجریه کاربرانی که ممنوعیت توییتر را دور بزنند دستگیر می‌کند

مجازیست– ابوبکر ملامی، سخنگوی وزیر دادگستری و دادستان نیجریه، روز شنبه از این تصمیم دولت این کشور برای مجازات خبر داد و طبق گزارش CNN، این تصمیم افراد و سازمان‌هایی که از توییتر استفاده کنند را شامل می‌شود. دولت نیجریه توییتر را روز جمعه به دلیل «استفاده از این پلتفرم برای فعالیت‌هایی که می‌توانند موجودیت حقوقی نیجریه را تحلیل ببرد» به طور کامل ممنوع کرد و این کار سرزنش داخلی و بین‌المللی را به دنبال داشت.

این اقدام پس از آن انجام گرفت که شبکه اجتماعی توییتر، توییتی از محمدو بوهاری، رئیس جمهور نیجریه، را به دلیل نقض سیاست رفتار سوء استفاده‌گرانه حذف کرد. اگرچه حذف شدن توییتر بوهاری به عنوان دلیلی برای این ممنوعیت بیان نشده اما عده‌ای معتقدند که این کار انتقام دولت از اقدامات توییتر است.

بوهاری پیشتر در این هفته در توییتی مردم جنوب غربی این کشور که دیدگاه‌های تجزیه طلب دارند را به مجازات تهدید کرد. CNN اشاره کرده است که بوهاری تجزیه طلبان را مسئول حملات اخیر به زیرساخت عمومی این کشور می‌داند.

محمدو بوهاری، رئیس جمهور نیجریه در توییتی که حالا حذف شده است:

  • بسیاری از کسانی که امروزه رفتار اشتباه دارند جوان تر از آن هستند که از تخریب و زیان ناشی از جنگ داخلی نیجریه مطلع باشند. ماهایی که ۳۰ ماه است در میدان هستیم و جنگ را پشت سر گذاشتیم، با آنها به زبانی که می‌فهمند صحبت خواهیم کرد.

این پیام بوهاری به جنگ دو ساله نیجریه-بیافرا اشاره می‌کند که در سال ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۰ رخ داد. این تنش باعث شدت تا دولت مستقل بیافرا برای مردم قوم ایبو (Igbo) تشکیل شود. براساس برآورد‌ها بین یک تا سه میلیون نفر در این جنگ جان باختند. این جنگ با شکست جدایی طلبان به پایان رسید و در نهایت آنها خود را تسلیم نیجریه کردند.

جالب اینکه این کشور خبر ممنوعیت توییتر را در توییتر اعلام کرد. تیم سیاست عمومی توییتر روز شنبه گفت که آنها بسیار نگران ممنوعیت این پلتفرم در نیجریه هستند.

توییتر:

  • دسترسی به اینترنت باز و آزاد یک حق انسانی اساسی در جامعه مدرن است. ما تلاش می‌کنیم که دسترسی به توییتر را به کسانی که برای ارتباط با جهان از توییتر استفاده می‌کنند بازگردانیم.

گیزمودو روز یکشنبه با توییتر ارتباط برقرار کرد تا از اظهار نظر جدید این پلتفرم درمورد ممنوعیت یا اخبار محاکمه مجرمانه کسانی که از این پلتفرم استفاده می‌کنند مطلع شود. توییتر اعلام کرد که اظهار نظر دیگری به جز بیانیه عمومی تیم سیاست عمومی که روز شنبه منتشر شد ندارد.

عفو بین‌المللی نیجریه در صحنه بین‌المللی از تعلیق توییتر توسط دولت نیجریه انتقاد کرد و گفت که مردم این کشور به طور گسترده از توییتر برای ابراز حقوق آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات استفاده می‌کنند.

عف بین‌المللی نیجریه:

  • ما از مسئولان نیجریه می‌خواهیم که خیلی زود تعلیق غیرقانونی و دیگر برنامه‌های خود برای محدود کردن رسانه، سرکوب فضای مدنی و زیر پا گذاشتن حقوق بشر نیجریه‌ای ها را لغو کند.

اولومید آکپاتا، نماینده کانون وکلا، نیز تایید کرده که دولت براساس قانون اساسی یا قوانین تصویب شده اختیاری برای پشتیبانی از این ممنوعیت ندارد و این تصمیمات مستبدانه به اعتماد سرمایه‌گذاران برای ورود به این کشور ضربه وارد می‌کند.

/پیوست به نقل از GIZMODO/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول