هیجانات یکدیگر را در دنیای مجازی به بازی نگیرید!

مجازیستامروزه، شبکه های اجتماعی نقش بسیار مهمی دارند تا جایی که باعث شده اند انسان ها به یکدیگر نزدیک تر شوند و درواقع، ارتباطات گسترده تر شوند و افراد بتوانند علاوه بر ارتباط برقرار کردن با محیط اطراف خود، حتی با افراد دیگر در سراسر جهان که دارای فرهنگ ها و دیدگاه های متفاوتی هستند نیز تعامل داشته باشند و با آن ها ارتباط برقرار کنند.
وجیهه پیل بالا، کارشناس ارشد مشاوره در رابطه با ارتباطات گسترده جهانی و چگونگی استفاده بهینه از شبکه های اجتماعی :
  • ارتباطات و تعامل با افراد در سراسر جهان از طریق شبکه های مجازی به ویژه اینستاگرام موضوع مهم اجتماعی است،  اما در این میان، مسئله بسیار مهم که ما به دنبال آسیب شناسی آن هستیم این است که فضای مجازی به‌خصوص شبکه اینستاگرام چه تاثیری دارد و انسان ها چه انتخاباتی در دنبال کردن صفحه های مختلف دارند؟ که این موضوع با نوع شخصیت و هیجانات افراد ارتباط دارد؛ به طوری که افراد نوجوان، به دلیل هیجان خواهی بالاتر، بیشتر درگیر این موضوع می شوند که صفحه هایی را دنبال کنند که هیجان بیشتری را به آن ها منتقل می کنند و باعث می شوند که آن ها با افراد دیگر به ویژه با جنس مخالف یا هم جنس خود ارتباط برقرار کنند و دوست دارند با یک سرچ ساده در این محیط متوجه شوند که به چه صورت می توانند دوست پیدا کنند.
  • این نگاه در سن های بالا هم به گونه ای دیگر است؛ به طوری که افرادی که به سن بالای روحی و روانی خود نرسیده اند در شرایطی قرار می گیرند که دنبال هیجانات زودگذر و به قول معروف نابالغ و کودکانه هستند. یعنی صفحه های اینستاگرامی ای را دنبال می کنند که نیازهای آن ها به هر صورتی، حتی نیازهای توهین به جنس مخالف، قومیت ها و… را برآورده کند و این موضوع تا جایی پیش می رود که حتی ممکن است این افراد به یکدیگر آسیب بزنند، به همین منظور بسیار مهم است که روی افراد برای استفاده بهینه از این فضا کار شود.
  • همه مواردی که ذکر شد باعث می شوند چنین صفحه هایی در فضای مجازی به ویژه اینستاگرام، یک سری دنبال کننده هایی داشته باشند و در این میان، هر چقدر لایک و کامنت این دنبال کننده ها بیشتر باشد این صفحه ها در فضای مجازی، قدرت بیشتری پیدا می کنند تا بتوانند خود را نشان دهند و در نتیجه، بازدید بالاتری پیدا  کنند که این واقعیت مصداق «از ماست که بر ماست» چون خود ما باعث دیده شدن چنین صفحه هایی می شویم.
  • این صفحه های مجازی، یک موضوعی را بیان کرده و مرتبط با هیجانات افراد تولید محتوا می کنند تا از این طریق بتوانند با این هیجانات بازی کنند و افرادی که چنین فضایی را با هدف دیده شدن و جذب مخاطب ایجاد می کنند هوشیارانه و آگاهانه پیش می روند تا جایی که ببینند افراد به چه صورت تحت تاثیر قرار می گیرند و چه صفحه هایی بازدید بیشتری خواهند داشت و این آموزش ها دست به دست می چرخد و افراد در چرخه ای قرار می گیرند که ناآگاهانه در این بازی مجازی قرار می گیرند و حتی ممکن است پس از مدتی با خود بگویند « من کی‌ام؟ و هویتم چیه؟ » و آن لحظه است که باید حتما تحت درمان مشاور و درمانگر ارتباطی قرار بگیرند تا بتوانند در خصوص این مسئله و مشکلات و آسیب های ناشی از آن صحبت کنند.
  • وقتی می‌خواهیم ارتباطات را در سطح جهانی بالا ببریم باید در مورد ارتباطات این چنینی آگاهی داشته باشیم که چه تاثیراتی می گذارند و چه انتخاباتی را جلوی راه ما قرار می دهند و چه انرژی هایی می توانیم از آن ها دریافت کنیم و به چه صورت می توانیم تولید محتوا کنیم، چون هرکسی که در فضای مجازی مثل اینستاگرام و… فعال است متناسب با علایق خود صفحه هایی را دنبال می کند که برخی از صفحه‌ها از این فرصت استفاده می کنند و به طور ناگهانی معروف می شوند که باید آسیب شناسی و تجزیه و تحلیل کنیم که چه می شود این اتفاق می افتد و اخبار کاذبی در این فضا،  دست به دست می چرخد و افراد قبل از اینکه به درستی آن فکر کنند، خبر را منتشر می کنند.
  • نقد و آسیب شناسی که می توان به این مسئله داشت، این است که افراد باید در خصوص هر چیزی که جدید است و با آن ارتباط دارند آگاهی پیدا کنند، چرا که افراد در گذشته، به شبکه های اجتماعی صرفا به چشم تفریح نگاه می کردند، اما اکنون شرایط به گونه ای است که اغلب، زمان خود را در فضای مجازی سپری می کنند؛ به طوری که حتی زندگی، علم و دانش خود را در این بستر آورده اند و در این میان، ضعف ارتباطی که با خود دارند دست به دست هم می دهند تا به دیگران آسیب بزنند و یا حتی خود را دچار تنش ها و آسیب هایی کنند.
  • ممکن است فردی در فضای حقیقی با فردی مشکلی پیدا کرده باشد و این موضوع بهانه ای شود که وارد فضای  مجازی شود و قصد تخریب این فرد و افراد دیگری در این بستر را داشته باشد، بنابراین باید در این فضا هوشیار و آگاه بود و به دیگران هم آگاهی داد.
  • با توجه به مطالب فوق، استفاده آگاهانه و صحیح و منطقی از فضای مجازی بسیار کمک کننده است، چرا که وقتی افراد چنین هدفی داشته باشند دنبال هویت سازی برای خود می گردند و نتیجه خوبی هم خواهند گرفت و به دیگران هم کمک خواهند کرد.

/باشگاه خبرنگاران جوان/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول