آیا دونالد ترامپ به فیس بوک باز خواهد گشت؟

مجازیستماه گذشته بود که یک هیات نظارت مستقل، تعلیق حساب کاربری رئیس جمهوری سابق آمریکا را بررسی کرد اما این هیات از ماهیت نامشخص این تعلیق انتقاد کرد: «برای فیس بوک خوب نیست که مجازاتی نامطمئن و بدون استاندارد را به شکل تعلیق نامشخص اعمال کند.»

این هیات از فیس بوک خواست تا تصمیم خود را بار دیگر مرور کرده و تصمیم نهایی را اعلام کند. نهایتا این شبکه اجتماعی روز جمعه از طریق یک پست وبلاگی اعلام کرد که برای «موارد خاصی مثل این» باید «پروتکل‌های جدیدی را استفاده کرد.»

نیک کلگ، نماینده امور خارجی این شرکت در این پست نوشت:

  • ما براساس پروتکل‌هایی که به موضوع حساب‌های آقای ترامپ مربوط است، مجازاتی زمان بندی شده را مشخص می‌کنیم. با توجه به شرایطی که به تعلیق آقای ترامپ منتهی شد، باور داریم که اقدامات او نقض شدید قوانین ما بود بالاترین مجازات را براساس پروتکل‌های جدید خواهد داشت. ما این حساب‌ها را به مدت دو سال تعلیق می کنیم و این مدت از تعلیق اولیه در ۷ ژانویه محسوب می‌شود.
  • در پایان این دوره فیسبوک از متخصصان می‌خواهد تا بررسی کنند که آیا خطر امنیت اجتماعی از بین رفته است یا خیر
  • این شبکه اجتماعی فاکتور‌های خارجی از جمله موارد خشونت، محدودیت روی گردهمایی‌های صلح آمیز و دیگر ناراحتی‌های مدنی را بررسی می‌کند. اگر مشکل باشد فیس بوک می‌تواند محدودیت‌ها را حتی بیشتر از این نیز ادامه دهد و تا زمانی که خطر از بین برود این موضوع را تحت بررسی قرار دهد.
  • حتی اگر تعلیق برداشته شود، رئیس جمهورس سابق به شدت تحت نظر خواهد بود و فیس بوک هشدار داده است که در صورت مشکلات بیشتر «صفحه‌ها و حساب‌های او به صورت دائم حذف می‌شوند.
  • دو سال تعلیق به نظر مجازات مناسبی برای این تخلفات شدید محسوب می‌شود و باید نه تنها دونالد ترامپ بلکه دیگران را نیز از نقض شرایط خدمت رسانی منع کند.

ترامپ لایک نمی‌کند

تعجبی ندارد که رئیس جمهوری سابق تصمیم فیسبوک را به شدت مورد انتقاد قرار داد و همچنان ادعا‌های خود را مبنی بر «تقلب» در انتخابات ۲۰۲۰ ادامه می‌دهد.

او در بیانیه‌ای که Save America PAC آنرا منتشر کرد گفت: «تصمیم فیسبوک توهینی به رکورد ۷۵ میلیون نفر و شاید بسیاری دیگر است که در انتخابات متقلبانه سال ۲۰۲۰ به ما رای دادند.»

آیا این پاسخ مناسب است؟

حالا سوال این است که آیا اقدام این شبکه اجتماعی مناسب بوده یا خیر؟

چارز کینگ تحلیلگر تکنولوژی از شرکت Pund-IT در این مورد:

  • فیس بوک دارد این شرایط را به بهترین شکلی که می‌تواند اداره می‌کند. درحالی که مقررات کمی مبهم هسنتد، اما این مقررات برای مدیریت رفتار یک چهره مردمی که به رفتار غیرعرفی و عبور از هنجار‌های ارتباطی معروف است مناسب هستند.
  • اگر رئیس جمهوری سابق بازهم از فیس بوک برای انتشار شایعه‌های خطرناک استفاده کند یا بار دیگر دنبال کنندگانش را به اعمال غیرقانونی ترغیب کند این شرکت می‌تواند او را به طور کامل حذف کند. دستور‌العمل‌های جدید تصریح می‌کنند که درصورت بازگشت ترامپ به این پلتفرم، فیس بوک تضمین می‌کند که او از شرایط شرکت پیروی کند. از دیدگاهی وسیع تر، تصمیم فیسبوک برای ادامه بستن حساب ترامپ به مدت دو سال دیگر احتمالا روی نفوذ او بر انتخابات میان دوره آمریکا تاثیر گذار است.
  • ترامپ مطمئنا همان ترامپ است و نه از حامیانش فاصله می‌گیرد و نه نظر دیگران را تغییر می‌دهد.همانطور که این هفته نیز دیدیم، پس از اینکه وبلاگ او پس از کمتر از یک هفته به شکل ناخوشایندی از او گرفته شد، رئیس جمهوری سابق به نظر تمایل یا نظم کافی برای تشکیل یک کانال ارتباطی مختص خود را ندارد. بدون دسترسی به پلتفرم‌های معروفی مثل فیسبوک و توییتر، او عملا مانع فعالیت خودش می‌شود.

/پیوست به نقل از مجله فوربز/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول