تنظیم‌های مخفی گوگل برای محافظت از حریم خصوصی

مجازیستدیگر برای کسی پوشیده نیست که این شرکت‌های بزرگ فناوری در حال ردگیری ما هستند و از اطلاعات شخصی جمع‌آوری شده ما برای بازاریابی و تبلیغات سود می‌برند.

برخی کاربران نسبت به این وضعیت و حریم خصوصی خود چندان حساس نیستند و اجازه می‌دهند این شرکت‌ها هر کاری که دلخواه‌شان است؛ انجام دهند. برخی از کاربران حتی این امر را ضروری و مفید برای خودشان می‌دانند.

اما اگر از آن دسته کاربرانی هستید که نسبت به اطلاعات خصوصی و حریم شخصی خود حساس بوده و دائما دنبال تنظیمات مخفی شرکت‌ها برای ردگیری خودتان هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را تا انتها بخوانید.

گوگل شرکتی است که احتمالا بیشترین سروکار را با آن داریم. اگر حتی یک اپلی متعصب باشید؛ باز هم سراغ گوگل کروم می‌روید. در اینجا سه تنظیم مخفی وجود دارند که باید برای محافظت از حریم خصوصی خودمان بررسی شوند:

۱- به دیگران اجازه ندهید بفهمند شما با گوگل چه می‌کنید

هر بار که سراغ سرویسی از گوگل می‌روید؛ رفتار و تعاملات شما در صفحه My Activity ثبت می‌شود. در این صفحه همه چیزهایی که جست‌وجو کردید؛ عکس‌هایی که مشاهده کردید، فیلم‌هایی که در یوتیوب باز کردید و نحوه استفاده از دیگر سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های گوگل نشان داده می‌شود.

بسیاری از مردم نمی‌دانند که با استفاده از یک رمزعبور می‌توانید از این همه اطلاعات مهم مراقبت کنید. حالا چه کسی به این ویژگی جدید نیاز دارد؟

اگر شما از یک کامپیوتر اشتراکی استفاده می‌کنید یا لپ‌تاپ شما بین اعضای خانواده دست به دست می‌شود؛ فقط یک کلیک کافی است تا بفهمند شما در گوگل چه کارهایی انجام می‌دهید. شاید مسائل خصوصی باشند که هرگز دوست ندارید یک دوست یا شریک زندگی بداند و خجالت می‌کشید درباره آن‌ها صحبت کنید.

در ادامه نحوه محافظت از صفحه My Activity را آموزش می‌دهیم:

۱- روی دستگاه خود صفحه myactivity.google.com را باز کنید.

۲- یک پاپ‌آپ آبی رنگ با پیام «Safer with Google: You can add more security to My Activity by turning on extra verification» مشاهده می‌کنید؛ در همین پاپ‌آپ روی گزینه Manage کلیک کنید.

۳- در پنجره باز شده گزینه Require extra verification را انتخاب کرده و Save را بزنید.

حالا از این پس برای مشاهده تاریخچه فعالیت‌های خود در گوگل نیاز به وارد کردن رمزعبور گوگل دارید. بهتر است یک رمزعبور قوی و محکم و طولانی انتخاب و به خاطر بسپارید. داشتن یک رمزعبور برای دسترسی به اطلاعات شخصی در گوگل بهتر از هیچی است.

تنظیمات ردگیری گوگل فوتوز را بررسی کنید

گوگل مپس اطلاعات فراوانی درباره مسیریابی‌ها و سفرهای شما جمع‌آوری می‌کند. بسیاری از کاربران متوجه این مسئله شدند و جلوی ردگیری این سرویس گوگل را می‌گیرند.

ولی شاید ندانید که اپلیکیشن گوگل فوتوز این شرکت هم چنین رویکردی دارد و اطلاعاتی مشابه گوگل مپس از شما جمع‌آوری می‌کند. می‌توانید هر کجا که بودیدی را به عنوان یک سری عکس روی نقشه ببینید. اگر در طول یک سفر جاده‌ای، عکس گرفتید؛ مسیر طی شده برای شما نمایش داده می‌شود. شما از مسیر زیر می‌توانید این اطلاعات را مشاهده کنید؟

اپلیکیشن Google Photos را باز کرده و روی گزینه Search بزنید.

در زیر بخش Places می‌توانید گزینه Places را مشاهده کنید. روی آن ضربه بزنید و صفحه را به پایین اسکرول کنید تا فهرستی از عکس‌ها مشاهده کرده و با زوم کردن روی نقشه و انتخاب یک مکان، تصاویر مربوط به آن را ببینید.

این ویژگی گوگل فوتوز می‌تواند یک خاطره‌بازی و به خاطرسپاری مسافرت‌های خوب باشد. شاید با این ویژگی مشکل چندانی نداشته باشید ولی اگر علاقه چندانی به آن ندارید؛ چند گام زیر را بردارید:

۱- در کامپیوتر Google Maps را باز کنید. متوی سه نقطه را انتخاب کرده و روی Your Timeline کلیک کنید.

۲- در کلیدهای نمایش داده شده روی صفحه گزینه Manage Location History را کلیک کنید.

۳- اکنون، باید صفحه Activity conنوtrols حساب کاربری گوگل شما باز شده باشد.

۴- اگر گزینه Location History روشن است؛ می‌توانید آن را خاموش کنید. این قابلیت از ردیابی مگان عکس‌ها جلوگیری می‌کند.

۵- می‌توانید سراغ گزینه Auto-Delete هم بروید که مدت زمان دوره‌ای پاک‌سازی تاریخچه مکانی عکس‌ها را مشخص می‌کند. شما می‌توانید یک محدوده ۳ ماه تا ۳۶ ماه را برای عکس‌های قدیمی‌تر انتخاب کنید.

برای پاک‌سازی هر چیزی که اخیرا ثبت شده است:

۱- روی کامپیوتر پی‌سی برنامه Google Photos را باز کنید.

۲- در گوشه بالا سمت راست گزینه Settings را بزنید.

۳- صفحه را اسکرول کرده تا به گزینه Sharing برسید و آن را انتخاب کنید.

۴- گزینه Hide photo location data را فعال کنید.

نوع جدیدی از ردیابی

به یک وب‌سایت جدید مراجعه می‌کنید. احتمالا، پنجره‌ای باز می‌شود و از شما می‌خواهد اجازه فعالیت کوکی‌ها را بدهید. کوکی‌ها سایت‌ها و فعالیت‌هایی که در آن‌ها انجام می‌دهید را ردیابی می‌کنند. کارهای مفیدی مانند ذخیره رمزعبور سایت یا خریدهای درون سبد خرید یک فروشگاه توسط کوکی‌ها برای وب‌سایت‌ها انجام می‌شود. اما هزینه آن، نشانه رفتن حریم خصوصی شما است. از همه این اطلاعات برای تبلیغات و بازاریابی استفاده می‌شود.

گوگل سعی می‌کند مانع از فعالیت کوکی‌های شخص ثالث شود ولی به این معنا هم نیست که اطلاعات شما با تبلیغ‌کنندگان شخص ثالث به اشتراک گذاشته نمی‌شود. گوگل به مرور دارد ترفندهای جدیدی در این حوزه به کار می‌گیرد. برای مثال، Federated Learning of Cohorts یا به طور اختصار FLoC گوگل در پشت پرده مرورگر کروم اجرا شده و برای کاربران انتخاب شده، اطلاعات لازم را جمع‌آوری می‌کند. بیشتر از این ترفند برای یافتن علایق خود و گروه‌بندی با دیگر کاربران با علایق مشابه استفاده می‌شود.

FLoC برای جلوگیری از خطرات حریم خصوصی کوکی‌های شخص ثالث ایجاد شده است ولی در این زمینه موارد جدیدی ایجاد می‌کند. اگر از مرورگر کروم استفاده می‌کنید؛ ممکن است بدون اینکه خودتان بدانید یک FLoCed باشید. می‌توانید سایت amifloced.org را بررسی کنید که آیا به طور آزمایشی بخشی از این برنامه هستید یا خیر!

اگر یک FLoCed  باشید؛ دو گزینه دارید. می‌توانید از هرگونه ردیابی شخص ثالث در مرورگر کروم چشم‌پوشی کنید:

۱- روی منوی تنظیمات سه نقطه کلیک کنید.

۲- وارد مسیر Privacy and security > Cookies and other site data شوید.

۳- گزینه Block third-party cookies را انتخاب کنید.

اگر کلا نمی‌خواهید درگیر مسایل پیچیده حریم خصوصی گوگل و شخص ثالث شوید؛ باید مرورگر وب خود را عوض کرده و دنبال یک مرورگر وب امن و مطمئن بگردید.

/یک پزشک/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول