فرار قانونی آمازون از مالیات

بسیاری از مردم می‌دانند افراد بسیار ثروتمند درمقایسه‌با قشر متوسط، مالیات بسیار کمتری پرداخت می‌کنند؛ اما گزارش جدید ProPublica نشان می‌دهد این اختلاف مالیاتی حتی از حد تصور هم بیشتر است.

به‌گفته Cnet، وب‌سایت پژوهشی ProPublica پس از دریافت انبوهی از اسناد سازمان خدمات درآمد داخلی آمریکا (IRS) در گزارشی اعلام کرد جف بیزوس، مارک زاکربرگ، ایلان ماسک و سایر میلیاردرهای آمریکا، موفق شدند با پیداکردن ترفندی برای کم نشان‌دادن درآمدشان، بدون پرداخت ذره‌ای مالیات ثروت‌اندوزی کنند.

به‌گزارش ProPublica، هیچ‌یک از این فعالیت‌ها غیرقانونی نبوده است. بااین‌حال، سوابق مالیاتی نشان می‌دهد چگونه میلیاردرها مالیاتشان را مثلا با به‌وثیقه‌گذاشتن سهام شرکتشان برای دریافت وام، به حداقل می‌رسانند. در مقام مقایسه، قشر حقوق‌بگیر عمدتا زندگی‌شان را از حقوقی می‌گذرانند که مشمول مالیات بر درآمد می‌شود.

طبق تجزیه‌وتحلیل ProPublica از سوابق مالیاتی، ۲۵ آمریکایی در صدر فهرست ثروتمندترین‌های دنیا، از سال ۲۰۱۸ تاکنون مجموعا ۱٫۱ تریلیون دلار به‌دست آورده‌اند. این میزان برابر با مجموع ثروت ۱۴٫۳ میلیون نفر حقوق‌بگیر طبقه متوسط ​​آمریکا است. این دسته از حقوق‌بگیران در این مدت جمعا حدود ۱۴۳ میلیارد دلار مالیات پرداخت کرده‌اند؛ یعنی ۷۵ برابر بیشتر از ۱٫۹ میلیارد دلاری که این ۲۵ نفر در سال ۲۰۱۸ پرداختند.

این گزارش اطلاعات بسیار شخصی و محرمانه‌ای درباره بیزوس، زاکربرگ، ماسک و نیز میلیاردرهای دیگر فهرست ثروتمندترین‌ها، ازجمله جورج سوروس و وارن بافِت فاش کرده است.

جف بیزوس

طبق این گزارش، مدیرعامل شرکت آمازون که در‌حال‌حاضر دومین فرد ثروتمند جهان است، دو سال جداگانه (۲۰۰۷ و ۲۰۱۱) هیچ مالیات بر درآمدی پرداخت نکرده است. سال ۲۰۰۷، ثروت بیزوس به ۳٫۸ میلیارد دلار رسید؛ اما او قانونا میزان درآمدش را تنها ۴۶ میلیون دلار گزارش داد. به‌گفته ProPublica، بیزوس این درآمد را با زیان سرمایه‌گذاری‌ها و کسر مالیات به حداقل رساند و درنتیجه، درآمد مشمول مالیاتش صفر بود.

بین سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۸، ثروت بیزوس ۱۲۷ میلیارد دلار افزایش یافت؛ اما کل درآمدش در طول این ۱۳ سال، تنها ۶٫۵ میلیارد دلار گزارش شده است و اظهارنامه مالیاتی او جمعا رقم ۱٫۴ میلیارد دلار را نشان می‌دهد. این میزان مالیات حدود ۲۱ درصد از درآمد گزارش‌شده او یا ۱٫۱ درصد از کل ثروتش است.

طبق گزارش ProPublica، حقوق‌بگیران عادی هم‌سن بیزوس بیشتر از رشد ثروتشان در طول ۱۳ سال، مالیات بر درآمد پرداخت کرده‌اند.

ایلان ماسک

شاید باورش سخت باشد؛ اما سومین مرد ثروتمند جهان تا عصر روز چهارشنبه، در سال ۲۰۱۸ هیچ مالیات بر درآمدی پرداخت نکرده است. طبق گزارش، مدیرعامل تسلا در سال ۲۰۱۵، تنها ۶۸ هزار دلار مالیات بر درآمد و در سال ۲۰۱۷، تنها ۶۵ هزار دلار مالیات پرداخت کرده است.

نموداری که همراه این گزارش آمده، نشان می‌دهد ثروت ماسک از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸، ۱۳٫۹ میلیارد دلار رشد کرده است. بااین‌حال، گزارش درآمدش در این پنج سال فقط ۱٫۵۲ میلیارد دلار و مالیات پرداخت‌شده او ۴۵۵ میلیون دلار بوده است.

ماسک از سهام تسلا به‌عنوان وثیقه برای گرفتن وام شخصی استفاده می‌کرده است. این استراتژی‌ای است که بسیاری از افراد ثروتمند از آن برای کم جلوه‌دادن میزان درآمد و فرار قانونی از مالیات استفاده می‌کنند.

چطور ثروت میلیاردرهای آمریکا مشمول مالیات نمی‌شود؟

دولت فدرال آمریکا فقط از «درآمد» مالیات می‌گیرد که این درآمد شامل دستمزد، سود سهام، سود اوراق قرضه و درآمد حاصل از فروش ابزارهای مالی است. درنتیجه، وقتی میلیاردری سهامی دراختیار داشته باشد که ارزشش سر به فلک بکشد، این ثروت به‌خودی‌خود مشمول مالیات نمی‌شود.

مانند ماسک، افراد ثروتمند می‌توانند بدون نیاز به فروش سهام شرکتشان، از آن به‌عنوان وثیقه برای گرفتن وام شخصی استفاده کنند. وجوه دریافتی ازطریق وام مشمول مالیات نمی‌شوند؛ چون باید بازپرداخت شوند.

وارن بافِت، نفر ششم فهرست ثروتمندترین‌ها، معتقد است قانون مالیات باید اصلاح شود؛ اگرچه او از قوانین فعلی برای به‌حداقل‌ساندن پرداخت مالیاتی‌اش بهره می‌برد. بافِت بارها سیستم مالیاتی آمریکا را بخشی از «جنگ طبقاتی» خوانده و گفته طبقه من پیروز شده است.

/زومیت/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول