گوگل چت برمی‌گردد

مجازیست استراتژی پیامرسان گوگل که ساختار بدی داشت حالا به مرکز توجه این شرکت تبدیل شده است. گوگل روز دوشنبه اعلام کرد که در حال حاضر سه میلیارد کاربر هر ماه از اپلیکیشن‌های ورک‌اسپیس (Workspace) این شرکت استفاده می‌کنند و درنتیجه مجموعه جی‌میل و تقویم، داکس، اسلایدز، میت گوگل از جمله مشهور ترین اپلیکیشن‌های اینترنت هستند. خاویر سولترو، نماینده ورک‌اسپیس گوگل، می‌گوید «این رقم عجیبی است. محصولات زیادی برای ارتباط و همکاری با مردم وجود دارد، درست است؟» گوگل در حرکت بعدی خود به دنبال پیروزی در بخش پیامرسان است زیرا بدون آن، گوگل نمی تواند آینده کار را پیروز شود.
طبق اعلام این شرکت، گوگل چت جدید برای تمامی کاربران ورک‌اسپیس ارائه می‌شود و این یعنی هرکسی که حساب کاربری گوگل داشته باشد به زودی می‌تواند از آن استفاده کند. در گوگل چت قابلیت جدیدی به نام اسپیسز (Spaces) نسخه تکامل یافته قابلیتی قدیمی به نام (Rooms) وجود دارد که به عنوان یک ابزار پایدار و پروژه محور برای دنبال کردن فایل‌ها و وظایف گروه‌ها عمل می‌کند. ساناز اهاری، مسئول ارشد محصولات ارتباطی در گوگل، می‌گوید: «ایمیل جا و زمان خود را دارد. زمانی و مکانی هم به چت اختصاص دارد. ما حالا می دانیم که به یک فضای همکاری دائمی و درلحظه نیاز داریمو آن فضا Spaces است.»
همچنین گوگل با ارائه یک اشتراک فردی که نیازی به خرید یک یا اجرای کنسول مدیریتی ندارد، استفاده از ورک‌اسپیس را برای افراد معمولی نیز ساده‌تر کرده است. این شرکت همچنین سیستمی امن تر و رمزنگاری شده را نیز در اختیار شرکت‌های بزرگتر قرار می‌دهد و حتی گوگل هم نمی‌تواند داده‌های موجود در این اپلیکیشن‌ها را مشاهده کند. در دورانی آشفته که بسیاری از شرکت‌ها مجبور به تغییر شده‌اند، گوگل سعی دارد خودش را به گزینه اصلی برای ابزار‌های بهره‌وری تبدیل کند و این شرکت می‌داند که در جهان دورکاری و کار ترکیبی، بهره‌وری با ارتباط حاصل می‌شود.
استراتژی‌های قبلی گوگل در بخش پیام رسانی تا حدی آشفته یا بی ربط بوده است. اولین نسخه گوگل چت در نهایت به هنگ‌اوتس (Hangouts) و سپس هنگ‌اوتس نیز به چندین محصول تقسیم شد، گوگل ویس تا حدی به رقابت با هنگ‌اوتس پرداخت، گوگل فای (Google Fi) با هردوی این محصولات رقابت می کرد و در دوران مختلف گوگل ویو (Wave) و باز (Buzz) و الو (Allo) همگی در بخش پیامرسان به اولویت تبدیل شدند. (اما این استراتژی جواب نداد.) در زمینه ویدیو، میت (Meet) و دو (Duo) هردو حضور دارند و هنگ‌اوتس نیز امکان تماس ویدیویی را دارد. گوگل مسیج با اینکه به اپلیکیشن اصلی برای کاربران اندروید تبدیل شده است اما تلاش گوگل برای آوردن استاندارد‌هایی مثل RCS (خدمات غنی ارتباطات) باعث سردرگمی کاربران شده است. به نظر می‌رسد که گوگل نمی‌تواند درمورد روش مناسب پیامرسانی تصمیم گیری کند.
در حالی که گوگل برای حل این مشکل تلاش می‌کند، دیگران عملکرد بسیار خوبی دارند. مایکروسافت با علم بر اینکه در جهان دورکاری و کار ترکیبی، یک اپلیکشین چت نزدیک ترین چیز به محیط دفاتر محسوب می‌شود، مجموعه مایکروسافت ۳۶۵ را در جوار اپلیکیشن تیمز (Teams) ساخت. شرکت سیلزفورس (Salesforce) نرم افزار اسلک (Slack) را خریداری کرد و مارک بنیوف گفت که این شرکت در حال بازسازی «تکنولوژی ما است تا بار دیگر اسلک در اولویت قرار گیرد.» گوگل که درمورد ایده کار اینترنتی سالها‌ از صنعت جلوتر بود، ناگهان در جایگاهی قرار گرفته است که شاید از رقبا عقب بماند.
گوگل اعتراف کرده که خیلی سریع به یک استراتژی منسجم نیاز دارد و به نظر می‌رسد که حداقل برای الان یک استراتژی منسجم طراحی کرده است. این استراتژی با جی‌میلی آغاز می‌شود که در حال حاضر هم یک خدمت ایمیلی و بخشی از مرکز ارتباطات گسترده گوگل است. کاربران می‌توانند در جی‌میل از تماس‌های میت برقرار کنند، به پیغام‌های خود پاسخ دهند، در اسپیسز با یک موضوع خاص همکاری کنند و البته ایمیل ارسال کنند. از آنجایی که تمامی این خدمات با یک حساب گوگل انجام می‌شود و یک سیستم واحد برای تعیین وضعیت و دریافت هشدار‌ها وجود دارد، گوگل امیدوار است که حداقل کاربران دیگر نگران تعداد زیاد محصولات گوگل نباشند.
اهاری می‌گوید، مسئله مهم برای گوگل این است که همه چیز را به گونه‌ ارائه کند که اجباری و تجویز شده به نظر نرسد. او می‌گوید: «ما نمی‌خواهیم بهترین راه همکاری را دیکته کنیم. ما بیشتر باور داریم که همکاری با این واسطه‌ها امکان پذیر است و ما می‌خواهیم راهکاری ساده در اختیار همه قرار دهیم تا بهترین واسطه را انتخاب کنند.» این تیم ارتباطات خوب را ترکیب مناسبی از سرعت و دوام می‌داند: «ایمیل ماندگار است اما به موقع نیست، میت و چت به موقع هستند اما ماندگار نیستند، اسپیسز مسئله سرعت و دوام را حل می‌کند. اما هر شرکت و هرتیم با هم متفاوت هستند، پس گوگل وظیفه خود می‌داند که تمامی گزینه‌ها را به صورت یکجا ارائه کند.»
این انعطاف پذیری رویکردی است که باید در عصر جدید فضای کار اتخاذ شود. برای مثال گوگل برای اینکه جلسات را برای همه امکان پذیر کند، اپلیکیشنی جانبی برای Meet طراحی کرده است تا همه حتی در اتاق کنفرانس، بتوانند در رای گیری‌ها شرکت کنند یا ویدیویی را به اشتراک بگذارند. این شرکت در حال حاضر یک سیستم مشاهده وضعیت برای ورک‌اسپیس ارائه کرده است که به افراد اجازه می‌دهد مکان و امکان دسترسی خود را مشخص کنند. همچنین گوگل دسترسی به اپلیکیشن‌های شخص ثالث و ادغام را نیز ساده تر کرده است. سولترو می‌گوید: «مشکلی ندارد که مردم عادت‌های خود را نگه دارند، ما فقط باید آنها را تا حدی تکان دهیم… ظرافتی برای این کار نیاز است که آنها را به کار‌هایی که گوگل در آن فوق‌العاده است متصل می‌کنند.»
گوگل سالها است که به دنبال یک ادغام این چنین است و به همین منظور، ورک اسپیس را از یک مجموعه اپلیکیشن به گروهی واحد و متحد تبدیل کرده است. کاربران حالا می‌‌توانند داخل جی‌میل روی گسترده برگ‌های خود کار کنند یا در همان صفحه‌ای که مستندات از طریق Meet تماس برقرار کنند. یکی از انتقادات رایجی که از ورک‌اسپیس جدید می‌شود، وجود گزینه‌های بیش از حد، دکمه‌های زیاد و در کل شلوغی بیش از حد در یک مکان است. گوگل با این انتقاد موافق است، اهاری می‌گوید: «فکر می‌کنم وقتی من به گوگل پیوستم اولین مکالماتی که داشتیم درمورد درهم و برهم بودن این فضا بود.» در صفحه نمایش یک لپتاپ معمولی چیز‌های زیادی قرار می‌گرفت و درنتیجه فرد نمی‌تواند به طور کامل روی یکی از آنها تمرکز کند. تمرکز اهاری و تیمش روی این موضوع است که امکان حرکت بین خدمت را بدون شلوغ کردن رابط کاربری امکان پذیر کنند و هشدار‌ها به گوشه‌ای منتقل شوند که دست و پا گیر نباشند.
به طور کلی، گوگل همانند دیگر شرکت‌ها با چالش‌هایی مشابه در ساخت یک نرم‌افزار فضای کار روبرو است. موضوعی که هیچکس اطلاعات کاملی درمورد آن ندارد. سولترو و اهاری هردو می‌گویند که نمی‌دانند آینده کار چگونه خواهد بود و احتمالا میلیارد‌ها کاربر گوگل در ماه‌های آینده ایده‌های مختلف و آزمایش‌های زیادی تجربه خواهند کرد.  گوگل همانند بسیاری دیگر سعی دارد کاربری و انعطاف پذیری ابزار‌هایش را افزایش دهد و بدون هرج و مرج خود را با تغییرات ناشی از دورکاری و کار ترکیبی وفق دهد.
چند شرکت فرصت و مسئولیت بالایی در این حوزه دارند. سه میلیارد نقش گوگل را در آینده هرچیزی پررنگ کرده است. سولترو، نمانینده ورک‌اسپیس گوگل می‌گوید که زمانش را صرف تفکر درمورد دسترسی، امنیت و تضمین این موضوع می‌کند که کار در هر شرایطی در دسترس همه باشد و برای همه بهینه سازی شود.او همیشه گفته است که یکی از دلایل پیوستن او به گوگل پس از ناکامی در مایکروسافت به این دلیل بود که گوگل در زمینه کمک به همکاری مردم از مایکروسافت جلوتر است. مایکروسافت در زمینه ارتباطت در حال نزدیک شدن به گوگل است اما او و اهاری شانس خوبی را برای پیروزی گوگل قائل هستند.‌
/ پیوست/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول