صدا و سیما حتی در تلویزیون‌های اینترنتی به دنبال انحصار است

مجازیستپیوست در گزارشی نوشت:

طبق ادعای صداوسیما پیرو مصوبه ستاد انتخابات کشور مبنی بر راه‌اندازی شبکه‌های تلویزیونی اینترنتی برای هریک از نامزدهای ریاست جمهوری، معاونت فضای مجازی ۷ استودیوی اختصاصی با امکان ضبط و پخش ویدیویی، ارتباط زنده، امکان ارتباط با میهمان از خارج استودیو، تعامل با مخاطبان، پلی اوت برای چینش برنامه‌ها و ایجاد یک شبکه خطی تجهیز کرده است که به صورت ۲۴ساعته بر بستر تلویزیون‌های اینترنتی تلوبیون، لنز، تیوا برای مخاطبان داخلی و خارجی برنامه پخش می‌کند. مکان مدیریت کنداکتور و تنظیم پخش برنامه‌های هر نامزد با مسئولیت و نظارت خود نامزد و ستادش فراهم شده است. به دنبال این اتفاق هم تیوا، تلوبیون، لنز سازوکار شبکه‌های اختصاصی انتخاباتی خود را به راه‌انداختند؛ اما در هیچ کدام از برنامه‌های انتخاباتی که از برنامه‌های صداوسیما پخش شد به جز تلوبیون که صداوسیما سهامدار آن است نام دو سرویس IPTV دیگر یعنی تیوا و لنز دیده نشده است.

در طی تماس با سعید مقیسه، قائم مقام معاونت فضای مجازی صداوسیما، او اعلام کرده که مسئول پاسخگوی به این سوال نیست و نمی‌تواند جوابی برای علت این شرایط بیان کند. همچنین در تماس با سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) به عنوان بازوی ناظر صداوسیما در فضای صوت و تصویر فراگیر این سازمان نیز این سازمان گفت که ناظر سرویس‌های IPTV نیست و نمی‌تواند در این خصوص اظهار نظر کند.
تسلط صدا وسیما بر پلتفرم‌های تلویزیون اینترنتی
ناظر اصلی سرویس‌های IPTV صداوسیما است و به عنوان رقیب تعیین می‌کند که چه سرویس‌هایی با او کار کنند یا کار نکنند. در این شرایط نابرابر هم باز اجازه کار به همان‌هایی از این غول رسانه‌ای مجوز دریافت‌کرده‌اند را نمی‌دهد. نمونه بارز آن همین اتفاق اخیر است.
در حالی که لنز و تیوا  از خود صداوسیما مجوز فعالیت گرفته‌اند و قرارداد همکاری دارند و مقرر شده بود برای روزهای انتخاباتی از طریق فضای مجازی با صدا وسیما همکاری داشته باشند و همه سختگیری‌ها ممیزی‌های این سازمان را پذیرفته‌اند، باز هم صدا و سیما این دو را کنار گذاشته و زمین بازی را برای سرویس خود یعنی تلوبیون باز گذاشته است. در همان روزهای آغازین تبلیغات انتخاباتی پس از اعلام نمایشی استفاده از تلویزیون‌های اینترنتی تلوبیون، لنز و تیوا در تبلیغات انتخابات نام دو پلتفرم لنز و تیوا در گوینده‌های صداوسیما حذف و پس از آن در تبلیغات زیرنویس برنامه‌های تلویزیونی نیز حذف شد و این در حالی که فقط نام تلوبیون که سهامدار صددرصدی آن صداو سیما است در همجا شنیده و دیده می‌شد.
تبلیغات انتخاباتی نشان داد که صداوسیما به هیچ وجه حاضر به شکستن انحصار خود حتی در مقابل آنهایی که حتی مجوز این سازمان دارا هستند را ندارد و همچنان در پلتفرم‌های تلویزیون اینترنتی نیز به دنبال تداوم انحصار ذاتی خود و برخورداری از مالکیت سهامی در این پلتفرم‌هاست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول