توییتر با کشور‌های هند و نیجریه به مشکل خورده است

مجازیستدولت نیجریه هفته گذشته پس از حذف پستی از محمودو بوهاری، رئیس جمهور این کشور «برای مدتی نامعلوم» توییتر را مسدود کرد. همچنین دولت نیجریه به دادستانهای این کشور دستور داده است تا کاربران نیجریه‌ای توییتر را بازداشت کنند.

در شرایطی هند اقدام به ایجاد محدودیت و نیجریه اقدام به مسدود سازی توییتر می‌کنند که تحقیقات مستقل نشان می‌دهد هند از جمله پنج بازار برتر این شبکه اجتماعی است. سومین اقتصاد بزرگ آسیا با ۷۰۰ میلیون کاربر اینترنت و بسیاری دیگر که در حال پیوستن به فضای آنلاین هستند، بازار اصلی رشد برای توییتر محسوب می‌شود. همچنین براساس گزارش مرکز تحقیقاتی NOI Polls، در حال حاضر تقریبا ۲۰ درصد از جمعیت ۲۰۰ میلیون نفری نیجریه حساب توییتر دارند.

حالا نیجریه نشان داده که از مسدود کردن توییتر هراسی ندارد و برخی نگران هستند که درصورت بالا گرفتن تنش بین دهلی‌نو و این شرکت، شاید همین شرایط را در هند نیز شاهد باشیم.

نیخیل پاهوا، فعال اینترنتی و بنیان‌گذار وب‌سایت تکنولوژی MediNama در دهلی، در توییتی گفت: «اگر این شرایط ادامه پیدا کند، حسادت چینی دولت، به حسادت نیجریه‌ای تبدیل می‌شود.»

پاهوا در مصاحبه با بخش تجاری CNN گفت: «اگر از دولت سرپیچی شود، ممکن است درخواست برای مسدود کردن توییتر در هند افزایش یابد.»

عکس‌العمل توییتر به فشار سیاسی این کشور‌ها، سرنوشت آن را در اقتصاد در حال رشدی که برای استراتژی توسعه جهانی این شرکت ضرورت دارد مشخص می‌کند. اداره صحیح این تنش‌ها، یک راهکار جامع در اختیار تمام شرکت‌های تکنولوژی آمریکایی که ممکن است وارد تنش با دولت‌ها شوند قرار می‌دهد.

چالش‌های جدید خارج از خانه در حالی گریبان توییتر را گرفته که واشنگتن نیز فشار خود را روی غول‌های تکنولوژی افزایش داده است و دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق که در حال حاضر امکان استفاده از توییتر و فیسبوک را ندارد از دیگر کشور‌ها خواسته که مسیر نیجریه را در پیش بگیرند.

زیر سوال بردن نیجریه

ماه‌ها تنش باعث ایجاد مشکلاتی برای توییتر در نیجریه و هند شده است. پیشتر که توییتر اولین پایگاه آفریقایی خود را به جای بزرگترین اقتصاد منطقه در غنا تاسیس کرد،‌ نیجریه از این اتفاق خشمگین شد.

هم‌اکنون ۴۰ میلیون شهروند نیجریه‌ای که بیشتر از کل جمعیت غنا است حساب توییتری دارند، از همین رو پیش‌بینی می‌شود ممکن است موضوعات ژئوپولیتیک روی تصمیم توییتر تاثیر گذاشته باشد. غنا سال ۲۰۱۹ در «شاخص سادگی تجارت» بانک جهانی جایگاه سیزدهم را بالاتر از نیجریه کسب کرد. توییتر در زمان اعلام این تصمیم غنا را «قهرمان دموکراسی، پشیتبانی آزادی بیان، آزادی آنلاین و اینترنت باز» توصیف کرد.

زمانی که توییتر این ماه توییتی از بوهاری را به دلیل نقض سیاست‌های رفتار توهین آمیز حذف کرد تنش به اوج خود رسید.

این کشور به گفته وزارت اطلاعات و فرهنگ نیجریه با مسدود کردن این پلتفرم به استفاده از «فعالیت‌هایی که می‌توانند موجودیت نیجریه را زیر سوال ببرند» پاسخ داد.

اما این شرکت اعلام کرده است که «ما برای بازیابی دسترسی در نیجریه که برای ارتباط و اتصال به جهان به توییتر وابسته است تلاش می‌کنیم.»

گبنگا سسان، مسئول طرح پاردایم، که در زمینه فراگیری و حقوق دیجیتال در آفریقا فعالیت می‌کند در مصاحبه با بخش تجاری CNN گفت: «ممنوعیت توییتر در نیجریه باعث می‌شود که بسیاری از دیگر اقتصاد‌های نوظهور راه تازه‌ای برای جلب توجه پلتفرم‌ها پیدا کنند.» او افزود: «اگر توییتر پیش‌نیاز‌های ثبت نام جدید در نیجریه را بپذیرد، پس این کشور‌ها نیز برای رسیدن به درآمد مالیاتی، رویکردی مشابه را در پیش خواهند گرفت.»

تهدیدهای آزادی بیان در هند

تنش‌ با هند زمانی شدت گرفت که در ماه فوریه، معترضان برای رساندن صدای اعتراض خود به قوانین جدید کشاورزی نارندرا مودی، نخست وزیر هند، از توییتر استفاده کردند. این شرکت بر سر دستور وزارت IT مبنی بر مسدود کردن حساب‌ها وارد جدالی با دولت شد و در نهایت از اقدام علیه روزنامه‌نگاران، فعالان یا سیاست‌مداران خودداری کرد.

در ماه می، زمانی که توییتر توییت «رسانه اخلالگر» سخنگوی مودی برای حزب بهارتیا جانتا را لیبل‌گذاری کرد، پلیس در دفتر توییتر در دهلی نو حاضر شد. پلیس گفت که این ملاقات بخشی از «یک فرایند روتین» برای همکاری توییتر در یک تحقیق و بررسی بود. این شبکه اجتماعی اقدام پلیس را استفاده از «تاکتیک‌های رعب و وحشت‌» نامید و اعلام کرد که «نگران» امنیت کارکنانش در این کشور است.

مقررات جدید هند برای شبکه‌های اجتماعی شرایط را وخیم‌تر کرده است. این مقررات از شرکت‌ها می‌خواهد قوانین ویژه‌‌ای را برای رعایت قوانین محلی هند ایجاد کنند و شرکت‌ها باید بیست و چهار ساعت هفته با نیرو‌های امنیتی در ارتباط باشند. همچنین این خدمات باید برخی محتوای خاص از جمله پست‌هایی که شامل «برهنگی کامل یا جزئی» هستند را از شبکه‌های خود حذف کنند.

توییتر می‌گوید که درمورد «عناصر هسته‌ای این قوانین جدید IT» و «پتانسیل آن برای تهدید آزادی بیان» در این کشور نگرانی‌هایی دارد. اما دولت مودی می‌گوید که این شرکت سعی دارد با «سرکشی عمدی» از قوانین، «سیستم قانونی هند را زیر سوال ببرد.»

دولت در بیانه‌ای در ماه می گفت: «توییتر باید بازی را کنار بگذارد و قوانین این سرزمین را اجرا کند. قانون‌گذاری و سیاست‌گذاری تنها حق حاکمیت است و توییتر تنها یک پلتفرم شبکه اجتماعی است و در جایگاهی نیست که سیاست قانونی هند را دیکته کند.»

پاهوا در مصاحبه با CNN گفت،‌ از نگاه بسیاری در هند، بحث پیرامون این شبکه اجتماعی به آزادی بیان مربوط نیست و بیشتر به چالش کشیدن اراده دولت هند توسط یک دولت خارجی است. او افزود که ممنوعیت در نیجریه «آتش این تنش را بیشتر کرده است.»

استخدام در منطقه، رشد در منطقه

متخصصان معتقدند شرکت‌هایی مثل توییتر برای بقا و رشد در اقتصاد‌های نوظهور باید روی تیم‌های محلی سرمایه‌گذاری کرده و قوانین محلی را درک کنند.

فشار دولت‌ها ممکن است تا همین حالا جایگاه توییتر را تضعیف کرده باشد. این شرکت ماه گذشته پس از تبعیت از قوانین جدید شبکه اجتماعی گفت که عمیقا به کشور هند که از جمله بزرگترین بازار‌های جهانی آن است متعهد می‌ماند.

توییتر این هفته در بیانیه‌ای گفت: «ما به دولت هند تضمین داده‌ایم که تمام تلاش خود را برای اجرای دستور‌العمل‌های جدید به کار گیریم. ما به صحبت‌های سازنده خود با دولت هند ادامه می‌دهیم.»

از نگاه ویوان شاران، همکار شرکت Koan Advisory Group که در زمینه مشاوره سیاست تکنولوژی در دهلی فعال است:

  • ممنوعیت نیجریه و بحث در هند شاید «بیدار باشی» برای شرکت‌های شبکه اجتماعی غربی باشد که «ظرفیت محلی خود برای نظارت بر محتوا را افزایش داده و تصمیم گیری را به دفاتر آن کشور واگذار کنند.
  • این موضوع البته برای شرکت‌های مدرنی که به مقیاس و حضور جهانی عادت دارند بدون سرمایه‌گذاری عظیم کار دشواری است.
  • اکثر بازیگران بزرگ شبکه‌های اجتماعی، بیشتر پهنای باند اجرایی را به بازارهای توسعه یافته اختصاص می‌دهند. این الگو قابل دفاع نیست و تحولی در حال شکل گیری است. شرکت‌هایی که روی محلی‌سازی در بازار‌های نوظهور تمرکز نمی‌کنند ممکن است جایگاه نامناسبی پیدا کنند.

/پیوست به نقل از CNN/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول