زیرساخت‌های تجاری و تبلیغاتی «گپ» برای کسب‌وکارهای ایرانی

مجازیست-مهدی انجیدنی، مدیرعامل پیام‌رسان گپ:

  • ما تقریبا یک ماه و نیم است که زیرساخت تجاری‌سازی و تبلیغات را فراهم کردیم. این سرویس مشابه سرویس Google AdMob است. روی این زیرساخت کسب‌وکارها می‌توانند خود را به کاربران هدفشان معرفی کنند.
  • البته چون گپ در کشورهای مختلف هم کاربر دارد، این کسب‌وکارها می‌توانند با استفاده از قابلیت تبلیغات مبتنی برمکان (Location-based advertising) روی زیرساخت‌های گپ محصولات و سرویس‌های خود را به کاربران هدفشان در کشورهای دیگر هم نمایش بدهند.
  • این زیرساخت اولین زیرساخت تبلیغ محلی ایرانی است که قابلیت‌هایی چون هدف‌گیری مجدد (retargeting)، قابلیت تفکیک هوشمند مخاطبان (segmentation smart) و تبلیغات مبتنی بر مکان (Location-based advertising) هم دارد.
  • وجود قابلیت‌هایی که روی زیرساخت گپ فراهم شده است، باعث شده تا تبلیغات کسب‌وکارها هدفمند به مخاطب نمایش داده می‌شود، به عنوان مثال کسب‌وکارها می‌خواهند تبلیغ خود را به ساکنان سهروردی نمایش دهند به این صورت تبلیغ کسب‌وکار به صورت هوشمند به ساکنان آن منطقه نشان داده می‌شود.
  • کاربرد مهم این زیرساخت این است که هم تبلیغ‌دهنده خارجی می‌تواند در یک کانال ایرانی به تولیدکننده محتوای ایرانی تبلیغ دهد و هم تبلیغ‌دهنده ایرانی می‌تواند محصول خود را در یکی از کشورهایی که پیام‌رسان گپ جامعه مخاطب فعال دارد، با قیمت مناسب تبلیغ کند.
  • این سرویس دو سمت بازی دارد، یک سمت تبلیغ‌دهنده است. این تبلیغ‌دهنده هرکسب‌وکاری می‌تواند باشد. هم کسب‌وکارهایی که روی زیرساخت گپ به ارائه خدمت می‌پردازند و هم کسب‌وکارهایی خارج از گپ. از سمت دیگر چون این تبلیغات‌ها روی کانال‌های فعال روی گپ به عنوان ناشر تبلیغات نمایش داده می‌شود، برای تولیدکنندگان محتوا درآمد ایجاد می‌شود. به این روش توانستیم اکوسیستمی را ایجاد کنیم تا تولیدکننده محتوا از محل کانال خود درآمد داشته باشد.
  • اگر کسب‌و‌کارهای داخل پیام‌رسان گپ بخواهند از این زیرساخت استفاده کنند، از یکسری امتیازها و تخفیف‌های ویژه کسب‌وکارهای داخلی گپ بهره‌مند می‌شوند.
  • برای اینکه نسخه‌های مختلف گپ در کشور‌های مختلف به هم مرتبط و باهم در ارتباط باشند، حالا در سال جدید تیم گپ در حال انتقال زیرسیستم‌های خود به معماری جدید است.
  • تعداد خیلی زیادی زیرسیستم روی بخش‌های مختلف داریم که در سال ۱۴۰۰ همه روی زیرساخت جدید قرار می‌گیرند. برای اینکه کل سیستم را دچار قطعی نکنیم، مرحله به مرحله سیستم را به معماری جدید مهاجرت می‌دهیم. در همین روزها بخش زیادی از زیرساخت‌های ذخیره‌سازی ابری وارد معماری جدید شدند. هم‌اکنون در حال انتقال بخش‌هایی از تماس‌های صوت و تصویر به معماری جدید هستیم.
  • هدف معماری جدید بیشتر موضوع ارائه خدمات به صورت جزیره‌های مستقل به کشورهای مختلف بوده که این جزیره‌ها با هم در ارتباط باشند. این معماری که Federation Architecture نام دارد، معماری جدید و نویی در دنیا است. در این نوع معماری به جای اینکه محصول یکپارچه باشد، به صورت یکسری جزیره و ایالت مستقل اداره می‌شوند و با هم در ارتباط هستند. در مدلی که محصول یکپارچه بود، خطرات امنیتی وجود دارد و نگهداری آن پرهزینه است.

پیام‌رسان گپ همزمان به چند کشور سرویس‌ ارائه می‌کند و در معماری جدید هم شبکه‌‌های اجتماعی گپ در کشورهای دیگر با زیرساخت ایران در ارتباط هستند و هم نسخه گپ در ایران به جای اینکه روی یک دیتاسنتر قرار داشته باشد، روی چندین دیتاسنتر فعالیت می‌کند.

/پیوست/

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

همراه من و اوانو