پرونده تقلب در امتحانات مجازی روی میز فتا

مجازیستعلی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزیر علوم تحقیقات و فناوری:

  • در ایام امتحانات پایان ترم، تبلیغاتی در فضای مجازی برای امتحان دادن به جای دیگر دانشجویان یا موارد دیگر منتشر می‌شود. مواردی از این تخلفات در فضای مجازی توسط یکی از دانشگاه‌ها به وزارت علوم گزارش شد که از طریق معاونت حقوقی در حال پیگیری برای برخورد پلیس فتا با این افراد سودجو هستیم.
  • معاونان آموزشی دانشگاه‌ها بیشتر در جریان این تخلفات قرار می‌گیرند؛ بنابراین باید اطلاعات دانشجویان و متخلفان را از فضای مجازی دریافت کنند.
  • سنجش این موضوع شاید غیرممکن باشد، چرا که برخی دانشجویان حتی در امتحانات پایان ترم حضوری هم تقلب می‌کنند اما تنها مواردی مشخص می‌شود که کارشان به کمیته انضباطی کشیده می‌شود.
  • گزارش مکتوبی که بر اساس اعلام استاد باشد وجود ندارد، در نتیجه به صورت مستند نمی‌توان به افزایش میزان تقلب‌ها پرداخت.
  • دستورالعمل‌های متنوعی برای ارزیابی دانشجو در طول ترم الکترونیکی به دانشگاه‌ها ارسال شد که اگر رعایت کنند، ارزیابی دانشجویان در ایام امتحانات از صحت بالاتری برخوردار می‌شود. در واقع، به جای اینکه استادان امتحانات میان ترم داشته باشند، ارزیابی به صورت مستمر انجام می‌شود.
  • برخی استادان شیوه ارزیابی را در طول ترم‌های الکترونیکی عوض نکرده اند، ارزیابی دانشجو را منوط به میان ترم و پایان ترم قرار داده‌اند و تمرینات را به صورت سنتی انجام می‌دهند. وی همچنین اعلام کرد که این آمار نه تنها در دانشگاه‌های برتر کمتر است بلکه استادان در این دانشگاه‌ها، خود را با روش‌های جدید تطبیق داده‌اند و راهکارهای نوینی برای ارزیابی درست‌تر دانشجویان در نظر گرفته‌اند.
  • در برخی موسسات غیردولتی غیرانتفاعی هم سامانه‌های بسیار قوی برای ارزیابی دانشجویان به کار گرفته شده است.
  • با این حال، برخی همکاران با وجود اینکه بارها گفته و نوشته شده است که سبک ارزیابی خود را به دلیل برخی اشکالات تغییر دهند، چون دانشجو را در امتحانات مجازی نمی‌بینند، امکان بروز تقلب و رفتارهای نادرست افزایش می‌یابد.

/ایرنا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول