افت تحصیلی دانشآموزان با آموزش مجازی
مجازیست–اواخر سال ۹۸ بود ویروس کرونا وارد کشور شد و با شروع سال نو همه بخش های جامعه دچار تغییر و تحول و آسیب شد.
ترکش های ویروس کرونا علی رغم آسیب به کسب و کارهای مختلف و آسیب جدی به بخش اقتصاد، بهداشت و درمان، فرهنگ و جامعه اما به نظر می رسد بیشترین آسیب را به حوزه آموزش در سطح مدارس و حتی دانشگاه ها وارد کرده است.
زیرساخت های آموزشی مناسب نیست
شیوع کرونا باعث شد تا دانش آموزان از حضور در مدارس بازبمانند و برای در امان ماندن از ابتلا به کرونا و کنترل چرخه انتقال آن در خانه و از طریق آموزش مجازی، یادگیری را دنبال کنند اما بسترهای لازم در این زمینه آماده نبوده و برنامه هایی که وزارت آموزش و پرورش در خصوص آموزش دانش آموزان ارائه داد کارایی لازم را نداشت و شیوه هایی که آموزش و پرورش برای یاددهی دانش آموزان برگزید برای دانش آموزان مفید نبود.
از جمله برنامه هایی که آموزش و پرورش برای یاددهی دانش آموزان انتخاب کرد اپلیکیشن «شاد» بود که سردرگمی و شوک زیادی را برای دانش آموزان و خانواده ها ایجاد کرد اما با گذشت چندماه به قدری این برنامه اندرویدی ضعیف و بی کیفیت بود که بخش عمده ای از آموزش ها از طریق پیام رسان «واتس اپ» دنبال شد اما با این وجود آموزش ها آنگونه که باید در رشد و پیشرفت درسی دانش آموزان مقبول نیفتاد و مقوله پرورش هم کلا تعطیل شد.
آش آموزشی در فضای مجازی آنقدر شور بود که از همان ابتدا کلیپ ها و فایل های صوتی که یا معلمان سوتی داده و یا دانش آموزان، در سطح گسترده در فضای مجازی منتشر شد و عمیقا فرهنگ مردم و نظام آموزشی را زیر سوال برد و کارنامه هایی را رو کرد که چندان درخشان نیست.
ضرورت آمادگی خانواده ها و دانش آموزان برای آموزش
نازنین مصلایی پور از جمله شهروندانی است که با داشتن دو فرزند از شیوه های تدریس و برنامه های آموزشی به شدت گلایه دارد و معتقد است که زیرساخت های آموزشی برای تحصیل دانش آموزان از طریق فضای مجازی مناسب نیست.
- ابتدا باید مسئولان امر آموزش، دانش آموزان و اولیا آنان را آماده می کردند تا بتوانند در ایام همه گیری کرونا به شیوه مطلوب محتواهای آموزشی را به دور از چالش و تنش دنبال کنند که متأسفانه این موضوع اتفاق نیفتاد.
- آموزش های مجازی به واسطه اینکه تک بعدی است و تنها صدای معلم را می شنویم و چهره به چهره نیست آنگونه که باید دانش آموزان مفاهیم آموزشی را یاد نمی گیرند و همین موضوع باعث افت تحصیلی آنها شده است.
سید امین نیری از دیگر شهروندان یزدی که یک فرزند دبستانی دارد به خبرنگار فارس گفت: وضعیت آموزش مجازی و تاثیر آن بر یادگیری دانش آموزان به شدت ضعیف بود و اصلا دانش آموزان ابتدایی چیزی یاد نگرفتند.
- دانش آموزان ابتدایی به دلیل شرایط سنی و مقطع آموزشی که دارند باید در کلاس های حضوری آموزش ببینند و ارتباط موثری برقرار کنند و متأسفانه بیشترین آسیب تدریس آنلاین متوجه دانش آموزان مقاطع ابتدایی شده است و دانش آموزان از حضور در مدرسه و ارتباط با دیگر بچهها که باعث تقویت روابط عاطفی و روحیه تیمی آنان میشود محروم ماندند.
- آموزش مجازی باعث آسیب به خانواده ها هم شده که این آسیب ها به دانش آموزان نیز سرایت کرده و تاثیر منفی گذاشته و شیوههای تدریس مجازی باعث شده که والدین به ویژه آن ها که شاغل هستند، به دلیل فشارهای ناشی از کار و امور روزمره و مشکلات زندگی توان رسیدگی کافی و همراهی با دانش آموز را نداشته باشند و نتوانند فرزندانشان را کنترل کنند که این موضوع چالش آفرین بوده است.
تابستان؛ بهترین زمان برای عقب ماندگی تحصیلی دانش آموزان
گستردگی ویروس کرونا و ترس از ابتلای دانش آموزان باعث تعطیلی مدارس از روی اجبار و تدریس مجازی شد اما زیرساخت های آموزشی از جمله پهنای باند و در دسترس نبودن تجهیزاتی مانند تبلت و مودم های اینترنت پرسرعت همچنین قیمت بالای آن ها باعث شد تا آموزش در کشور مختل شود و دانش آموزان بر اساس یادگیری های فضای مجازی دچار افت تحصیلی شوند.
آنگونه که پیداست، ارزشیابی و سنجش دقیق یادگیری دانش آموزان در تدریس مجازی و آنلاین چندان برای آموزش و پرورش ممکن نیست اما برگزاری امتحانات حضوری به وضوح نشان داد که کیفیت آموزش ها تا چه میزان تنزل داشته است.
گرچه مسئولان آموزش و پرورش چیزی در این زمینه نمی گویند اما نگرانی خانواده ها کاملا بیانگر این موضوع است که آموزش هم در این ایام به مانند پرورش تعطیل شده و عملا چیزی به بنیه علمی دانش آموزان نیفزوده است.
سعیده بهادرزاده، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد:
- دانش آموزان میتوانند عقب افتادگی تحصیلی خود را در تابستان جبران کنند و نگرانی خانواده ها در این زمینه بی مورد است.
- تدریسهای معلمان تا ۳۱ اردیبهشت ماه ادامه داشته ولی بعد از آن طبق مستندات و اطلاعات جمع آوری شده از مدارس اگر وضعیت شرایط کرونا آبی باشد با مجوز ستاد کرونا پایههای اول، دوم و ششم در دروس علوم و ریاضی و فارسی به صورت حضوری یا آنلاین آموزش می بینند.
/فارس/