«طاقچه» میزبان پژوهش‌های سازمان فناوری اطلاعات

مجازیست-امیر ناظمی، رئیس‌ سازمان فناوری اطلاعات، در مراسم، «تبادل تفاهم‌نامه همکاری مشترک در انتشار محتوای الکترونیکی بین سازمان فناوری اطلاعات ایران و خدمات هوشمند ایده طلایی هاتف معاصر (طاقچه)»:‌

  • سازمان فناوری اطلاعات کلیه پژوهش‌ها و کتاب‌هایی را که سال‌های گذشته منتشر کرده بود، با دسترسی رایگان در اختیار تمام شهروندان قرار خواهد داد.
  • هم‌اکنون بیش از ۴۰ کتاب منتشر شده توسط سازمان فناوری اطلاعات روی طاقچه قرار گرفته است و حق دسترسی آزاد شهروندان به داده‌هایی که توسط نهادهای دولتی تهیه شده است، یکی از این دلایل است.
  • بسیاری از مستندات و پژوهش‌هایی که در سازمان‌های دولتی انجام می‌شود، قابلیت استفاده برای بخش خصوصی را هم دارد و این دسترسی می‌تواند به توانمندتر شدن بخش خصوصی کمک کند.
  • مهم‌ترین دلیل این همکاری ایجاد بازار پژوهش است و در کشور ما پژوهش و پژوهشگری به عنوان حرفه به رسمیت شناخته نشده و  پژوهشگری همچنان به عضویت در هیات علمی محدود می‌شود، هنوز نهادهای نوینی مانند پژوهشگاه‌ها در جامعه ایران جایگاه خود را پیدا نکرده‌اند و گروه‌های پژوهشی به عنوان یک نهاد پذیرفته نشده اند؛ به همین دلیل ما با بازار پژوهش روبه‌رو نیستیم. دسترسی به اطلاعات اولین شرط شکل‌گیری بازار این است.
  • دسترسی به اطلاعات مهم‌ترین ابزار نشان دادن سابقه یک پژوهش برای پژوهشگر است، دسترسی به اطلاعات است که منجر می‌شود اخلاق حرفه‌ای و پژوهشی گسترش پیدا کند و ما کمتر شاهد کپی کردن و نقض حقوق مالکیت فکری باشیم. حقوق مالکیت فکری در پژوهش‌های ایرانی بسیار زیاد نقض می‌شود و یکی از دلایل آن، خیال راحت یک پژوهشگر از عدم دسترسی سایرین است. با دسترسی به این اطلاعات،‌ می‌توان پژوهش‌ها را ارزیابی کرد.
  • باید به مفاهیمی مانند عدم مداخله در فعالیت بخش خصوصی است توجه داشت، اگر ما پذیرفتیم که نهادهای انتشاراتی خصوصی وجود دارد، به دنبال آن باید بپذیریم یک نهاد دولتی مثل سازمان فناوری اطلاعات هم حق ندارد وارد این بازار شود، مداخله کند و خودش کتاب منتشر کند. به همین دلیل از روز نخست که این تیم در سازمان فناوری اطلاعات مستقر شد، ما از انتشار هر کتاب جلوگیری کردیم.
  • انتشارات و مراکز خصوصی باید مسئولیت انتشار کتاب را برعهده داشته باشند، آنها بهتر از هر بازیگری توان قضاوت و ارزیابی دارند و باید به بازیگرانی اصلی عرصه نشر تبدیل شوند. ورود سازمان‌های دولتی به عرصه نشر چه در راه‌اندازی مجلات و چه نشریات و روزنامه‌ها، اشتباهات جبران‌ناپذیری است که بازار نشر و پژوهش را از بین برده است.
  • امیدوارم روزی وقتی نمایشگاه کتاب دوباره راه اندازی می‌شود، دیگر انتشاراتی‌های دولتی دیگر حضور نداشته باشند. چون آنها وظیفه‌شان نشر نیست و تخصص نشر ندارند، آنها با بهم ریختن بازار باعث می‌شوند سطح کتاب‌های تولید شده روز به روز کاهش پیدا کند و به دلیل منافعی که در انتشار کتاب دارند، کمترین اهمیت را به کیفیت و محتواهای کتاب‌ها می‌دهند.
  • با متوقف شدن انتشار کتاب‌های دولتی، دسترسی آزاد به محتوای این کتاب‌ها در برنامه قرار گرفت از همین رو به جای چاپ فیزیکی، انتشار این اطلاعات به صورت مجازی و در قالب اپلیکیشن‌هایی که در بازار پیشرو هستند صورت گرفت.
  • به جای اینکه خودمان اپلیکیشنی درست کنیم و در سایت سازمان قرار دهیم و وارد مداخله فعالیت بخش خصوصی شویم، ترجیح دادیم که طی یک تفاهم‌نامه از طریق پلتفرم‌هایی که در بازار مورد استقبال مخاطبان است انجام شود، برای اینکه بازار آنها را به هم نزنیم و به سلیقه شهروندان که این اپلیکیشن‌ها را انتخاب کردند، احترام بگذاریم.
  • بخش خصوصی یاد گرفته است به خاطر کسب در آمد به سلیقه شهروندان احترام بگذارد، احترام به سلیقه شهروندان، یعنی احترام به کانال‌هایی که او برای دسترسی انتخاب کرده است.
  • اگر شهروندی اپلیکیشنی را برای حفظ نیازهای شهروندی خودش انتخاب کرده، بازیگران و سازمان‌های دولتی هم باید به آن احترام بگذارند و از طریق همان اپلیکیشن‌ها به ارائه خدمات خود بپردازند وگرنه به زودی شاهد حضور انبوهی از اپلیکیشن‌های دولتی خواهیم بود که می‌توانند هم در فعالیت بخش خصوصی تداخل ایجاد کنند و هم حریم خصوصی شهروندان را به خطر بیندازند و کیفیت پایین‌تری در ارائه سرویس داشته باشند.

/پیوست/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول