آمازون هر سال میلیون‌ها قلم کالای نو یا مرجوعی سالم را معدوم می‌کند

مجازیستتصاویر و ویدیوهای منتشرشده از یکی از انبارهای آمازون در بریتانیا، از حجم بالای معدوم‌سازی کالا توسط این شرکت حکایت دارند. این تصاویر متعلق به انبار Dunfermline آمازون است که در آن میلیون‌ها قلم کالا از قبیل تلویزیون هوشمند، لپتاپ، پهپاد، سشوار، هدفون، درایو رایانه، کتاب، ماسک و غیره توسط این شرکت نابود می‌شوند.
این کالاها شامل محصولات فروخته‌نشده و همچنین مرجوعی خریداران می‌شوند. این در حالی است که آمازون می‌تواند به جای معدوم‌سازی، این کالاها را در اختیار نهادهای خیریه و افراد نیازمند قرار دهد. اما این شرکت، به بدترین شکل ممکن، آن‌ها را درون سطل زباله می‌ریزد و با کامیون‌های خود، این کالاها را به مراکز بازیافت و یا محل دفن زباله‌ها می‌برد.
یکی از کارمندان سابق آمازون که نخواست نامش فاش شود، به این شبکه تلویزیونی اعلام کرد:
  • از روز جمعه تا جمعه هفته آینده، ما حدود ۱۳۰ هزار کالا را از بین می‌بردیم. من واقعا نمی‌دانستم که چرا باید چنین کاری انجام دهیم و دلیل چنین تصمیمی‌ چیست. در این فرآیند، انواع کالاها از آیپد و مک‌بوک گرفته تا ماسک‌های کووید-۱۹ معدوم‌سازی می‌شدند.
  • در مجموع، ۵۰ درصد از این کالاها هرگز باز نشده بودند و یا همچنان در بسته‌بندی‌های خود بودند. آن ۵۰ درصد دیگر نیز کالاهای مرجوعی و سالم بودند. کارکنان نمی‌توانستند درک کنند که چرا مجبور به انجام چنین کاری هستند.
طبق اطلاعات و اسناد به دست آمده، آمازون در یک هفته در ماه آوریل در انبار Dunfermline، بیش از ۱۲۴ هزار ماسک را معدوم کرد. این در حالی است که تنها ۲۸ هزار کالا در همان مقطع زمانی با برچسب «اهدایی»، به خیریه‌ها ارسال شد.
اما سوال اینجاست که چرا صداها هزار کالا به این شکل از بین می‌روند؟ پاسخ مدل کسب‌وکار آمازون است. بسیاری از تولیدکنندگان، از انبارهای بزرگ آمازون برای ذخیره‌سازی محصولات خود استفاده می‌کنند.
به عبارتی دیگر، فروخته نشدن کالاها و نگهداری آن‌ها در انبارهای آمازون،  برای این شرکت هزینه‌بر است و اینجاست که ساده‌ترین راه یعنی معدوم‌سازی کالاها به‌صرفه‌تر خواهد بود.
اما جان بامفری، مدیر آمازون در بریتانیا در مصاحبه‌ای با شبکه ITV News مدعی شد که حجم کالاهایی که توسط این شرکت معدوم می‌شوند، بسیار ناچیز هستند.
آمازون نیز در واکنش به انتشار این گزارش عنوان کرد که اقدام این شرکت در معدوم‌سازی کالاها غیرقانونی نیست. در پاسخ آماوزن آمده است: سعی ما بر این است تا حجم معدوم‌سازی را به صفر برسانیم و اولویت ما فروش مجدد این کالاها، اهدای آن‌ها به خیره‌ها و بازیافت است. در بریتانیا، هیچ کالایی به محل دفن زباله‌های شهری فرستاده نمی‌شود. در بدترین حالت، این کالاها را به مراکز بازیابی انرژی ارسال می‌کنیم. در کل، تلاش می‌کنیم تا میزان از بین بردن کالاها را به صفر برسانیم.
نگاهی به ربات‌های جدید آمازون برای انبارهای این شرکت 
بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا:
  • این تحقیقات باورنکردنی نیست که اگر این گزارش درست باشد، حتما مورد بررسی قرار می‌گیرد.بدیهی است که دوست نداریم کالاها تحت هیچ شرایطی به مراکز دفن زباله فرستاده شوند و به همین دلیل است که اقداماتی همچون مالیات‌های بازیافت و غیره را برای جلوگیری از ارسال کالاها به این مراکز در نظر گرفتیم.
  • همه ما خواستار استفاده مجدد و بازیافت محصولات هستیم اما مهم‌تر از آن، به دنبال این هستیم تا استفاده از محصولاتی که منجر به آلوده کردن دریاها و جهانمان می‌شوند، محدود شود و استفاده از مواد پلاستیکی نیز به حداقل برسد.
/آی تی ایران/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول