آمازون پیام‌رسان رمزنگاری شده‌ ویکر را خریداری کرد

مجازیستطبق ادعای این شرکت آنها خدماتی هستند که با ملاک‌های امنیتی آژانس امنیت ملی یا NSA هم‌خوانی دارند. این خرید نشان می‌دهد که AWS به دنبال پیروزی در قرارداد‌های دولتی برای پیام‌رسان امن است.

با اینکه AWS قابلیت‌های هاست تمامی خدمات ابری را ارائه می‌کند اما در فضای پیام‌رسان‌ها بازیگر کوچکی است. تنها ابزار مشابه در این حوزه، چایم (Chime) است که یک ابزار برای ملاقات و کنفرانس ویدیویی است که به عنوان بخشی از خدمات تجاری AWS قابل دسترسی است و از رمزنگاری مبدا به مقصد (E2E) پشتیبانی نمی‌کند.

خدمات ابری آمازون، پیام‌رسان ویکر را به همان سبک فعلی خود ارائه کرده و خدمات آن را در اختیار مشتریان AWS قرار می‌دهد. استفن اشمیدت، نماینده و مدیر ارشد امنیت اطلاعات در AWS، با اعلام این خبر بیان کرد تغییرات خیلی سریع اجرایی می‌شوند.

در این بیانیه کوتاه به شرایط مالی اشاره نشده است. ویکر کمتر از ۶۰ میلیون دلار جذب سرمایه‌ کرده است و بخش فضای ابری آمازون یعنی AWS، نیروی عظیمی برای غول تجارت و خدمات الکترونیکی محسوب می‌شود.

آمازون در حالی این محصول پیام‌رسان مناسب برای ارائه خدمات امن به طرفین دولتی را خریداری کرده که این شرکت به مخالفت خود با قراردادی JEDI ادامه می‌دهد. این قرارداد یک توافق‌نامه ۱۰ میلیارد دلاری برای ارائه خدمات به دولت آمریکا است که مایکروسافت در دوران ریاست جمهوری ترامپ آن را دریافت کرد.

مشخص نیست که آیا آمازون قصد دارد زیرساخت و خدماتی را برای نمایش پیشنهادات خود ارائه کند یا تنها نشانه‌ای است که موضوع را با JEDI یا بدون آن به دادگاه می‌رساند.

این اقدام همچنین نشان می‌دهد که آمازون قرار است با قدرت بیشتری وارد عرصه پیام‌رسان‌ها شود؛ موضوعی که این شرکت‌ مدت‌ها به آن ورود نکرده است.

طبق گزارش تک‌کرانچ در سال ۲۰۱۷، آمازون همان سال روی یک اپلیکیشن پیام‌رسان کار کرده است. این محصول که قرار بود انی‌تایم (Anytime) نام بگیرد، اپلیکیشن پیام‌رسانی واحد برای گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، کامپیوتر‌ها و ساعت‌های هوشمند بود که امکان چت متنی و ویدیویی، ‌ارسال عکس، بازی و استفاده از خدمات آمازون مثل موسیقی و سفارش غذا را داشت.

حالا در سال ۲۰۲۱، موضوعاتی در حوزه پیام‌رسان اهمیت دارد که در سال ۲۰۱۷ فاکتور‌های مهمی نبودند، مثل رمزنگاری و دیگر مشخصه‌های حریم خصوصی که در آن زمان آن‌چنان در نگاه کاربران اهمیت نداشت. فضای پیام‌رسان‌ها به طور کلی پیچیده شده است.

آمازون با این خرید احتمالا در چهار زمینه زیر ایفای نقش می‌کند:
۱- ارائه ویکر به عنوان یک خدمات تجاری و ادامه مسیر فعلی این شرکت؛
۲- ساخت «پیام‌رسان به عنوان یک خدمت» (MaaS) برای استفاده دیگر شرکت‌ها تا در کنار دیگر خدمات AWS از آن استفاده کنند.
۳- ساخت یک اپلیکیشن پیام‌رسان روی زیرساخت ویکر؛
۴- اتصال خدمات بیشتری به اکو (محصول خانگی آمازون با امکان استفاده از الکسا)

استفن اشمیدت، مدیر ارشد امنیت اطلاعات می‌گوید: «نیاز به این نوع ارتباطات امن در حال افزایش است. شرکت ها و آژانس‌های دولتی با حرکت به سمت محیط‌های ترکیبی که تا حدی به دلیل کووید-۱۹ انجام گرفت به دنبال محافظت از ارتباطات خود بین محیط‌های دور از هم هستند. راه‌حل‌های ارتباطات امن ویکر به سازمان‌های دولتی و شرکت‌ها کمک می‌کند تا با این تغییر در نیروی کار هم‌خوانی یافته و آن را به خدمات هماهنگی و خلاقیتی که AWS به مشتریان و همکاران ارائه می‌دهد اضافه کنند.»

ویکر در پیامی روی وبسایت این شرکت گفت: «از ده سال پیش که شروع به کار کردیم، به گونه‌ای رشد کردیم که به سازمان‌هایی در صنایع مختلف جهان کمک کنیم. ما به همراه AWS به دنبال انتقال راه‌حل‌های خود به سطح جدیدی برای مشتریان و شرکا هستیم.»

ویکر که در سال ۲۰۱۱ در سن فرانسیسکو احداث شد خودش را «امن ترین» پلتفرم کنفرانس و همکاری ویدیویی معرفی می‌کند. برخلاف دیگر ابزار‌های همکاری که پیام‌های را هنگام انتقال از دستگاه کاربر به سرور‌های شرکت رمزنگاری می‌کنند اما این ارتباطات را به صورت رمزنگاری نشده ذخیره می‌کنند، ویکر از رمزنگاری مبدا به مقصد استفاده می‌کند که یعین تنها کسانی که در دو سوی مکالمه هستند امکان رمزگشایی و خواندن پیام‌ها را دارند.

همچنین ویکر یک قابلیت پیامرسان زودگذر را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که براساس آن کاربران می توانند تایمر‌های نابود شونده‌ای را برای چند ثانیه تنظیم کنند.

این شرکت به تازگی و به دلیل تحول عظیم در حوزه ارتباطات جمعی وارد بخش تجاری شده است. ویکر ماه فوریه امسال قابلیت «فدراسیون جهانی» را راه‌اندازی کرد که به نهاد‌های تجاری و دولتی اجازه می‌دهد با استفاده از رمزنگاری مبدا به مقصد با شرکای مهمی که در خارج از شبکه آنها قرار دارند ارتباط امن داشته باشند.

/پیوست/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول