وزیر ارتباطات باید یک استراتژیست ICT باشد

مجازیست-علی عبدالهی، رییس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند وزارت اقتصاد:

  • اگر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت آینده برنامه راهبردی نداشته باشد، گرفتار ساختارها و روزمره‌گی‌ها خواهد شد.
  • وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در قدم اول باید یک استراتژیست ICT باشد، به این معنی که فرصت‌های جذاب سرمایه‌گذاری را به خوبی تشخیص دهد. این‌کار از دو جهت باید انجام شود یکی به عنوان صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات و یکی هم در جهت استفاده از این فناوری‌ها به عنوان توانمندساز تا مقولاتی مانند دولت الکترونیکی، کسب و کار الکترونیکی، آموزش الکترونیکی و … به سرعت توسعه پیدا کند.
  • وزیر هفتم باید روی فناوری‌های نوین تمرکز کند ادامه داد: «وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم بیشتر باید برای فناوری‌های نوین برنامه داشته باشد. درست است که در حال حاضر برخی زیرساخت‌های ارتباطی با مشکلاتی همراه است؛ اما وقتی برنامه مشخصی در زمینه توسعه فناوری‌های نوین وجود داشته باشد، توسعه در بخش زیرساخت‌ها هم همراستا و طبق این برنامه رقم می‌خورد.»
  • در این زمینه مشکل جایی است که چندین سال است که تنها گفته می‌شود زیرساخت‌ها آماده نیستند و این ادعا برای این است که برنامه‌ای برای بهره برداری بهینه از این زیرساخت‌ها وجود نداشته است.
  • اولویت وزیر هفتم باید ضمن رفع چالش‌های موجود، حرکت هدفمند به سمت حوزه‌های جذاب ICT باشد. البته تاکید می‌کند که در اینجا منظور این نیست که دولت به عنوان سرمایه‌گذار وارد شود؛ بلکه توان و نیروی منابع انسانی و توزیع منابع بخش دولتی و خصوصی را باید به این سمت با برنامه‌ریزی پیش ببرد.
  • نزدیک ۳۰ کشور سند ملی توسعه هوش مصنوعی خود را تدوین کرده‌اند، این درحالی است که ما در کشور چنین برنامه‌ای نداریم. برای نمونه کشوری مانند چین اعلام کرده است که در سال ۲۰۳۰ ، ۲۶ درصد GDP خود را می‌خواهد از سرمایه‌گذاری روی حوزه‌های هوشمند‌ساز من جمله هوش مصنوعی، بلاک چین، اینترنت اشیاء و موضوعاتی از این دست به دست بیاورد یا کشوری مانند هند سند ملی توسعه بلاکچین تدوین کرده است یا آلمان سند ملی توسعه هوش مصنوعی را در کشور خود دارد.
  • تا وقتی که برنامه راهبردی کشور برای  توسعه ICT مشخص نباشد و تعیین نشود کدام حوزه‌ها به عنوان صنعت ICT جذابتر هستند و کدام حوزه‌ها به عنوان توانمندساز می‌توانند نقش مهمی در توسعه کشور ایفاء کنند نمی‌توان به رشد دیجیتالی‌سازی و هوشمندسازی در کشور امیدوار بود.
  • اگر می‌خواهیم در ۱۰ سال آینده در حوزه‌های مانند اقتصاد دیجیتال و دولت الکترونیکی پیشرو باشیم باید از همین حالا به فکر برنامه‌ریزی و آینده‌نگری روی توسعه و رشد فناوری‌های نوین باشیم و باید منابع را به این سمت حرکت دهیم.
  • وزارت ارتباطات به لحاظ ماموریتی باید زیرساخت‌ها در بخش اینترنت را به سرعت فراهم کند؛ چرا که در دنیا شاخص‌های توسعه پهنای‌باند، میزان دسترسی و ضریب نفود و …. برای یک کشور بسیار مهم است.

توسعه دولت الکترونیکی

حداقل در یک دهه اخیر بارها نام دولت الکترونیکی و حتی افتتاح بخش‌هایی از آن دیده و شنیده شده؛ اما در نهایت تقریبا کمتر کاربری است که معنای واقعی دولت الکترونیکی را درک کرده باشد.

  • مساله مهم دیگری که باید وزارت ارتباطات دولت سیزدهم روی آن کار کند، توسعه جدی دولت الکترونیکی است که طبق ادعای او این کار منوط به حل و فصل یک سری موضوعات زیرساختی است.
  • بالاخره یک مجموعه باید موضوع احراز هویت را حل کند. این وظیفه وزارت ارتباطات است که زیرساخت‌های انجام این کار را فراهم کند. از سوی دیگر وزارت ارتباطات باید تعامل‌پذیری بین دستگاه‌ها را گسترش دهد.
  • حمایت از فناوری‌های نوظهور و تحول آفرین مانند بلاک‌چین نیازمند تغییر در نوع نگاه حاکمیت به ویژه وزارت ارتباطات نسبت به نحوه رگولاتوری و تنظیم‌گری این فناوری‌ها است که روش‌های فعلی در کشور برای توسعه فناوری‌های نوین جواب نمی‌دهد. او یکی از راه‌های کمک‌کننده در این زمینه را گسترش تفکر سندباکسی می‌داند.
  • انجام تمام این‌ کارها توسط وزیر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات آینده باید با  همکاری و تعامل سایر ذینفعان این حوزه مخصوصا بخش خصوصی، نظام صنفی رایانه‌ای، مرکز ملی فضای مجازی و شورای اجرای عالی فناوری اطلاعات اتفاق بیفتد.

/پیوست/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول