وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید پیشران توسعه اقتصاد دیجیتال باشد

مجازیستبحث تغییرات تعرفه‌ در بخش اینترنت ثابت و همراه از آن بحث‌هایی است که از دولت یازدهم و در زمان صدارت محمود واعظی بر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح است.

چه در زمان مدیریت واعظی و چه در ۴ سال اخیر و در زمان مدیریت محمدجواد آذری جهرمی بر این وزارتخانه، این دو وزیر به شدت مخالف تغییرات تعرفه‌‌ای در حوزه ثابت و همراه بوده‌اند. حتی سال گذشته هم که اپراتورهای همراه برخی بسته‌های خود را حذف و قیمت برخی بسته‌های پرمصرف را طبق مصوبه رگولاتوری افزایش دادند، بحث به شکایت رگولاتوری از این اپراتورها در تعزیرات کشید و داستان همین‌جا پایان نیافت و دفتر ریاست جمهوری هم وارد ماجرا شد تا در نهایت بعد از گفت‌وگوهای پشت پرده برخی از این بسته‌های اینترنتی به سبد محصولات اپراتورهای همراه بازگشتند.

به جز این تاکنون مدیران اینترنتی در زیر چتر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور بارها نامه درخواست تعرفه در این حوزه را تسلیم وزارتخانه کرده‌اند و هر بار با پاسخ منفی مواجه شده‌اند.

حالا بیژن عباسی آرند، مدیرعامل ایرانسل:

  • نظام تعرفه‌گذاری چه در بخش ثابت و چه در بخش همراه نیاز به بازبینی و اصلاح طبق استانداردهای دنیا را دارد. او تاکید می‌کند که زیرساخت‌های شبکه باید توسعه پیدا کند؛ اما این کار نیازمند سرمایه‌ بالایی است که بخشی از آن می‌تواند از درآمد تعرفه‌ها به دست آید.
  • اگر نگاهی به فضای فعلی ارتباطات کشور داشته باشید می‌بینید که اینترنت موبایل با آزادسازی که در نسل سوم و چهارم اتفاق افتاد ظرفیت‌های خوبی را در کشور ایجاد کرده است؛ اما متاسفانه در حوزه ثابت به دلیل عدم سرمایه‌گذاری در بخش فیبر و شبکه انتقال نتوانسته‌ایم با رشد قابل توجه‌ای همراه شویم.
  • اگر دولت نظام تعرفه‌گذاری را درست کند و به اپراتورهای ثابت و همراه اجازه دهد که با یک استانداردهای بهتر و با نظام تعرفه گذاری به روز‌تری که در دنیا انجام می‌شود، کسب و کارشان را اداره کنند و دولت تنها نقش نظارتی داشته باشد، از این طریق امکان توسعه زیرساخت‌ها برای اپراتورها فراهم می‌شود.
  • وزیر آینده باید به سمت اصلاح تعرفه‌ها، واقعی‌سازی تعرفه‌ها و طراحی نظام جدید تعرفه متناسب با مصرف گام بردارد.
  • در کنار این موضوعات  در دولت جدید بحث اقتصاد دیجیتال و توسعه کسب و کار بر مبنای ظرفیت‌های اقتصاد دیجیتال یکی از موضوعاتی است که باید خیلی جدی به آن توجه کرد و در الویت قرار بگیرد.
  • طبیعتا کسانی که بخواهند در این حوزه مسئولیت بگیرند باید نگاه جدی و برنامه‌ریزی شده به اقتصاد دیجیتال داشته باشند و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید پیشران توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور باشد.
  • اگر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت آینده باشم یکی از مهمترین اولویت‌هایی که باید مد نظر قرار بگیرم تمرکز بر توسعه زیرساخت‌ها است تا آنچه مطلوب جامعه است در بخش فناوری ارتباطات و فناوری اطلاعات اتفاق بیفتد.
  • توجه به سرویس‌های ابری، کلان‌داده و مرکز داده به عنوان پیشران‌های اقتصاد دیجیتال از جمله برنامه‌هایی هستند که  مد نظر دارم.
  • همچنین توسعه نسل‌های جدید فناوری مانند ۵G موضوعی است که باید کل صنعت و نه فقط بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات به آن توجه داشته باشند بلکه تمامی صنایع باید به سمت نوسازی و به‌روز شدن برای استفاده از این فناوری حرکت کنند، زیرا این فناوری بر کلیه بخش‌های صنعت، کسب‌وکار، اقتصاد و در کل زندگی شهروندان، تاثیرگذار است.

تولد: ۱۳۵۳- یاسوج

تحصیلات: کارشناسی مهندسی الکترونیک از دانشگاه شیراز، کارشناسی ارشد و دکترای مخابرات از دانشگاه تربیت مدرس

سمت فعلی: مدیرعامل ایرانسل

سمت‌های پیشین: مدیرعامل شرکت صاشیراز، قائم مقامی مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت‌های مختلف فعال در حوزه صنعت الکترونیک، مخابرات و هوافضا

  • از زمان نشستن بر صندلی مدیرعاملی ایرانسل، در برنامه‌های خودم حمایت از تولید داخل حتی در عرصه سخت‌افزار را نیز اعلام کردک و در این زمینه همکاری‌هایی برای تولید مودم اینترنت و گوشی تلفن همراه انجام شده است.
  • توجه به تحقیق و توسعه و بومی‌سازی تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به منظور تحقق خودکفایی و خوداتکایی در این صنعت باید جزو برنامه‌های اصلی وزارت ارتباطات باشد و در این زمینه استفاده از توان مراکز تحقیقاتی مانند پژوهشکده ICT و پارک‌های علم و فناوری می‌تواند منجر به رشد پایدار شود.
  • ارتقا رگولاتوری و تنظیم‌گری حوزه صنعت ICT و برگرداندن این حوزه به ریل تخصصی و دوری از فضاسازی‌های سیاسی نیز یکی دیگر از برنامه‌هایی است که من اعلام می‌کنم در صورت وزیر شدن، دنبال خواهم کرد.
  • راه حل توسعه اینترنت ثابت اصلاح نظام تعرفه‌گذاری است و در کنار آن همراهی با سهامداران شرکت مخابرات. باید بحث در این زمینه از تقابل و دعوا خارج و به شکل تخصصی به موضوع نگاه شود.
  • هرچند در بخش موبایل توسعه خوبی در دولت فعلی و گذشته رخ داده؛ اما هنوز هم در این بخش جا برای کار است و باید به صورت جدی توسعه نسل‌های پنج و حتی شش شبکه تلفن همراه را جز اولویت‌‌ها شمرد و در حوزه ثابت باید کارهای بنیادی‌ و ساختاری برای ایجاد تحولات جدی انجام داد.

در حالی مدیرعامل ایرانسل از حل مشکل اینترنت ثابت در دولت آینده صحبت می‌کند، که در چهار سال گذشته سیاست‌گذاری‌های وزارت ارتباطات برای اپراتورهای ثابت مخصوصا شرکت مخابرات کارساز نبوده و حداقل در چند ماه اخیر جنگ علنی وزارت ارتباطات و مخابرات با یکدیگر توسعه در این بخش را به طور کامل متوقف کرده است.

  • در پاسخ به این سوال که در صورت انتخاب من برای وزارت ICT برنامه‌اش برای خروج از بن‌بست توسعه اینترنت ثابت در کشور چیست، باید بگویم که  در قدم اول اصلاح ساختار و پس از آن اصلاح نظام تعرفه‌گذاری در حوزه ثابت و در کنار آن همراهی با سهامداران شرکت مخابرات است. باید بحث در این زمینه از تقابل و دعوا خارج و به شکل تخصصی به موضوع نگاه شود.
  • در کنار این کار‌ها دولت هم می‌تواند مجموعه حمایت‌هایی را برای اپراتورها در نظر بگیرد برای مثال بخشی از سهم خود از اپراتورها را بخشیده و آنها را مکلف به سرمایه‌گذاری کند.
  • اگر من وزیر ارتباطات دولت سیزدهم باشم یا هر فرد دیگری، در کنار این اولویت‌ها و انجام‌ آنها باید فضا را برای توسعه اکوسیستم پلتفرمی و رشد کسب‌وکارهای نوینی که خدمات‌ محور هستند فراهم کنم تا در نهایت تحول دیجیتال در کشور رقم بخورد.
  • وقتی از تحول دیجیتال صحبت می‌شود یعنی زیرساخت شبکه باید مبتنی بر مفاهیم اقتصاد دیجیتال و توسعه کسب و کارهای نوین توسعه یابد.
  • توسعه شبکه ملی اطلاعات، تکمیل دولت الکترونیکی، توسعه حکمرانی در فضای مجازی و توسعه سکوهای داخلی، تکمیل زنجیره فناوری فضایی، توجه به منظومه ماهواره‌ای و کاربردهای ملی آن، تمرکز در دستیابی به زیرسیستم‌های اساسی فناوری فضایی و دستیابی به سطح مناسبی از تحقق برنامه ملی فضایی کشور نیز از دیگر برنامه‌هایی هستند که در صورت انتصاب به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات آینده، دنبال خواهم کرد.

/پیوست/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول