تبلیغات لاغری ممنوع

مجازیست–دهه‌هاست که در رسانه‌ها داشتن اندام زیبا و متناسب و وزن ایده‌آل تبلیغ می‌شود. این برای خودش صنعتی به وجود آورده است: کلاس حضوری و آنلاین ورزش از انواع مختلف – قرص و دمنوش‌های لاغری – مشاوره‌های تغذیه و حتی عمل‌های جراحی بای پس معده و یا مثلا ابدومینوپلاستی.

دنیای ما همیشه دنیای افراط و تفریط بوده و رسانه‌ها هم به سادگی تحت تاثیر این تمایلات افراطی ما قرار می‌گیرند. در حالی که سال‌ها افرادی با وضعیت سلامتی مناسب که وزن نزدیک به نرمال، یعنی شاخص توده بدن یا BMI حدود ۲۵ داشتند، هم گاهی خود را زشت و بدترکیب می‌دیدند و از اینکه مثلا چرا سیکس پک نیستند و شبیه عکس‌های ساحلی فلان سلبریتی نیستند، زجر می‌کشیدند، به نظر می‌رسد که وارد یک دوره جدید شده‌ایم:

در دوره جدید تاکید می‌شود که هر کس می‌تواند هر شکل بدنی داشته باشد و اصلا درست نیست که ایده‌آلی را وارد ذهن مردم کنیم. در این راستا پینترست همه تبلیغات کاهش وزن یا حتی تبلیغاتی که ایده‌آلی از اندام متناسب را ذر ذهن مخاطب ایجاد می‌کنند، ممنوع کرده است.

پینترست در ایران البته قبل از اینکه هسته اولیه کاربرانش ایجاد شود و محبوب بشود، مسدود شد. اما احتمالا می‌دانید که شبکه اجتماعی عکس محوری است و در فرنگ خیلی محبوب است.

مطابق مقررات جدید هیچ محصول لاغری یا آگهی‌هایی که در آنها بر روی شاخص توده بدن یا BMI تاکید شده باشد، اجازه نمایش پیدا نمی‌کنند.

پس در حال حاضر پینترست تنها شبکه اجتماعی بزرگی است که تا این سطح تبلیغات کاهش وزن را ممنوع کرده است و در پیشگیری از محصولات و شیوه‌های خطرناک کاهش وزن و ایجاد تلقی درونی از بدشکلی بدن، چیزی که فرنگی‌ها به آن body shaming می‌گویند، پیشقدم شده است.

البته آگهی‌هایی که سبک زندگی خوب و عادات خوب تغذیه‌ای و آمادگی جسمانی را تبلیغ می‌کنند، باز اجازه نمایش خواهند داشت. پینترست می‌خواهد که احساس درونی و سلامت روانی کاربران خود را تحت تاثیر آگهی‌ها رنگارنگ کاهش وزن قرار می‌گرفت، ارتقا دهد.

برآورد می‌شود که صاحبان صنایع لاغری، بین ماه ژانویه تا جولای ۲۰۲۱، حدود ۳۷۲ میلیون دلار سطح تلویزیون و رسانه‌های دیجیتال و چاپی، صرف آگهی‌های خود کرده باشند که ۸۹ درصد نسبت به سال پیش افزایش پیدا کرده است.

از سوی دیگر اینستاگرام از سال ۲۰۱۹ نمایش آگهی‌های مربوط به جراحی لاغری و کاهش وزن را برای کاربران زیر ۱۸ سال ممنوع کرده است.

حالا سوالی که پیش می‌آید این است که آیا ممنوع کردن کل آگهی‌های کاهش وزن کار درستی است؟ آیا نمی‌شود آگهی‌های متعادل‌تری تهیه کرد و کاربرانی را که متوجه مشکل چاقی مفرط برای سلامتی‌شان نیستند، متوجه مشکلشان کرد و راه‌های درست را به آنها نشان داد؟

مشکل اینجاست که اینگونه تبلیغات خردمندانه، معمولا بازگشت و صرف اقتصادی خوبی مثلا برای کلینیک‌های پزشکی یا کسانی که تبلیغات کاذب قرص و دمنوش می‌کنند، ندارد! از آن سو هر کار کنیم، مردم دنیای فشن و ستاره‌ها را زیر نظر دارند و به جای تمرکز روی خود، معمولا دوست دارند، شبیه آدم‌های مشهور شوند.

/یک پزشک به نقل از گاردین/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول