رشد کتاب‌خوانان در سال کرونا

مجازیستفیدیبو از سال ۹۲ فعالیت خود را آغاز کرد و براساس گزارش سالانه این پلتفرم  اکنون اپلیکیشن فیدیبو حدود ۳ میلیون نصب و هزار و ۱۸۰ ناشر نیـز بـا آن همـکاری دارنـد و تعداد محتوای ارائه شده روی این پلتفرم به بیش از ۱۰۰ هزار عنوان رسیده است. در سال ۹۵ گروه دیجی‌کالا با هدف ورود به حوزه محتوای دیجیتال روی فیدیبو سرمایه‌گذاری کرد و الان فیدیبو عضوی از گروه دیجی‌کالا است.

آمار طلایی

فیدیبو در سال ۹۹ روزهای طلایی را گذرانده است. سی‌ام بهمن‌ماه یکی از کاربران کتابخوان فیدیبو تنها در همان روز حدود ۷ میلیون تومان کتاب خریداری کرده است یا رکورد بیشترین میزان گوش دادن به کتاب در ۳۱ فروردین ماه ثبت شده که کاربران در این روز حدود ۲۷ هزار ساعت به کتاب‌های صوتی گوش دادند.

بزرگترین کتابخانه فیدیبو همچنین در سال ۹۹، مربوط به یکی از کاربران است که در این کتابخانه سه هزار و ۴۱۶ کتاب دارد.

در کنار کتاب‌های صوتی، در زمینه مطالعه کتاب در روز ۱۴ فروردین ماه ۹۹ رکورد میزان مطالعه در یک روز ثبت شد. کاربران فیدیبو در این روز ۵۸ هزار ساعت مطالعه داشتند.

میزان نسبت کتاب‌های تالیفی در فیدیبو در سال ۹۹ نسبت به آثار ترجمه شده ۳۲ درصد به ۶۸ درصد است.

میانگین مطالعه کاربران در سال ۸ ساعت و برای شنیدن کتاب‌های صوتی نیز ۵ ساعت ثبت شده است. در یک مقایسه کلی مشخص شده است که کابران این پلتفرم ترجیح می‌دهند بین ساعات ۲۱ تا ۲۴ کتاب خریده و مطالعه کنند. از منظر تیم فیدیبو در این ساعت‌ها خوانندگان کتاب به محض فراغت از کار، به سراغ خواندن کتاب خود می‌روند.

فیدیبو در ادامه گزارش خود به بررسی محبوب‌ترین کتاب‌ها در فصل‌های مختلف در سال ۹۸، محبوب‌ترین پادکست‌ها، بیشترین فروش پادکست پرداخته است.

کتابخوانی در فصل‌های مختلف ۹۹

براساس گزارش سالانه فیدیبو، کاربران در بهار سال گذشته همراه با اوج‌گیری کرونا و بحث قرنطینه زمان بیشتری را صرف مطالعه یا شنیدن کتاب کردند. در این دوران کتاب‌هایی با دسته‌بندی «روانشناسی، انگیزشی و توسعه فردی» بیش‌ترین اقبال را در میان کاربران داشته‌اند. از منظر تیم فیدیبو استقبال از کتاب‌های روانشناسی شاید نشان‌دهنده تمایل مردم به تقویت بنیادهای روانی و توسعه‌ فردی برای مواجهه با شرایط سخت و بیماری است.

۱۰ کتاب الکترونیکی پرفروش فصل بهار (تالیف و ترجمه)

در تابستان سال گذشته که توجه زیادی به بازار سرمایه شده بود کاربران فیدیبو هم از کتاب‌های این حوزه استقبال کردند. البته با ادامه‌دار بودن شرایط قرنطینه بار دیگر کاربران به کتاب‌های روانشناسی و توسعه فردی نسبت به رمان و داستان‌های دیگر در بین کتاب‌های ترجمه اقبال بیشتری نشان دادند.

۱۰ کتاب الکترونیکی پرفروش تابستان (تالیف و ترجمه)

اما برخلاف فصل تابستان و بهار در فصل پاییز کاربران اقبال بیشتری به کتاب‌های داستانی جدید به خصوص رمان‌نویس‌های ایرانی نشان دادند.

۱۰ کتاب الکترونیکی پرفروش فصل پاییز (تالیف و ترجمه)

فصل زمستان در بخش ترجمه، کاربران همچنان آثار روانشناسی را انتخاب کردند؛ اما در بخش تالیف کاربران از کتاب‌های متفاوتی استقبال کردند؛ از داستان کلاسیک بزرگ علوی تا عاشقانه نادر ابراهیمی.

۱۰ کتاب پرفروش الکترونیکی فصل زمستان(تالیف و ترجمه)

کتاب‌های صوتی در فیدیبو

با شیوع کرونا و بحث قرنطینه، در کنار کتاب کاغذی اقبال مردم به کتاب‌های صوتی و پادکست هم بیشتر شد. در تمام چهار فصل استقبال از آثار انگیزشی روند رو به رشدی داشته است که در جدول زیر می‌بینید:

پرفروش‌ترین کتاب صوتی در سال ۹۹

علاوه بر کتاب‌های صوتی، پادکست‌ها هم در فیدیبو مخاطبان مخصوص به خود را دارند. براساس گزارش فیدیبو پادکست «چنل بی» بعد از فردوسی‌خوانی توانست رتبه نخست پادکست‌های محبوب فیدیبو را داشته باشد. در ادامه استرینگ کسب و رواق هم قرار دارند.

پرطرفدارارترین پادکست‌های فیدیبو

آنطور که در گزارش فیدیبو آمده است کتاب‌های صوتی بیش از سایر آثار مورد توجه قرار گرفته‌اند و توانستند در ۱۰ روز اول بیشترین فروش را داشتند.

کتاب‌های صوتی در ۱۰ روز اول انتشار بیشترین فروش را داشتند

متن کامل این گزارش را می توانید از اینجا بخوانید.

/پیوست/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول