قانونی برای مهار غول‌ها

مجازیست–مارگرت وستاگر، کمیسیونر رقابت اتحادیه اروپا اعلام کرد پیش نوین قوانینی برای کنترل شرکت‌هایی مانند فیس بوک و گوگل باید طوری باشد که بیش از ۵ شرکت بزرگ حوزه فناوری را پوشش دهد.

هدف اتحادیه اروپا از ارائه قانون بازارهای دیجیتال (DMA) تضمین آن است که شرکت‌های فناوری آمریکایی رفتاری عادلانه با رقبایشان داشته باشند. این درحالی است که چند مورد تحقیق آنتی تراست نشان داد این شرکت‌ها از قوانین رقابت تخطی می‌کنند.

این قوانین که از سوی وستاگر اعلام شده، مشمول شرکت‌هایی می‌شود که طی ۳ سال قبل، گردش مالی سالانه آنها در اروپا بیش از ۶.۵ میلیارد یورو باشد یا ارزش آنها در بازار سال گذشته ۶۵ میلیارد یورو تخمین زده شده است. همچنین این شرکت‌ها باید حداقل در ۳ کشور اروپایی سرویس فراهم کنند. در این صورت حداقل ۱۰ شرکت بزرگ مشمول قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا می‌شوند.

اما آندریاس شواب یکی از اعضای پارلمان اتحادیه اروپا خواهان تغییر در قانون است به طوری که شرکت‌هایی با گردش مالی سالانه ۱۰ میلیارد دلار و ارزش بازاری ۱۰۰ میلیارد دلار مشمول آن شوند. به عبارت دیگر او خواهان اصلاح قانون به شیوه‌ای است که ۵ شرکت بزرگ گوگل، آمازون، اپل، فیس بوک و مایکروسافت را هدف بگیرد.

وستاگر در این باره می‌گوید: قانون بازارهای دیجیتال مربوط به شرکت‌هایی است که قدرت را در کنترل خود گرفته‌اند. ما با ارائه این قانون سعی داریم ویژگی‌های مختلفی را توضیح دهیم که در حقیقت قدرت در بازار را توصیف می‌کنند. این قانون فقط مربوط به فهرست خاصی از شرکت‌ها نیست. بلکه مربوط به حضور شرکت‌ها در بازار و قدرتشان در این بستر است.

/مهر به نقل از رویترز/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول