وزیر ICT آینده تکالیف نانوشته برای شبکه ملی اطلاعات را انجام دهد

مجازیست–شبکه ملی اطلاعات از آن پروژه‌هایی است که چیستی و کارایی آن در یک دهه گذشته مورد مناقشه بسیاری از صاحب‌نظران و سیاستگذاران حوزه ICT بوده است.

هرچند دولت و در راس آن وزارت ارتباطات اعلام می‌کند که بخش‌های اصلی این شبکه که مربوط به این وزارتخانه بوده انجام شده؛ اما نمایندگان مجلس و برخی از اعضای شورای عالی فضای مجازی معتقدند این شبکه براساس سندی که برای آن تدوین شده در کشور گسترش پیدا نکرده است.

مصطفی طاهری، رئیس کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات مجلس یازدهم:

  • شبکه ملی اطلاعات چند وجهی است. به باور او یک وجه آن زیرساخت است که دولت فعلی در این زمینه عملکرد خوبی داشته؛ اما در حوزه‌های محتوایی و عدم وابستگی به سرویس‌های تکنولوژی محور وظایفش را به خوبی انجام نداده است. وزارت ارتباطات دولت سیزدهم باید توجه ویژه و منطقی به رشد و توسعه شبکه ملی اطلاعات داشته باشد.
  • در بخش زیرساخت شبکه ملی اطلاعات، دولت عملکرد خوبی داشته و اینکه مناطق محروم و روستاها را تحت پوشش اینترنت قرار داده اقدام خوبی بوده است. اما از نظر من وزارتخانه برای راه‌اندازی صحیح این شبکه تکالیف دیگری هم داشته که هنوز انجام نداده است.
  • هنوز طبق سند ملی شبکه ملی اطلاعات نه محتوای مناسبی روی این شبکه قرار گرفته و نه طبق وعده‌ها توانسته‌ایم به گوشی هوشمند و سیستم‌عامل بومی برسیم و از سوی دیگر تولید تجهیزات مخابراتی خود را بومی سازی کنیم.
  • هرچند زیرساخت در کشور توسعه داده شده با این حال زیرساخت بومی نشده است.
  • مخابرات با حوزه‌های دیگری همچون خودرو متفاوت است. اگر شما از خودروی غیربومی استفاده کنید، اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد؛ اما اگر شبکه مخابرات شما غیربومی باشد اختیار تمام داده‌ها در اختیار شما نیست.
  • بومی نشدن زیرساخت‌ها داده‌های امنیتی، اقتصادی، بانکی و … را در معرض خطر قرار می‌دهد.
  • وزارت ارتباطات دولت دوازدهم بیشتر آنچه را که مدنظر خود بوده، انجام داده‌ تا آن موضوعاتی که مدنظر حاکمیت و صلاح کشور بوده است، این وزارتخانه در توسعه اینترنت و پهنای باند مسیر خاصی را طی کرد، این در حالی است که می‌شد از این تفکرها استفاده بهینه کرد.
  • از هفتمین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌خواهم تا به صورت مشخص‌تر روی اجرای بند‌های سند راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات کار کند تا امکان رشد فناوری‌های بومی با رشد بیشتری اتفاق بیفتد.

/پیوست/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول