وزیر ارتباطات دولت سیزدهم انحصار ارتباطات را رفع کند

مجازیست– در حالی رئیس رگولاتوری از توسعه متوازن در حوزه ارتباطات صحبت می‌کند، که حداقل گزارش‌های عملکردی وزارت ارتباطات در چند سال اخیر نشان می‌دهد، این وزارتخانه برای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی در بخش ارتباطات ثابت با چالش مواجه بوده است هرچند توسعه ارتباطات همراه را پیش برده است.

دی ماه سال گذشته رگولاتوری در گزارشی با عنوان «ایران در مسیر هوشمندی» خلاصه‌ای از وضعیت عملکرد بخش ICT در اقتصاد ایران را اعلام کرد. با وجود انتقاد و شکایت همیشگی کاربران از کیفیت اینترنت در کشور؛ اما ظرفیت پهنای باند داخلی در ۷ سال گذشته ۳ هزار و ۸۰۰ درصد افزایش داشته و از سوی دیگر هم افزایش در بخش ظرفیت پهنای باند اینترنت بین‌الملل در این ۷ سال برابر با ۵ هزار و ۲۰۰ درصد بوده است. اما حداقل وضعیت فعلی نشان می‌دهد که همچنان باید ظرفیت‌ها در این بخش افزایش پیدا کند تا کاربران ایرانی به صورت واقعی طعم کیفیت و سرعت اینترنت در کشور را بچشند.

شاید همین شرایط هم باعث شده تا حسین فلاح جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس رگولاتوری که در ۴ سال گذشته مصوبه‌های مختلفی برای توسعه زیرساخت‌ها و ارتباطات در کشور در نظر گرفته، از هفتمین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و ارتباطات بخواهد توسعه زیرساخت‌ها را مورد توجه قرار دهد:

  • اولویت‌های هر دولتی را رئیس جمهوری آن دولت مشخص می‌کند، آنچه از وزیر ارتباطات دولت سیزدهم انتظار می‌رود ایجاد توسعه متوازن در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات است تا خدمات به طور کامل در دسترس قرار بگیرد.
  • مشکل توسعه ارتباطات در کشور مخصوصا در بحث اینترنت ثابت انحصار است و وزارت ارتباطات دولت یازدهم و دوازدهم با ارائه پروانه‌های ارتباطی مختلف تا حد زیادی انحصار در حوزه ارتباطات را شکست؛ اما در برخی از حوزه‌ها از جمله مخابرات به دلیل شرایط خصوصی‌سازی هنوز این انحصار دیده می‌شود که وزیر ارتباطات سیزدهم باید تلاش کند تا با رفع این نوع انحصار توسعه متوازن مخصوصا در حوزه ثابت را ایجاد کند.
  • با سیاست‌هایی که وزیر ارتباطات دولت دوازدهم در نظر گرفت که به دنبال آن افزایش دسترسی و افزایش استفاده از خدمات به کمک استارت‌آپ‌ها را به دنبال داشت، مشخص شد که بنای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات فقط مبتنی بر مسائل ارتباطی نیست بلکه توسعه اقتصاد دیجیتال و توسعه فضای مجازی با رعایت چارچوب‌ها و قوانین کشور یکی از وظایف مهم این وزارتخانه است.

/پیوست/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول