آپدیت‌های شبکه‌های اجتماعی در سال ۲۰۲۱

مجازیست–آپدیت‌های شبکه‌های اجتماعی در سالی که گذشت بسیار متنوع بوده‌اند. با توجه به تغییر ماهیت کاربردهای این شبکه‌های اجتماعی، طبعا آپشن‌هایی اضافه یا کم شده است. در این پست به مجموعه این آپدیت‌ها می پردازیم:

اینستاگرام

قابلیت پین کردن کامنت

در سالی که گذشت اینستاگرام قابلیت پین کردن کامنت‌ها را اضافه کرده است. بر اساس این سیاست تازه، این شبکه اجتماعی به اکانت‌ها این اجازه را می‌دهد که ۳ تا از کامنت‌ها را که صحیح‌تر و قابل استناد‌تر هستند را پین کنند. این کامنت‌ها در بخش بالای نظرات نشان داده می‌شوند. برای پین کردن کامنت، اول باید آخرین ورژن اینستاگرام را روی تلفن همراه خود داشته باشید. بعد کامنت مدنظر خود را انتخاب کنید در گوشی‌های ios باید صفحه را به سمت چپ بکشید. در گوشی‌های اندروید هم همین که کامنت را انتخاب کنید، گزینه‌ها را بالای صفحه مشاهده خواهید کرد. بعد علامت پین را انتخاب می‌کنید و کامنت شما پین خواهد شد.

قابلیت Guide

یکی دیگر از آپدیت‌های مهم اینستاگرام اضافه شدن Guide است. این آپدیت جدید به کاربران این امکان را می‌دهد که به راحتی توصیه‌های تازه اکانت‌هایی که دنبال می‌کنند را بیابند. یکی دیگر از مزایای این ویژگی برای تولیدکنندگان محتواست. آن‌ها می‌توانند محتوایی که احساس می‌کنند برای فالوورهایشان مفیدتر و کارامدتر است را در این قسمت ذخیره کنند. در این حالت وقتی فالوور وارد این قسمت اکانت می‌شود می‌تواند به محتوایی که نیاز دارد دسترسی پیدا کند.

قابلیت Reels اینستاگرام

به نظر می‌رسد اینستاگرام با هدف رقابت با تیک تاک تصمیم به رونمایی از این قابلیت کرده است. به هر حال تیک تاک حسابی سر و صدا کرده بود و این برای اپلیکیشنی مثل اینستاگرام به مثابه یک خطر بزرگ بوده است. به همین دلیل اینستاگرام اقدام به رونمایی از reels کرد. reels اینستاگرام ویدئوهای ۱۵ ثانیه‌ای و سرگرم‌کننده‌ای هستند که بستر مناسبی برای بروز خلاقیت‌های افراد است.

کاربر می‌تواند از طریق اضافه کردن افکت، موسیقی، انیمیشن، جلوه‌های AR و ایموجی این ویدئوها را تبدیل به محتوای جذاب‌تری کند. البته گفته می‌شود این ویژگی بسیار شبیه به استوری اینستاگرام است.

اما تفاوت اصلی آن با استوری در این است که می‌تواند این ویدئوها را در اکسپلور اینستاگرام هم مشاهده کرد و مخاطب بیشتری جذب کرد. یکی دیگر از مزایای Reels این است که اینستاگرام یک کتاب‌خانه گسترده از صداها در دسترس کاربر قرار می‌دهد که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

دسترسی به دایرکت‌ها با استفاده از نسخه دسکتاپ

بسیاری از کاربران حرفه‌ای اینستاگرام با استفاده از نسخه دسکتاپ این شبکه اجتماعی فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند. به هر حال نسخه ویندوز اینستاگرام برای کسی که کار تولید محتوا می‌کند حرفه‌ای‌تر است. اینکه کاربران نمی‌توانستند دایرکت‌ها را با نسخه ویندوز مدیریت کنند کمی آزاردهنده بوده است. به همین دلیل اینستاگرام اقدام به افزودن این قابلیت کرد.

نوتیفیکیشن استوری

یکی دیگر از آپدیت‌های اینستاگرام در سالی که گذشت افزودن نوتیفیکیشن استوری است. وقتی برندی اقدام به استوری کردن شما بکند، برای شما نوتیفیکیشن می‌آید. بعد شما می‌توانید این استوری را add to story کنید. این می‌تواند برای کسب‌وکارها بسیار جذاب باشد. چون می‌توانند نشان دهند که سایر کسب‌وکارها از محتوای آن‌ها حمایت می‌کنند.

برای اینکه به این منشن‌ها دسترسی داشته باشید، باید روی گزینه قلب پایین صفحه کلیک کنید. بعد گزینه mention را می‌بینید. اگر روی این گزینه کلیک کنید، تام صفحاتی که شما را استوری کرده‌اند خواهید دید. توجه داشته باشید که این ویژگی فقط برای اکانت‌های تجاری یا creator فعال است.

محدودیت سنی اینستاگرام

یکی دیگر از این آپدیت‌ها افزودن گزینه محدودیت سنی است. اینستاگرام از روز اول با این معضل دست‌وپنجه نرم کرده است. اما به نظر می‌رسید که هیچکدام از شیوه‌هایی که اتخاذ کرده بود کارآمد نبوده‌اند. به همین دلیل در سالی که گذشت تصمیم گرفت چاره بهتری برای این موضوع بیاندیشد. اینستاگرام اقدام به افزودن قابلیتی کرده که با استفاده از آن شما می‌توانید تعیین کنید افراد در چه بازه سنی می‌توانند محتوای شما را مشاهده کنند. البته ۲ امکان مختلف برای این ویژگی درنر گرفته است:

  • این که شما از محدوده سنی پیش فرض جهانی استفاده کنید.
  • حداقل سن کشور را لحاظ کنید.

برای فعال کردن این قابلیت وارد تنظیمات حساب کاربری خود شوید. بسته به نوع حساب کاربری‌تان گزینه business یا creator را انتخاب کنید.

بعد گزینه Minimum age را انتخاب کنید.

حالا می‌توانید هر تنظیماتی که مدنظرتان است را اعمال کنید.

سازمان‌دهی دایرکت‌ها

این ویژگی برای اکانت‌های بیزینسی بسیار کارآمد بوده است. چون احتمالا آن‌ها بیشتر از بقیه دایرکت دریافت می‌کنند. اینستاگرام برای سازمان‌دهی به دایرکت‌ها اقدام به دسته‌بندی آن‌ها کرده است. وقتی وارد دایرکت اکانت خود می‌شوید دو دسته Primary و General را مشاهده می‌کنید. دسته اول پیام‌هایی هستند که دوست دارید آن‌ها را ببینید و پاسخ بدهید. دسته دوم هم مجموعه دایرکت‌هایی هستند که تصمیم دارید بعدا به آن‌ها برگردید. نکته‌ای که باید بدانید این است که همه دایرکت‌ها در قسمت primary قرار می‌گیرند، اما شما امکان منتقل کردن آن‌ها به قسمت General را خواهید داشت.

close friend

این هم یکی دیگر از قابلیت‌هایی است که برای اکانت‌های بیزینسی و پابلیک مناسب است. ممکن است شما به عنوان یک فرد که اکانت پابلیک دارید، قصد داشته باشید که استوری‌های خود را برای دویتان نزدیک خود منتشر کنید. پیش از این شما امکان Hide کردن افراد را داشتید. اما این کار عملا بسیار زمان‌بر بوده است. به همین دلیل با اضافه شدن ویژگی close friend شما می‌توانید برخی از استوری‌ها را صرفا برای افراد خاصی که خودتان آن‌ها را تعیین کرده‌اید، منتشر کنید.

برای ویرایش این لیست مراحل زیر را طی کنید:

۱-

۲-

۳-

فقط باید توجه داشته باشید که هنگام انتشار استوری، حتما گزینه Close friend را بزنید. تفاوتش را هم از رنگ سبز دور پروفایل به جای رنگ قرمز اصلی استوری می‌توانید تشحیص دهید. همچنین شما امکان ویراش این لیست را هم طبق همین مسیری که نشان دادیم، دارید.

IGTV افقی

پیش از این ویدئوهای IGTV فقط در قالب عمودی قابل نمایش بودند. اما حالا در آپدیت جدید اینستاگرام این ویدئوها را می‌توانید به صورت افقی هم منتشر کنید. تماشای ویدئوها به صورت افقی برای کاربران راحت‌تر بود و اینستاگرام پس از دریافت درخواست‌های متعدد از سمت کاربران اقدام به افزودن این ویژگی کرده است.

استیکر شمارش معکوس

برندها می‌توانند از این ویژگی برای افزودن تیزرها استفاده کنند. می‌توان از این استیکر برای رونمایی از یک رویداد خاص، تخفیف یا یادآوری لایو استفاده کرد. وقتی فالوورهای شما این استیکر را در استوری‌تان می‌بینند، می‌توانند روی آن بزنند تا راس ساعت مقرر برایشان نوتیفیکیشن ارسال شود. این استیکر قابلیت افزودن ساعت، تاریخ و عنوان را دارد.

توییتر

توییتر اسپیس space

گفته می‌شود توییتر در رقابت با کلاب هاوس اقدام به رونمایی از این ویژگی کرده است. فضای صوتی توییتر (Spaces) به کاربران اجازه می‌دهد تا یک جلسه صوتی ایجاد کنند، سپس فالوورهای آنها می‌توانند به این گفتگو بپیوندند، یا برای گوش دادن به آنها یا برای شرکت فعال در آن.

ارسال پیام‌ها به پوشه “Reply later”

توییتر بر روی ویژگی جدیدی کار کرده است تا کاربران پیام‌هایی که بعدا قصد پاسخ به آن‌ها را دارند، به پوشه Reply later منتقل کنند. کاربران با کشیدن پیام مورد نظر به سمت راست می‌توانند این پیام‌ها را به پوشه “Reply later” منتقل کرده و همچنین دوباره به پوشه پیام‌ها بازگردانند.

Unmention

توییتر قابلیت جدیدی را اضافه کرده‌است که با استفاده از آن کاربران می‌توانند نام خود را از توییتی که در آن منشن شده‌اند حذف کرده و Unmention کنند. این قابلیت مخصوص زمانی است که شما یک توییت با مضمون بد درمورد خود دریافت کرده‌اید و یا راضی به منشن شدن در آن توییت نیستید.

fleet

فلیت در لغت به‌معنی زودگذر، تند و سریع است. این قابلیت که بسیار شبیه به استوری در شبکۀ اجتماعی اینستاگرام است، به کاربران اجازه می‌دهد که محتواهایی را به‌صورت موقت (۲۴ ساعته) پست کنند.

آپدیت‌های مهم تلگرام 

گفت‌وگوی صوتی گروهی

یکی از مهم‌ترین آپدیت‌های تلگرام اضافه شدن قابلیت گفت‌وگوی صوتی است. سرپرست کانال‌ها و گروه‌ها، با استفاده از این ویژگی می‌توانند گفت‌وگوهای صوتی را برای بیش از یک میلیون شنونده مدیریت کنند. برای شروع این گفت‌وگوی صوتی کافیست نمایه هر گروهی که در آن ادمین هستید را باز کنید. بسته به نوع دیوایسی که استفاده می‌کنید گزینه‌های (…) یا (⋮) را خواهید داشت. آن را انتخاب کنید. سپس گزینه شروع گپ صوتی را انتخاب کنید. نکته مهم این است که فرقی نمی‌کند تعداد اعضای افراد این گروه چند نفر است. شما می‌توانید با همه این اعضا به صورت صوتی حرف بزنید. دقت کنید که شما باید حتما ادمین این گروه باشید.

گفت‌وگوی ویدئویی گروهی

بعد از رونمایی از گفت‌وگوی صوتی گروهی، نوبت به ورژن ویدئویی آن رسید. دقیقا مشابه با همان ویژگی قبل، افراد حاضر در یک گروه می‌توانند دوربین تلفن همراه خود را باز کنند و گفت‌وگوی تصویری داشته باشند. همچنین یکی دیگر از امکانات این آپدیت تازه این است که می‌توانید اسکرین صفحه تلفن هوشمند یا دسکتاپ خود را با سایر اعضای گروه به اشتراک بگذارید. این ویژگی برای آموزش و برگزاری کلاس‌های آنلاین بسیار جذاب و کاربردی است. تنها تفاوت این ویژگی نسبت به مکالمه گروهی صوتی، تعداد اعضاست. تعداد اعضای حاضر در گروه نمی‌تواند بیشتر از ۳۰ نفر باشد.

انتشار تصویر پروفایل به صورت ویدئو

بعد از این آپدیت تلگرام، افراد می‌توانستند از گیف‌ها و ویدئوها به عنوان تصویر پروفایل استفاده کنند. این ویدئوها می‌توانست حجمی تا سقف ۲ گیگابایت داشته باشد. این ویژگی با هدف بهبود وضعیت پروفایل کاربر اضافه شده است و جذابیت بالایی دارد.

انتقال تاریخچه مکالمات از سایر پیام‌رسان‌ها

تلگرام اعلام کرده در ژانویه سال ۲۰۲۱ حدود ۱۰۰ میلیون کاربر جدید عضو تلگرام شدند. به همین دلیل تصمیم گرفته ترتیبی اتخاذ کند که کاربران جدید بتوانند پیام‌های شخصی‌شان را از سایر پیام‌رسان‌ها به تلگرام منتقل کنند. بعد از این آپدیت کاربران تلگرام می‌توانند پیام‌های خود را از واتساپ و لاین به تلگرام منتقل کنند.

برای جابجایی یک چت از WhatsApp در iOS ، صفحه Contact Info یا Group Info را در WhatsApp باز کنید ، روی Export Chat ضربه بزنید ، سپس Telegram را در منوی Share انتخاب کنید.

در سیستم عامل‌های اندروید، چت واتساپ را باز کنید، روی ⋮> بیشتر> صادر کردن گپ ضربه بزنید، سپس تلگرام را در منوی اشتراک انتخاب کنید.

آپدیت‌های مهم لینکدین

اضافه شدن فیلم 

تجربه نشان داده که آپلود فیلم و ویدئو کلیپ در شبکه‌های اجتماعی با استقبال زیادی مواجه می‌شود. برای مثال، اینستاگرام تمرکز خود را روی وحتوای ویدئویی گذاشته است و این قابلیت‌ها را مدام افزایش می‌دهد. اگر دقت کرده باشید، اینستاگرام هم به دنبال افزایش قابلیت‌های آپلود فیلم است. در یوتیوب نیز آپلود فیلم حرف اول را می‌زند  اصلا بهترین روش برای تبلیغات و بازاریابی استفاده از ویدئو کلیپ است. بنابراین در صفحه شرکتی و صفحه ویترین نیز می‌توان از این ویدئوها استفاده کرد.

اضافه شدن گیف‌های متنوع

در حال حاضر، کمتر کسی را پیدا می‌کنید که برای ارسال پیام از فیلم‌های متحرک یا گیف استفاده نکند. در حقیقت، طرفداران استفاده از گیف آنقدر زیاد است که لینکدین چاره‌ای جز تسلیم در برابر آن‌ها ندارد!

اضافه شدن قابلیت ارسال گیف در آپدیت لینکدین باعث کامل شدن بخش پیام رسان شده است. با استفاده از این گیف‌ها می‌توانید به راحتی با مخاطب ارتباط برقرار کنید.

لایو لینکدین

در سالی که گذشت و با توجه به شیوع ویروس کرونا، لینکدین اقدام به رونمایی از لایو کرد. لینکدین یک شبکه اجتماعی باز است و به سادگی برای انجام فعالیت‌های بازاریابی امکان لینک‌دهی به سایت‌های افراد وجود دارد. این امکان نهایتا باعث می‌شود که شما بتوانید کاربر را به صفحات لندینگ وبسایت خود ارجاع دهید و فرایند تبدیل مخاطب به مشتری را به سادگی انجام دهید. چنین امکانی در اینستاگرام فراهم نیست. به همین دلیل گفته می‌شود لایو لینکدین بسیار کاربردی‌تر از اینستاگرام است.

ارتقا بخش سوابق

یکی از جذاب‌ترین امکانات لینکدین، نوشتن سوابق و تجربه‌های کاری در پروفایل شخصی است. اصلا همین ویژگی لینکدین این شبکه اجتماعی را به یک رزومه کاربردی تبدیل کرده است.

در این بخش از لینکدین علاوه بر نوشتن سوابق کاری می‌توانید از ویدئوها و فایل‌های مختلف برای معرفی خود استفاده کنید. در نسخه‌های قدیمی‌تر تنها اجازه‌ی آپلود دو فایل به شما داده می‌شد اما با آپدیت جدید می‌توان شش فایل مختلف را در این قسمت قرار داد.

استفاده درست از این ویژگی می‌تواند افراد زیادی را به صفحه شما جذب کند. بنابراین بهتر است در این قسمت بروشورهای شرکت، مصاحبه‌های ویدیویی، تیزر محصولات و یا خدمات ارائه شده را آپلود کنید.

/نوین هاب/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول