همدم، دستیار انتخاب آگاهانه

مجازیستعلیرضا دهفولی، معاون نوآوری تبیان درمورد پلتفرم همدم و نحوه فعالیت این استارت‌آپ:

  • در حوزه ازدواج سنتی نوین سعی می‌شود که خانواده‌ها با هم آشنا شوند. با توجه به اینکه حمایت و رضایت خانواده‌ها عامل پایداری ازدواج‌ها است، ما براین مبنا به روش ازدواج سنتی پلتفرم همدم را که در ادامه توسعه سایت همسان‌‌گزینی تبیان است، را در مقیاس کشوری رونمایی کردیم.
  • پیشتر همدم یک وب‌سایت بود که کل فرآیند در آن به صورت دستی انجام می‌شد. یعنی کل فرآیند معرفی افراد به یکدیگر، توسط افراد خبره پشت سیستم صورت می‌گرفت. هم‌اکنون برای کاربران اندروید و برای کاربران iOS به‌صورت وب اپلیکیشن در دسترس است.
  • در این پلتفرم کاربران می‌توانند مشخصات اولیه از جنس مخالف که مدنظرشان است را مطالعه و بعد پیشنهاد خودشان را برای طرف مقابل ارسال کند.
  • اگر طرف مقابل هم تاییدیه بدهد، وارد پنل معرف می‌شوند. معرف مشخصات مورد نیاز ۲ طرف را بررسی می‌کند و اگر تایید شد، با خانواده‌ها تماس می‌گیرند و آنها را به هم معرفی می‌کنند. تاکید ما در این پلتفرم روی خانواده‌ها است و تمام فرآیند با آگاهی خانواده‌ها جلو می‌بریم.
  • در مورد نحوه راستی‌آزمایی مشخصاتی که کاربران وارد پلتفرم می‌کنند، باید بگویم که احراز هویت به صورت آنلاین از طریق سامانه‌های حاکمیتی و دولتی صورت می‌گیرد. کاربران همچنین یکسری داده‌های شخصی هم مانند مسائل خانوادگی،اطلاعات ظاهری و اعتقادی را هم وارد پلتفرم می‌کنند، برخی از داده‌ها هم مانند صفحه اول و دوم شناسنامه یا گواهی اشتغال به کار به صورت عکس بارگذاری می‌شوند. وقتی اطلاعات تکمیل شد، برای غربالگری ابتدایی ۲ آزمون روانشناختی برگزار می‌کنیم، براساس جوابی که از این آزمون استخراج می‌شود، مدارک و پاسخ آزمون کاربر تایید  و وارد فرآیند همدم‌یاب می‌شود.
  • کاربر وقتی وارد فرآیند همدم‌یاب می‌شود، می‌تواند براساس علایق و سلایق خود پروفایل‌ها را فیلتر کند یا براساس پیشنهادی که سیستم به او می‌‌دهد، نفر مقابل را انتخاب می‌کند.
  • انتخاب‌هایی که سیستم پیشنهاد می‌کند، به صورت الگوریتم‌های هوشمندی که داخل سیستم چیده شده، صورت می‌گیرد. این الگوریتم‌ها براساس تجربه به دست آمدند. در این زمینه از هوش مصنوعی فعلا استفاده نمی‌کنیم چون داده‌های کافی برای بحث هوشمندسازی نداریم.
  • اطلاعات اولیه به کاربر نمایش داده می‌شود. اگر کاربر فرد پیشنهاد شده را تایید کرد، وارد فرآیند معرفی می‌شود و اگر رد کرد، باید دلیل رد کردن خود را بگوید تا در انتخاب‌های بعدی بتوانند به او بهتر کمک کنند.
  • کاربران اجازه ندارند تعداد زیادی از پروفایل‌ها را بدون اینکه تعیین تکلیف کنند، مطالعه کنند.
  • پلتفرم همدم تا لحظه‌ای که این افراد عقد کنند و پس از آن یعنی ۲ تا ۳ سال بعد آنها را پایش می‌کند. در پلتفرم پیشین ما تا ۴ سال زوج‌ها را پایش می‌کردیم. یکی از پارامترهای خیلی خوبی که در مدل قبلی یعنی همسان‌گزینی وجود داشت این بود که تقریبا هر ۶ ماه یکبار با افرادی که ازدواج کرده بودند، تماس گرفته می‌شد. مواردی وجود داشت که با هم مشکلاتی داشتند و ما به مراکز مشاوره مورد تایید تبیان معرفی می‌کردیم.
  • در پلتفرم همدم تا پیش از آنکه ازدواج صورت بگیرد،معرفی که به عنوان پشتیبان زوجین حضور دارد، تک تک مراحل را با زوجین جلو می‌رود و خانواده‌ها را در این زمینه همراه می‌کند.
  • در مدل فعلی متناسب براساس انتخاب‌هایی که کاربران می‌کنند، برای تماشای پروفایل هزینه اندکی دریافت می‌شود. پس از رونمایی اصلی احتمالا این مدل درآمدی را تغییر می‌کند و تامین مالی روی موضوع معرفی و معرف‌ها صورت می‌گیرد.
  • یکی از علت‌های اصلی که ما به این سمت رفتیم تا در داخل اپلیکشن پرداخت انجام شود، نقش بازدارندگی برای بحث تنوع‌طلبی داخل اپلکیشن‌هایی است که شبیه به همدم فعالیت می‌کنند. ما با مجموعه‌های مختلف مشاوره‌ای و اساتید حوزه خانواده در این زمینه مشورت داشتیم، هرچند که مبلغ ناچیزی در این اپلیکیشن دریافت می‌شود؛اما عمده‌ترین موضوع این است که نقش بازدارندگی در ذهن افراد در بحث انتخاب و تنوع طلبی در مورد افرادی که به آنها پیشنهاد می‌شود، ایجاد شود.
  • در پلتفرم پیشین یعنی همسان‌گزینی ۷۰ هزار نفر ثبت نام انجام داده بودند و سه هزار و ۵۰۰ مورد به ازدواج ختم شد که تاکنون طلاق نداشتند.
  • وقتی روی همدم فعالیت را ادامه دادیم، اپلکیشن آن به صورت پایلوت در جامعه محدود راه‌اندازی شد. ۱۰ هزار نفر جامعه مخاطب داشتیم که برای آنها پیامک ارسال کردیم. از این تعداد ۳ هزار نفر اپلکیشن را نصب کردند و ۷۰۰ نفر فرآیند همدم‌یابی را انجام می‌دهند.
  • امیدوارم که پس از افتتاحیه امروز تعداد کاربران افزایش پیدا کنند.

/پیوست/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول